
PSD îi cere lui Nicuşor Dan să își informeze alegătorii cu privire la finanţatorii săi, înainte de începerea campaniei electorale
PSD i-a solicitat public primarului Capitalei, Nicușor Dan, să își prezinte finanțatorii înainte de campania prezidențială, și nu după.

FOTO Inquam Photos / Flavius Buboi
„PSD solicită candidatului Nicușor Dan să prezinte transparent cine sunt persoanele care au donat pentru (pre)campania sa sume mai mari de 40.500 lei, respectiv echivalentul a 10 salarii minime brute pe țară. Conform propriilor sale declarații sunt cel puțin două persoane fizice care au depășit acest plafon, iar potrivit legii Nicușor Dan are obligația de a le face publică identitatea. În numele „transparenței” și al „României oneste” pe care le invocă, Nicușor Dan are obligația morală de a prezenta alegătorilor cine sunt finanțatorii săi ÎNAINTE de începerea campaniei electorale, NU DUPĂ ALEGERI, cum a procedat în cazul altor scrutine electorale”, au transmis social-democrații.
PSD subliniază că acest lucru este necesar mai ales în contextul anulării alegerilor de la finalul anului trecut: „Având în vedere elementele care au determinat reluarea alegerilor prezidențiale, există cu atât mai mult un interes legitim al alegătorilor de a cunoaște cine sunt finanțatorii tuturor candidaților înscriși în competiția electorală pentru alegerile prezidențiale. Pentru a-și forma opțiunile de vot în cunoștință de cauză, este important ca alegătorii să știe care sunt interesele de afaceri sau de altă natură ale celor care fac donații până la plafonul maxim de 810.000 lei prevăzut de legislația în vigoare. Dacă nu are nimic de ascuns, Nicușor Dan ar trebui să prezinte identitatea celor care susțin din umbră campania sa”.
Formațiunea politică susține că în 2020, „firma unui om de afaceri care a finanțat cu 10.000 de lei campania lui Nicușor pentru Capitală a beneficiat ulterior de contracte de peste 620.000 de lei de la Societatea de Transport București și de la Administrația Spitalelor și Serviciilor Medicale, ambele instituții fiind în subordinea primarului general. De asemenea, o altă persoană care l-a împrumutat pe Nicușor Dan cu 20.000 de lei pentru aceeași campanie a devenit ulterior consiliera personală a primarului general, iar apoi director al Administrației Parcul Natural Văcărești, aflată, de asemenea, în subordinea Primăriei Capitalei”.
Ultima declarație de avere a lui Nicușor Dan arată că banii obținuți pentru susținerea sa în campanii se ridică la sume spectaculoase. Cel puțin în campania de anul trecut, valoarea donațiilor pentru campania privind alegerile de la Primăria Capitalei este de aproape 1,15 milioane de lei, cea mai mică donație fiind de 2.500 de lei, iar cea mai mare de 660.000 lei.
Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) i-a rambursat în 2024 aproape 660.000 lei, iar pentru campania actuală își propune un buget de aproximativ 2-3 milioane de euro.
Deși campania electorală oficială încă nu a început, primarul Capitalei, Nicușor Dan, investește sume uriașe în promovarea sa online. Potrivit unei anchete jurnalistice, edilul ar fi cheltuit deja aproximativ 300.000 de euro doar pe reclamele de pe platformele Meta, încercând să își crească vizibilitatea la nivel național.