Primul strămoș al europenilor, un vânător musculos cu creier mare. Face parte din top trei specii umane misterioase

Evoluția speciei umane este încă un mister inclusiv pentru oamenii de știință. Au fost emise numeroase ipoteze privind apariția și dezvoltarea speciei umane, dar există foarte puține certitudini. De-a lungul timpului au fost identificate mai multe specii misterioase ale genului Homo.

Homo Heilderbergensis FOTO worldhistory.org

Din punct de vedere științific omul aparține ordinului primatelor, genul homo, familia hominidae. În momentul de față există doar o singură specie de om, Homo Sapiens Sapiens. Apariția omului este un mister, evident există însă multe ipoteze științifice dar și religioase. Cert este faptul, pe baza descoperirilor arheologice, că au existat mai multe specii de oameni. Ce s-a întâmplat cu acestea? Specia actuală a evoluat din acestea? Au reprezentat ele lanțuri evolutive. adică nu au dispărut pur și simplu ci s-au transformat ajungând pe scara evolutivă până la omul de astăzi? Sunt întrebări care încă nu și-au găsit răspunsul. Există trei specii umane misterioase, cele care au ridicat cele mai multe întrebări din punct de vedere științific, întrebări, momentan fără răspuns. Două dintre aceste specii, se presupune că au stat la baza apariției omului modern, au fost practic, primii noștrii strămoși adevărați.

Strămoșul europenilor, primul om care și-a îngropat morții

Una dintre cele mai misterioase specii umane a fost Homo Heidelbergensis sau Omul de Heidelberg. A trăit începând cu 700.000 de ani în urmă și a supraviețuit până acum 200.000 de ani. Numele său vine de la faptul că primele fosile de Homo Heidelbergensis au fost găsite în anul 1908, lângă Heidelberg în Germania. Este prima specie umană care s-a adaptat temperaturilor reci din Europa, primul european. Masculii aveau o înălțime de maxim 1.80 metri, cu trăsături dure, fața lată, cutie craniană mare și arcade proeminente. Cel mai probabil avea pielea de culoare închisă și părul negru. Semăna destul de mult cu omul actual, din punct de vedere anatomic.

Avea un trup armonios, foarte musculos, având o forță fizică deosebită. Trupurile puternice și musculoase erau clar o adaptare la mediu pentru conservarea căldurii. S-au răspândit pe toată suprafața Europei până în zona Orientului Apropiat . Era o specie interesantă, inteligentă, fiind capabilă să fabrice unelte, în special lănci și sulițe cu vârf de silex. Au fost prima specie umană care a vânat animale de talie mare, elefanți, cai sălbatici, cerbi și rinoceri. Multe dovezi în acest sens provin din sit-ul de la Schoningen, în Germania. Este vorba de unelte de piatră vechi de acum 400.000 de ani, utilizate pentru prelucrarea cărnii și a pieilor rezultate de la cel puțin 10 cai sălbatici vânați. Homo Heildebergensis a fost și prima speciei umană care și-a construit locuințe de suprafață, sub forma unor colibe, din lemn și piatră, grupate în mici sate. Cel puțin asta arată, dovezile arheologice de la Terra Amata, Franța. În aceste așezări, după cum arată sit-ul de la Gesher Benot Ya-agov, din Israel, Homo Heidelbergensis prefera să socializeze în jurul unor vetre, încălzindu-se la foc și pregătind hrana.

Omul de Heidelberg a fost un mare deschizător de drumuri, fiind și prima specie umană care și-a îngropat morții, având elemente ritualice, religioase. În sit-ul de la Atapuerca din nordul Spaniei, arheologii au descoperit dovezi ale unui ritual religios de acum 400.000 de ani. Omul de Heidelberg și-a îngropat morții într-o groapă, având în mână topoare din piatră și alte ofrande. O specie extraordinară și bine adaptată. Și acum apar primele întrebări. Ce s-a întâmplat cu Omul de Heidelberg. A dispărut sau a evoluat? Unele ipoteze arată că această specie umană a fost strămoșul Omului de Neanderthal, altele indică faptul că efectiv a dispărut în mod misterios. Alte întrebări fără răspuns se leagă de anumite adaptări ale Omului de Heidelberg la clima rece dar și de posibilitatea existenței mai multor subspecii ale acestuia.

Hobiții din insulele asiatice

O altă specie misterioasă a fost Homo Floresiensis. Este vorba despre o specie umană pitică care a trăit acum 100.000 de ani în urmă pe insula Flores, din Indonesia. Primele fosile ale Omului de Flores, au fost descoperite de oamenii de știință abia în anul 2003, fiind una dintre cele mai recent descoperite specieii umane. Indivizii acestei specii erau mici de statură, ajungând până la 1.06 metri înălțime. Aveau cutie craniană mică, dinți de mari dimensiuni, chipuri fără bărbie și funte lată. Aveau partea inferioară a picioarelor destul de mare, comparativ cu dimensiunile corpului. Semănau mult cu niște hobbiți. Cu toate acestea erau foarte pricepuți în confecționarea uneltelor din piatră. Era de altfel și vânători foarte pricepuți. Atacau inclusiv pradă mare și periculoasă.

Adică elefanți pitici care trăiau pe insulă, rozătoare de mari dimensiuni și nu se sfiau să atace inclusiv uriașii dragoni de Komodo dacă se apropiau prea mult de sălașurile lor. Omul de Flores, cel mai probabil, vâna în grupuri mari, cu o strategie bine stabilită, utilizând multe arme de aruncat, inclusiv sulițe, pentru a compensa statura mică. Omul de Flores folosea focul și se adăpostea în sălașuri naturale. Unii specialiști spun că Omul de Flores era mic de statură din cauza izolării insulare, o adaptare la mediu, adică a spațiului limitat. Alte ipoteze arată că aceștia au ajuns pe insula Flores, de pe continentul asiatic acum 100.000 de ani în urmă, și erau tot mici de statură. Este în orice caz o specie misterioasă fiindcă nu se știe cum s-au născut, cum au evoluat și cum au dispărut de pe scena istoriei. Nu se știe nici dacă au mai avut vreun contact cu alte specii umane din zona asiatică.

Primul strămoș cunoscut al omului modern?

Unul dintre cele mai misterioase specii umane a fost scoasă la lumină în anii 90, după o serie de descoperiri în Munții Atapuerca, nordul Spaniei. În timp ce lucrau la sit-ul Gran Dolina, în perioada 1994-1996, o echipă de cercetători spanioli a găsit 80 de fosile a șase indivizi, din genul homo, care au trăit acum 800.000 de ani. Deși dentiția era primitivă, asemănătoare cu cea a lui Homo Erectus, chipul acestor hominizi era foarte asemănător cu cel al omului modern. Acest amestec unic de trăsături primitive și moderne i-a făcut pe cercetători să-și dea seama că au de-a face o o nouă specie umană. I-au spus Homo Antecessor. Numele nu a fost ales întâmplător. Există o ipoteză care arată că de fapt acest hominid este strămoșul oamenilor moderni.

Mai precis, a acesta ar fi evoluat din Homo Erectus, pe teritoriul Africii acum 1.5 milioane de ani. Acum 1 milion de ani în urmă a migrat în Europa. Aici s-a răspândit, după cum arată și descoperirile de la Happisburg, Marea Britanie. În plus, diferitele comunități de Homo Antecessor au evoluat diferit, în funcție de condițiile de mediu în care au trăit. Exemplarele de Homo Antecessor care au rămas în Africa ar fi evoluat și ar fi dat naștere speciei Homo Sapiens, strămoșul direct al omului modern. Indivizii de Homo Antecessor care au migrat în Europa ar fi dat naștere populațiilor de Om de Neanderthal și Om de Heidelberg. Acestea sunt însă doar supoziții. Unii spun că Homo Antecessor și Omul de Heidelberg ar fi aceeași specie.