REPORTAJ Braşov: Circulaţie fără restricţii şi asfalt nou - după şapte ani, pe "drumul ruşinii" Râşnov-Bran

REPORTAJ Braşov: Circulaţie fără restricţii şi asfalt nou - după şapte ani, pe "drumul ruşinii" Râşnov-Bran

Strat de asfalt nou în proporţie de 100% şi o circulaţie fără restricţii este promisiunea făcută, înainte de Sărbători, şoferilor care tranzitează DN 73, cel mai circulat drum turistic al judeţului Braşov, de conducerea Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri (DRDP) Braşov.

Conform directorului DRDP Braşov, Horia Stancu, este pentru prima oară în ultimii trei ani când se va circula fără restricţii pe acest drum.

Cunoscut şi ca "drumul ruşinii", DN 73, care face legătura între municipiile Braşov şi Piteşti, a fost obiectul mai multor petiţii, adresate CNAIR şi miniştrilor Transporturilor în ultimul deceniu.

După mai bine de 7 ani de la încheierea contractului şi startul lucrărilor de reabilitare pe tronsonul argeşean, în mai 2019, fostul ministru PSD Răzvan Cuc ameninţa că va rezilia contractul cu constructorul, nemulţumit de stadiul lucrărilor, în special pe tronsonul braşovean.

"Nimeni nu a mai crezut că acest sector, Râşnov - Bran, tranzitat de toţi turiştii care merg în zona Bran-Moieciu, va ajunge cum este astăzi", a declarat, joi, directorul DRDP Braşov, în sensul giratoriu, dat recent în folosinţă, din intersecţia DN 73A Pârâul Rece-Predeal-Râşnov şi DN 73, unde se va descărca viitoarea autostradă.

Potrivit lui Stancu, constructorul, compania Azvi, "s-a mobilizat exemplar din luna august (de la ultima vizită a fostului ministru Cuc-n.r.) şi a demonstrat că se poate dacă se vrea", fiind vizibilă schimbarea de management.

"Pe acest sector, până în acest moment, au făcut aproximativ 11,5 km - de la zero, excavaţie, refacerea structurii rutiere şi primul strat de asfalt, urmând ca anul viitor să pună şi celelalte straturi - cel de legătură şi cel de uzură. S-a finalizat un pod nou, construit de la zero, s-au reabilitat alte trei, zece podeţe şi s-au făcut trei sensuri giratorii. S-a făcut şi giratoriul provizoriu de la intersecţia Poiana Braşov-Râşnov şi Zărneşti, aşteptat de toţi locuitorii din judeţ de peste 7 ani de zile. Am luat această decizie pentru a decongestiona traficul, pentru că acolo au fost foarte multe accidente rutiere. Mai mult, pe acest sector s-au făcut 4.500 metri liniari de rigole, acces la locuinţe. În acest moment, nu se mai lucrează la partea carosabilă, urmând ca, pe parcursul iernii să se continue lucrările la rigole şi şanţuri, în afara părţii carosabile, iar de la anul vor continua lucrările de aşternere a celor două straturi, până la limită de judeţ. Mai urmează lucrări pe zona Moieciu-Fundata, unde, în prezent, sunt suspendate pe o porţiune de 4,5 km, pentru că acolo este un proiect pe fonduri europene de apă canal, până anul viitor", a subliniat Stancu.

Conform acestuia, pe tronsonul argeşean, lucrările au avansat destul de bine şi "acum putem spune că stăm aproape egal".

În ceea ce priveşte termenul de finalizare a lucrării, acesta este finalul anului 2021, directorul DRDP Braşov declarându-se optimist că dacă mobilizarea din partea constructorului va rămâne cel puţin la fel de bună ca în prezent, acesta poate fi chiar devansat.

"Progresul fizic este undeva la 45-50%. Pe acest proiect, din luna august a venit un altul şi s-a văzut o dorinţă de a rezolva lucrurile, dar şi din partea colegilor s-a văzut o altă abordare. Pe sectorul Râşnov-Bran, unde s-au făcut acele casete şi s-au creat acele ambuteiaje infinite, de la începutul anului trecut până în august s-au făcut 35% din aceste casete, iar din august până ieri - 65%. Deci, vorbim de o mobilizare de 10 ori mai mare faţă de perioada anterioară. Este exemplul că dacă se vrea şi există colaborare între prestator şi celelalte instituţii - Electrica, Poliţie etc, se pot realiza lucruri. Este un proiect dorit de toată lumea. O spunem nu ca şi laudă - pentru că acest proiect trebuia finalizat de mult (în 2018 - n.r.), ci cu bucurie că s-a făcut. Vin sărbătorile, cotele de trafic vor creşte foarte mult pentru că turiştii vin în această zonă", a conchis directorul DRDP Braşov.

Managerul de proiect Ştefan Gondosch, reprezentantul firmei Azvi, liderul asocierii de firme care a câştigat contractul, a subliniat, la rândul său, că termenul de finalizare este cel contractual, de 28 de luni de la emiterea ultimei autorizaţii de construire, în august 2019 şi a evitat să îşi asume o devansare a acestuia. El a subliniat că, din august şi până în prezent, firma s-a confruntat atât cu condiţii geotehnice neprielnice - terenul de fundare necorespunzând condiţiilor calitative cerute de proiect, pe kilometri întregi din această secţiune a fost necesar să se efectueze săpături suplimentare pentru a obţine parametri tehnici corespunzători.

Totodată, în ce priveşte rentabilitatea contractului, el a menţionat că, deocamdată, actualizarea preţurilor prinse în contractul iniţial se analizează de către beneficiar.

Ridicarea restricţiilor pe DN 73 pare să fie o veste bună şi pentru hotelierii din Bran, care susţin că, în ultimii ani, din cauza blocajelor de trafic de pe acest drum, feed-back-ul primit de la turişti nu a fost unul favorabil.

"Ne bucurăm că, în final, au reuşit să termine lucrările la acest drum, să nu mai fie gropi, denivelări. Este un lucru bun pentru noi, pentru turiştii noştri, pentru timpul pe care aceştia trebuie să-l petreacă în trafic, să nu ajungă aici deja obosiţi. Majoritatea vin cu copii şi, dacă îi mai şi ţin în maşină, pierzând timpul inutil, stând la nişte semafoare, este deja frustrant. Plus că se întâmplau şi accidente şi atunci nu mai era un început de weekend aşa cum ar fi trebuit să fie. Ne-a afectat clar în ultimii ani. Acum, în sfârşit vor veni de sărbători şi vor veni aşa cum trebuie, în spiritul sărbătorilor, relaxaţi", a afirmat Şofletea Cristina Ciopraga, reprezentant al unei unităţi turistice din Bran. AGERPRES / (A, AS-autor: Diana Dumitru, editor: Marius Frăţilă, editor online: Irina Giurgiu)


populare
astăzi

1 Informații care dau fiori...

2 ALERTĂ România, condamnată să-i plătească 85 de milioane de euro plus dobânzi fostului proprietar rus al rafinăriei RAFO Onești

3 VIDEO Priviți ce „drăcovenie” au scos americanii din „cutia cu maimuțe”

4 Dau și ceilalți? / O mare navă rusă s-a scufundat în Mediterană după o explozie la sala motoarelor / „Ursa Major” era „strategică” pentru Rusia

5 Băiatul lui Ștefan Bănică Jr. povestește cum a fost bătut și umilit: „Mi-a dat pumni în burtă, apoi se lua de mine: de ce plângi, ești fetiță?”