Reguli noi pe Transalpina și Transfăgărășan: cât timp rămân deschise circulației publice
Temporar, traficul pe Transalpina sau Transfăgărășan a fost sistat în mai multe rânduri, până acum. Dar ambele drumuri montane rămân deschise circulației publice, în premieră, în funcție de condițiile meteo.
Transalpina și Transfăgărășan Foto colaj
De mai multe ori în acest an, chiar și în timpul verii, nu doar în această toamnă, circulația publică pe cele mai înalte, renumite și mai spectaculoase drumuri montane din România, a fost sistată temporar, din diverse motive: vremea, căderi de pietre, desfășurare de evenimente etc..
Oficial, ambele ar fi trebuit închise până în primăvara anului viitor încă de la finele lunii octombrie. Dar revoltele hotelierilor de pe cele două tronsoane, nemulțumiți că ambele obiective turistice sunt exploatate mult prea puțin, i-au determinat pe guvernanți să regândească strategia pentru acestea.
„Închiderea acestor tronsoane se face în funcție de condițiile meteo”
„De principiu, noul regulament care este comun pentru Transalpina și Transfăgărășan spune că este închiderea acestor tronsoane se face în funcție de condițiile meteo. Și tot de principiu, sunt deschise până la finele lunii octombrie, dacă vremea o permite se prelungește perioada, dacă nu se micșorează, se închide mai înainte”, a explicat pentru „Adevărul”, purtătorul de cuvânt al Direcției Regionale de Drumuri și Poduri (DRDP) Brașov, Robert Elekes.
Reprezentantul DRDP Brașov a menționat și care sunt cele mai des întâlnite pericole, mai ales pe Transfăgărășan (care se află în zona de competență a DRDP Brașov), când se poate interveni imediat și când nu: „Pe aceste tronsoane se pot lua măsuri până la un anumit punct, când vine vorba să le cureți de zăpadă, spre exemplu. Dar când încep să cadă și pietre – fenomen extrem de periculos și de des întâlnit în perioadele de trecere de la cald la frig și invers, adică primăvara când zăpada se topește și toamna târziu – iarna când începe se înghețe, pentru că se mișcă pământul, stânca, lucrează apa, problema este diferită. Peste zi apa se topește, pătrunde printre stânci, iar peste noapte îngheață”.
Hotelierii au determinat oficialii să țină drumurile montane deschise mai mult timp
Cert este că protestele hotelierilor au determinat autoritățile să ia în serios ideea de a permite circulația pe ambele tronsoane de pe crestele Carpaților Meridionali cât mai mult timp. Nu mai puțin de 160 de companii au semnat o petiție online împotriva închiderii Transfăgărășanului la o dată fixă. Revolte au fost și pe Transalpina.
Pe ambele tronsoane a nins încă din luna septembrie, iar la începutul lui octombrie Transalpina a fost închisă temporar din cauza gheții de pe carosabil, iar Transfăgărășanul din cauza căderilor de pietre. Utilajele pentru deszăpezire au intervenit încă de luna trecută.
„Se ia decizia închiderii acestor tronsoane, tocmai pentru că iarna natura este imprevizibilă, și pentru a nu pune în pericol siguranța participanților la trafic. Când a nins sau a fost gheață, pe Transalpina spre exemplu, s-a luat măsura închiderii temporare”, a mai menționat drumarul.
Situația de pe Transfăgărășan diferită față de cea de pe Transalpina
Sursa citată a explicat că deși este vorba despre două drumuri montane aflate la cele mai înalte altitudini, situația pe acestea este diferită.
„Pe Transfăgărășan este la fel de iarnă ca pe Transalpina, doar că noi suntem un pic mai norocoși că nu avem probleme atât de mari cu viscolul. Fiind pe coamă, pe Transalpina bate foarte tare vântul, viscolește zăpada: acest drum montan fiind mai expus și dacă arunci sare, de pomană o faci, că o duce vântul. Măcar noi închidem Transfăgărășanul, pe când colegii sunt nevoiți iarna să țină deschis drumul până la Rânca, iar acolo este o muncă titanică pe viscol”, a recunoscut reprezentantul DRDP Brașov.
Joi, 3 noiembrie 2022, spre exemplu, atât carosabilul de pe Transfăgărășan cât și cel de pe Transalpina erau uscate, fără pic de zăpadă sau alte precipitații.
Conducerea CNAIR (Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere) a solicitat responsabililor din cadrul Direcțiilor Regionale să informeze în mod constant despre starea acestor drumuri montane din infrastructura rutieră.
Sursa: adevarul.ro