Raport. Conturi false pe Facebook și Instagram au țintit alegătorii români
Meta Platforms Inc. a permis unei rețele de pagini de Facebook să posteze peste 4.100 de reclame politice care atacă candidata pro-UE la președinție a României, Elena Lasconi, și promovează personalități de extremă dreaptă, printre care și Călin Georgescu.
Călin Georgescu și Elena Lasconi. Colaj foto Inquam Photos
Campania s-a desfășurat pe 25 de pagini Facebook aparent separate pentru entități ale căror site-uri web partajează infrastructura de găzduire, publicitate și e-mail, ceea ce indică un efort organizat de a influența alegerile, potrivit unui raport al grupurilor de cercetare a amenințărilor digitale Reset Tech și Check First, scrie Bloomberg , subliniind că nu este clar cine s-a aflat în spatele rețelei, care a stimulat postările politice pe Facebook și Instagram cu cheltuieli publicitare de până la 264.909 EUR (279.610 USD), potrivit raportului.
Victoria șocantă a pro-rusiei, iubitoare de TikTok, Georgescu, în alegerile prezidențiale din 24 noiembrie, acum abandonate din România, a pus rolul companiilor de social media sub un control intens. Autoritățile române s-au concentrat pe TikTok de la ByteDance Ltd., acuzând platforma că oferă „expunere masivă și tratament preferențial” candidatului naționalist puțin cunoscut anterior.
Dar raportul Reset Tech și Check First indică un efort mai larg de a influența rezultatul alegerilor.
Instanța supremă a României a anulat, pe 6 decembrie, votul din primul tur de luna trecută din cauza acuzațiilor de amestec al Rusiei, prima decizie de acest fel din istoria națiunii. Aceasta a venit după ce Administrația Prezidențială a desecretizat mai multe documente emise de serviciile de informații care arată modul în care campania alimentată de TikTok a lui Georgescu ar fi putut fi coordonată de „actorii statali” străini. Un document spunea că România a fost o țintă pentru „atacuri hibride agresive rusești”. Moscova a negat orice amestec.
Facebook și Instagram au fost folosite pentru a răspândi mesaje politice agresive
„În timp ce rolul TikTok în amplificarea dezinformării în timpul campaniei electorale din România a fost în centrul atenției, noi dovezi arată că platformele Meta Facebook și Instagram au fost folosite pentru a răspândi mesaje politice agresive, afirmații neverificate și narațiuni polarizante”, au scris autorii raportului.
Meta a refuzat să comenteze conținutul raportului, dar a subliniat comentariile făcute de Nick Clegg, președintele afacerilor globale, săptămâna trecută. „Nu vedem nicio dovadă de incidente majore pe platformele noastre din România”, a spus el jurnaliştilor, adăugând că compania a fost în contact „aproape zilnic” cu autorităţile române, a informat Euronews .
Reclamele descrise în raport îl înfățișează pe Georgescu, care nu a declarat niciun fel de finanțare de campanie autorităților, ca pe un „președinte patriot” care apără națiunea a aproximativ 19 milioane de oameni împotriva regimului politic. Liderul Uniunii Salvați România, Lasconi, a fost caracterizat drept un „diavol” și o marionetă pentru Occident, în timp ce actualul Klaus Iohannis a fost descris drept un „dictator” pentru sprijinul său pentru Lasconi. Unele dintre reclame și-au exprimat și sprijinul pentru George Simion, liderul partidului naționalist Alianța pentru Uniunea Românilor.
AUR ar fi creat rețeaua de pagini false pe Facebook
Cercetătorii au identificat campania folosind Meta's Ad Library, o iniţiativă de transparenţă care oferă detalii despre agenţii de publicitate care folosesc platformele de social media ale companiei. Reclamele au fost vizualizate de până la 199 de milioane de ori din august, au calculat cercetătorii.
Profilurile agenților de publicitate înregistrați aveau pagini de Facebook cu administratori localizați mai ales în România și se prezentau ca site-uri de știri sau de divertisment. Dar site-urile nu aveau informații juridice sau editoriale, iar multe erau legate prin adrese IP partajate, design web identic și configurații comune de e-mail și tehnologie publicitară, indicând o structură de management centralizată, potrivit raportului.
Raportul face referire la concluziile anterioare ale instituției de presă românești Context, care a dezvăluit că Alianța pentru Unirea Românilor a dezvoltat o rețea de pagini de Facebook neautentice, mascate în portaluri de știri, pentru a amplifica propaganda și teoriile conspirației.
Rețelele sociale sunt un vector popular pentru publicitate politică și dezinformare, deoarece permite direcționarea precisă a mesajelor. În ultimii ani, platformele au luat măsuri pentru a restrânge eforturile secrete de interferență electorală și au introdus controale mai stricte în jurul campaniilor publicitare politice.
Meta a spus că a anulat aproximativ 20 de operațiuni de influență sub acoperire în întreaga lume în acest an și că Rusia este sursa numărul unu a unei astfel de activități, potrivit unei postări pe blog de săptămâna trecută a Clegg.
S-a spus că majoritatea operațiunilor s-au luptat pentru a construi audiențe autentice, unele folosindu-se de „like” și adepți falși pentru a părea mai populare decât erau.
Sursa: adevarul.ro