Proasta României se transformă-n Beleaua Europei și provoacă criză după criză!
Pentru a doua oara in numai cateva luni, Romania pune UE intr-o situatie pradoxala si, cel putin de la un punct incolo, fara precedent. Daca in cazul Codrutei Kovesi, UE se lupta pentru impunerea candidatul roman la EPPO sabotat din toate puterile de la Bucuresti desi era cel mai bun (da, si Polonia i s-a opus lui Donald Tusk, dar la faza pe inscenare de dosare penale nu s-a ajuns), de aceasta data UE se confrunta cu incapatanarea Bucurestiului de a impune un comisar respins practic in unanimitate, scrie jurnalista Ioana Ene Dogioiu pe Ziare.com .
Insasi procedura fara precedent a audierii Rovanei Plumb in comisia juridica a PE, cu care se purta pana acum strict o corespondenta scrisa si pe documente, a aratat ca problema este mare. Iar votul, daca in cazul candidatului Ungariei a fost foarte strans si a lasat loc de negociere politica, in cazul Rovanei Plumb a fost strivitor.
Si nu pentru ca "fraierii" din PE nu cunosc legea romana, cum a incercat zona PSD sa acrediteze. Conflictul de interese este clar - imprumut luat de un viitor comisar care va gestiona si turismul de la o persoana care lucreaza in turism. Iar suspiciunile de integritate pe masura, cat timp nu exista nicio perspectiva credibila pentru returnarea onesta a acestui imprumut - creditele contractate de dna Plumb (inclusiv cel de 800 de mii de euro) depasesc cu mult capacitatea de acoperire a veniturilor domniei sale.
La ce ar fi dispusa ca sa plateasca? Este un raspuns pe care UE nu vrea sa-l afle pe viu, mai ales avand in vedere ca dna Plumb nu s-a supus nici pana acum justitiei si este singurul politician neanchetabil propus pentru o functie inalta in institutiile UE.
Jocul corespondentei intre presedintele PE si comisia JURI este o consecinta a faptului ca Bucurestiul nu intelege sa procedeze decent, adica sa schimbe candidatul. Ar fi fost de preferat pentru toata lumea, inclusiv pentru Romania, ca aceasta prima situatie penibila sa fie rapid corectata printr-o retragere si o noua propunere.
Dimpotriva, dna Dancila a reafirmat o stupefianta sustinere pentru dna Plumb, europarlamentarii PSD la fel. Spera probabil ca in PE avizele consultative sa fie doar maculatura, ca la Bucuresti.
Daca Bucurestiul nu va actiona, este probabil ca presedintele propus al CE, Ursula von der Leyen, sa ceara in mod oficial Romaniei un alt candidat. Pentru ca neoficial l-a cerut demult, de la discutia cu Vasilica Dancila, in luna august.
Calitatea propunerii Romaniei se vede din importanta portofoliului alocat, pentru ca Transporturile sunt un protofoliu slab, inventat in 2014 prin ruperea de Energie, cand, dupa o prima respingere a candidatului Sloveniei, presedintele Junker nu a vrut sa mai riste nimic si celui de-al doilea candidat i-a creat un protofoliu mic, cu buget simbolic, care sa nu intereseze prea mult la audieri si pentru care sa ajunga o pregatire de numai 3 zile a noului candidat.
Transporturile din CE, spre deosebire de ministerul de resort din Romania, nu includ banii pentru infrastructura, care sunt la Dezvoltare regionala, ci doar gestionarea coridoarelor mari pan-europene deja trasate de ani de zile.
Nici asa insa, dna von der Leyen nu are mult spatiu de manevra. Desemnata ea insasi cu un vot strans si cu multe controverse, a inceput sa fie atacata inclusiv in presa germana mare pentru ca a prezentat o comisie cu multe nume problema, pentru ca a gandit o structura nefunctionala a noii CE, cu denumiri pe alocuri ridicole (precum portofoliul apararii modului de viata european), ca este sub nivelul cerut de functie.
Deja la Bruxelles se vorbeste deschis despre posibilitatea respingerii in bloc a noii CE si nu ar fi pentru prima data cand noua CE sa-si inceapa activitatea abia prin februarie. De altfel, in multe comisariate au fost prelungite deja contractele functionarilor temporari ai comisiei Junker.
Pe scurt, probabil ca dna von der Leyen ar merge cu Rovana Plumb mai departe numai sporind exponential riscul unui esec total.
Prejudiciul pentru Romania este deja mare si vinovatii sunt mai multi, iar el nu se refera doar la respingerea comisarului, si include portofoliul modest obtinut, dar si decredibilizarea pentru viitor. Dupa asemenea episoade, vei mai fi luat in serios abia dupa ce vei da multe dovezi de seriozitate.
Vinovatii sunt mai multi. In primul rand PSD, cu modul sau fanariot de cumparare a functiilor, cu siluirea regulilor din tara intr-o asemenea masura incat pesedistii insisi au ajuns sa creada ca ele nu mai conteaza niciunde in lume, cu premierul sau slab si inept politic, cel putin. Iar perseverarea in aberatie arata ca PSD nici macar nu are capacitatea de redresare pe care o avea dupa mari derapaje in alte perioade.
Este insa si un esec al presedintelui, care a abandonat implicarea in procedura de propunere a comisarului roman, un abandon verbalizat cat se poate de explicit prin declaratia din iulie anul acesta: "Vreau sa subliniez si sa fie foarte clar: desemnarea si raspunderea pentru obtinerea unui portofoliu corespunzator apartine in integralitate Guvernului. Asa functioneaza lucrurile la noi. Guvernul desemneaza si negociaza pozitia de comisar".
Mai mult, fostul sau colaborator numarul 1, seful cabinetului presedintelui, actualul ambasador roman in UK, Dan Mihalache, cerea imperativ sustinere pentru dna Plumb.
Dupa ce am explicat cu Constitutia (art. 80 al 1), Decizia CCR nr 683/212 si opiniile unor fosti ministri de Externe de ce presedintele trebuie sa fie decidentul ultim dupa care guvernul pune in aplicare decizia, vad ca si dl Iohannis pare sa fi inteles ce atributii are.
Asadar, ce ar trebui sa se intample macar de acum inainte?
1. Guvernul trebuie sa o retraga rapid pe Rovana Plumb inainte ca ea sa fie data afara de dna von der Leyen.
2. In conformitate cu Deciziile CCR nr. 683 si 784 din 2012, trebuie sa inceapa discutii intre presedinte si premier pentru o noua propunere, care sa se finalizeze cu un momorandum aprobat de presedinte. Nu vad de ce presedintele nu ar convoca o serie de consultari fulger cu partidele parlamentare, pentru a gasi cea mai buna solutie.
3. In baza memorandumului, premierul incepe negocierile cu presedintele desemnat al viitoarei Comisii Europene, d-na Ursula von der Leyen. Variantele de negociere pot privi fie doar inlocuirea persoanei pentru actualul portofoliu, cel mai probabil, fie propunerea unei persoane care sa corespunda altui portofoliu, desigur, daca acest lucru va mai fi posibil acum.
Care ar trebui sa fie profilul de candidat:
a. experienta politica importanta, de exemplu de ministru sau europarlamentar.
b. profil european, cu o atentie deosebita nu numai pe experienta in afacerile europene, dar si pe mesajele publice pro-europene;
c. recunoastere nationala si internationala;
d. fara probleme de integirtate si o buna reputatie.
e. capacitatea de a comunica public cu usurinta, atat in context national, cat si in context european/international si aici ma refer la conditia sine qua non a cunosterii unei limbi oficiale a UE. Nu se lucreaza cu translator, aviz dnei Dancila, daca cumva se gandeste la o autopropunere.
4. Candidatul asupra caruia se va cadea de acord trebuie sa fie audiat in Parlamentul Romanei, o cerinta expresa a art 19 din Legea 373/2013, care insa a fost eludata fara explicatii in procedura dnei Plumb.
Rapiditatea cu care ne vom misca spre deblocarea acestei situatii este esentiala, pentru a preveni sa devina o criza la nivelul UE.