RĂZBOIUL nevăzut din sânul BOR! Mitropolitul Moldovei, atacat dur de duhovnicul său!
Un material filmat cu ieroschimonahul Simeon Zaharia, cel mai vârstnic duhovnic de la Mănăstirea Sihăstria, accentuează neînţelegerile din sânul Bisericii Ortodoxe Române. Neînţelegerile provocate de Sinodul Panortodox din Creta au evoluat spre o ruptură completă a unor preoţi din Mitropolia Moldovei şi Bucovinei (MMB) de superiorul canonic, ÎPS Teofan.
Cel puţin doi clerici – protosinghelul Antim Gâdioi de la Mănăstirea Bistriţa din judeţul Neamţ şi protosinghelul Ieronim Cozma de la Schitul Codrii Paşcanilor - au decis să nu-l mai pomenească pe ÎPS Teofan, mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, la slujbele religioase. În plus, mai multe monahii de la Mănăstirea Văratec din judeţul Neamţ au informat MMB, la începutul lunii decembrie, că nu vor mai participa la slujbele în care sunt pomeniţi ierarhii „care s-au făcut părtaşi la deciziile sinodului din Creta”. Tot în primele zile din decembrie, ieroschimonahul Simeon Zaharia, cel mai vârstnic duhovnic de la Mănăstirea Sihăstria, a fost filmat în timp ce spune că îi va cere ÎPS Teofan „să renunţe la ceea ce a făcut”, făcând aluzie la documentele Sinodului din Creta pe care mitropolitul Moldovei şi Bucuvinei le-a semnat, dezvăluie Adevărul.ro .
Filmuleţul cu ieroschimonahul Simeon Zaharia, prezentat ca fiind un interviu asumat, a fost publicat pe Youtube de utilizatorul Stancu Ştefan şi a fost preluat pe toate siteurile care promovează mesajele împotriva sinodului grecesc din iunie 2016.
Mesajul ieroschimonahului este cu atât mai mult promovat, cu cât duhovnicul nemţean este cunoscut ca fiind duhovnicul ÎPS Teofan, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei. Principalele declaraţii din materialul filmat cu ieroschimonahului Simeon Zaharia fac referire la Sinodul din Creta, pe care îl consideră „sinod tâlhăresc, operă a masoneriei, care ne urăşte pe noi şi ne vicleneşte”.
Potrivit călugărului, „în materie de credinţă nu se face niciun compromis”. Ieroschimonahul cataloghează ecumenismul şi Consiliul Mondial al Bisericii drept „două vicleşuguri masonice jidoveşti, care atacă Sfânta şi Dreapta Credinţă”. Mai mult, Simeon Zaharia – clericul promovat în august ca fiind principalul semnatar al scrisorii de ameninţare a ÎPS Teofan – clarifică şi lămurirea pe care MMB a a redat-o atunci, potrivit căreia duhovnicul şi-ar fi retras semnătura de pe textul scrisorii. Potrivit ieroschimonahului, declaraţia pe care a dat-o la cererea exarhului Nicifor Horia „nu a fost destul de corectă”, dar nu-şi mai aminteşte de ce.
„Vreau să spun declaraţia pe care am dat-o la cererea părintelui exarh Nichifor de la mitropolie nu o fost destul de corectă. Nu mai ţin minte, că la vârsta asta e foarte greu să ţin minte tot. De aceea trebuie să o iau din nou, să o revizuiesc să vedem ce trebuie scos de acolo. Eu sunt hotărât, până la ultima suflare să lupt pentru sfânta noastră credinţă ortodoxă, dreaptă şi sfântă şi mântuitoare”, spune duhovnicul. Simeon Zaharia declară răspicat că ierarhii care se îndepărtează de la credinţa moştenită nu trebuie urmaţi.
În consecinţă, după cum arată călugărul, nici ÎPS Teofan nu mai poate fi pomenit la slujbe. „Nu putem să-i mai urmăm (n.r. pe ierarhi) Acuma când o să vie am să-i spun răspicat: Înalt preasfinţite (n.r. Teofan), trebuie să renunţaţi la ceea ce aţi făcut. Neapărat! Dacă nu, gata, nu mai putem. Întrerupem pomenirea”, declară călugărul.
Anchetă la Mănăstirea Sihăstria
După apariţia în spaţiul public a filmuleţului cu duhovnicul nemţean, consiliul duhovnicesc de la Mănăstirea Sihăstria a efectuat o anchetă internă în legătură cu „tulburările care au apărut datorită interpretărilor greşite a hotărârilor Sinodului din Creta”.
Potrivit unui comunicat de presă emis de mănăstire pe 7 decembrie, printre cei cei afectaţi de tulburări a fost şi ieroschimonahul Simeon Zaharia de la Schitul Poiana lui Ioan, care ar fi fost dezinformat în decursul timpului de către mai multe persoane şi care, în cele din urmă, ar fi înţeles că Marele Sinod al BOR nu a formulat dogme noi. „Cu o zi înaintea acestui consiliu, părinţii mănăstirii l-au cercetat pe părintele Simeon şi i-au pus la îndemână mai multe informaţii şi documente despre Sinodul din Creta, precum şi concluziile Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române din data de 29 octombrie 2016.
Astfel, Părintele Simeon a remarcat şi apreciat Concluziile Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, că Sfântul şi Marele Sinod al Bisericii Ortodoxe nu a formulat dogme noi, canoane noi sau modificări liturgice, ci a mărturisit faptul că Biserica Ortodoxă este Biserica Una, Sfântă, Sobornicească şi Apostolească a lui Hristos”, se arată în comunicatul citat. Pe de altă parte, în mai multe texte neasumate, postate pe site-urile care promovează mesaje împotriva Sinodului din Creta, se arată că, de fapt, duhovnicul Simeon Zaharia este „izolat şi terorizat psihic”.
„Părintele Simeon a fost forţat cu argumente ecumeniste să nu întrerupă pomenirea ierarhului. De atunci, toţi care au încercat să ajungă la Părintele Simeon au fost refuzaţi, drept pentru care nu putem crede că ceea ce se afirmă în comunicatul de mai jos este părerea Părintelui Simeon. Să nu ne mirăm că vom auzi de trecerea la Domnul a Părintelui Simeon…destul de curând”, se arată într-un text publicat pe site-ul sinodtalharesc. Potrivit reprezentanţilor Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei, până acum două zile, ieroschimonahul Simeon Zaharia nu întrerupsese încă pomenirea ÎPS Teofan, mitropolitul Moldovei şi Bucovinei.
„Nu au fost niciun fel de represalii împotriva părintelui Simeon. În esenţă, şedinţa de la Mănăstirea Sihăstria a făcut apel la cumpătare şi discernământ din partea celor care au opinii diferite în legătură cu Sinodul din Creta. Din punctul de vedere al MMB, nu există niciun conflict pe această temă, ci doar nişte păreri personale care nu sunt în spiritul celor asumate de BOR. Per ansamblu, avem doar 2-3 cazuri de preoţi care au decis întreruperea pomenii ÎPS Teofan, mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, la slujbele religioase”, a arătat preotul Marian Timofte, purtător de cuvânt al MMB. Textul şase al Sinodului din Creta,
„Relaţiile Bisericii Ortodoxe cu ansamblul lumii creştine”, este principalul înscris al Sinodului din Creta care a provocat nemulţumire în rândul unor credincioşi şi preoţi.