Președintele Directoratului turc al Industriei de Apărare, Ismail Demir, a anunțat pentru prima dată, într-o declarație pentru presă turcă, că TAI a dezvoltat un avion de luptă fără pilot. "Așteptați-l, este pe linia de asamblare", a precizat atunci Demir.
Potrivit informațiilor obținute de SavunmaSanayiST.com, avionul de luptă fără pilot dezvoltat de compania TAI va avea o greutate maximă la decolare de aproximativ 7 tone. ANKA-3, care ar urma să efectueze primul zbor în al doilea trimestru al anului 2023, este dezvoltat pe baza experienței acumulate cu dezvoltarea seria de avioane fără pilot (UAV) ANKA.
ANKA-3 a fost dezvoltat în principal pentru misiuni aer-sol. Despre platforma TIUS (Unmanned Aircraft System), cunoscută ulterior sub numele de ANKA-3, se cunoşteau puține lucruri până la publicarea acestei imagini - existau multe așteptări și o imagine grafică mai vechi publicată de TAI.
Una dintre așteptările cu privire la caracteristicile dronei ANKA-3 ţin de operarea sa în tandem cu viitorul avion de luptă al Turciei, TF-X (MMU în limba turcă), o altă platformă care este fabricată de Turkish Aerospace Industries (TAI) şi care a început deja primele teste la sol.
Industria turcă de apărare depune eforturi susținute pentru a replica succesul său global cu dronele Bayraktar TB-2 și ANKA în domeniul avioanelor de luptă fără pilot.
Turcia utilizează deja activ sistemele de drone ANKA MALE, dezvoltate de TAI, în cadrul proiectului ANKA-1. Sistemele de drone Anka, care vin în trei variante cunoscute sub numele de ANKA-A, ANKA-B și ANKA-S, au fost, de asemenea, exportate în trei țări: Tunisia, Kazahstan și Malaezia. AKSUNGUR, care a fost dezvoltat pe paza vehiculelor aeriene fără pilot ANKA MALE, în cadrul proiectului ANKA-2, este utilizat în prezent în mod de către Marina turcă, de către Forțele Aeriene Turce și de către Serviciul turc de Informaţii (MİT).