Nota de plată: 50 de milioane de euro daune
Acum, aproape trei ani mai târziu, Curtea Internațională de Arbitraj de la Paris a decis să dea dreptate constructorului italian în problema rezilierii contractului și, practic, obligă CNAIR să plătească daune de 230 de milioane de lei (circa 48 de milioane de euro), plus alte câteva milioane de euro cheltuieli de judecată, informează
Ziar de Hunedoara. - „Declară că Contractul este încă în vigoare;
- Declară că plata pentru lucrări modificate și suplimentare și elemente ale lucrărilor care ar fi trebuit, dar nu au fost, certificate este exigibilă;
- Acordă plata TVA la rata de 19% pentru certificările 1C, 1D, 1E, 1F, 1G, 1H, 1, 4.1, 4.2 și 5;
- Acordă daune-interese, reprezentând suma de 232.318.809,33 RON (incluzând dobânda până la 31 martie 2020), care să fie plătite de Pârâtă Reclamantei;
- Acordă dobânda calculată din ziua în care devin scandente daunele-interese până la plata integrală, la rata de bază Băncii Naționale a României +8%;
- Dispune că Pârâta va plăti Reclamantei 2.069.291,30 GBP și 67.327,52 EUR și 3.020.270,24 RON, reprezentând cheltuieli de judecată și reflectând succesul relevant al Reclamantei;
- Dispune că Pârâta va plăti Reclamantei 142.855 USD, reprezentând cheltuili de arbitraj;
- Respinge toate celelalte revendicări și cereri reconvenționale”, se arată în decizia Curții Internaționale de Arbitraj.”
Decizia este definitivă din perspectiva arbitrajului, dar CNAIR poate contesta mai departe într-o instanță de judecată - un proces care ar putea dura mult timp.
Care e miza și de ce exista riscul unui blocaj enorm Autostrada A1 Lugoj - Deva, Lot 2 a fost contractată în 2013 cu constructorul italian Salini, iar în același an Agenția de Protecție a Mediului aprobă un acord de mediu revizuit care impune realizarea unor tuneluri ce nu apar în proiectul original, în locul unor săpături uriașe care practic ar fi despicat muntele în două.
Tunelurile "pentru urși", cum au mai fost ele numite în presă, au fost adăugate astfel încât coridoarele naturale de mobilitate a faunei din zonă să nu fie afectate și secționate, practic, de noua șosea de mare viteză.
Practic CNAIR și constructorul știau din primele momente că proiectul nu se poate derula conform contractului inițial, dar au tărăgănat situația nepermis de mult.
CNAIR a improvizat o decizie și a cerut în 2015 constructorului să facă un proiect tehnic de execuție a tunelurilor, dar în 2017 s-a sucit, nu a acceptat să mai plătească proiectul, ba chiar a făcut pași prin care să încerce să renunțe cu totul la ideea de tuneluri, pe motiv că „sunt prea scumpe” - lucru neacceptat, în special la nivel european.
Astfel, în vara lui 2017 a decis rezilierea parțială pe Lotul 2, mai exact un sector de circa 9 km care include și zona de tuneluri. Baza legală invocată era articolul 1321 din Codul Civil.
Abia în 2019 CNAIR a scos la licitație restrânsă proiectarea tehnică și execuția tunelurilor: 9,13 km de autostradă din care 2,13 km vor fi tuneluri forate cu două benzi pe sens și bandă de urgență. Costul total: 296 milioane de euro.
Nici până azi nu au fost contractate lucrările, în condițiile în care execuția ar dura în realitate câțiva ani buni.
România poate pierde banii europeni primiți pentru autostrada Lugoj - Deva
„Din păcate, ea (n.r. licitația) vine foarte, foarte târziu, iar acum România riscă să piardă TOȚI banii europeni folosiți pe TOATĂ Autostrada Lugoj-Deva deoarece traficul trebuie deschis până la finalul lui 2023 ca oficialii Comisiei Europene să considere proiectul Lugoj-Deva funcțional! În caz contrar, ne pot cere sute de milioane de euro înapoi!”, avertiza Asociația Pro Infrastructura, care propunea și câteva direcții pe care să se axeze rapid CNAIR.
În momentul de față situația este neclară. Curtea Internațională de Arbitraj a decis definitiv că în cazul Lotului 2 al Lugoj - Deva contractul original cu Salini „este încă în vigoare”, dar în același timp CNAIR practic caută proiectant și constructor exact pentru aceeași bucată.
Sigur, CNAIR poate merge mai departe cu licitația și în paralel să conteste în instanță decizia de arbitraj, dar riscul unui blocaj și mai mare pe viitor dacă justiția confirma decizia din arbitraj este semnificativ.
În tot acest timp, ceasul unor penalități europene ticăie. Autostrada A1 Lugoj - Deva a costat, conform contractelor semnate, circa 350 de milioane de euro, mare parte din această sumă venind direct de la Comisia Europeană.
Bucata cu tuneluri, „gaura” din Sibiu - Nădlac care va da bătăi de cap șoferilor mult timp de acum înainte
Bucata scoasă anul trecut la licitație reprezintă practic o „gaură” de circa 13 km în toată autostrada de la Sibiu până la Nădlac mai ales după ce Loturile 3 și 4 din Lugoj - Deva au fost deschise anul trecut.
Unde vor fi tunelurile - conform unei schițe aprobate în CNAIR în 2016:
Unde sunt tunelurile pe traseul autostrăzii: