Primele imagini din satelit după scufundarea celui mai nou submarin nuclear al Chinei
Cel mai nou submarin de atac cu propulsie nucleară al Chinei s-a scufundat la sfârșitul lunii mai sau începutul lunii iunie, la un șantier naval de lângă Wuhan, au declarat oficialii americani, citați de Wall Street Journal . Accidentul, pe care autoritățile chineze s-au străduit să îl ascundă, reprezintă un eșec major pentru unul dintre programele de armament prioritare ale Beijingului.
Evenimentul a avut loc în contextul în care China încearcă să-și extindă marina, inclusiv flota de submarine cu propulsie nucleară.
Beijingul afirmă că obiectivul său în construirea unei armate de talie mondială este de a descuraja agresiunea și de a-și proteja interesele de peste mări.
Statele Unite nu știu dacă submarinul transporta combustibil nuclear în momentul scufundării, dar experți din afara guvernului american au declarat că acest lucru este probabil.
Tehnologia subacvatică a fost mult timp un domeniu în care SUA au avut avantaj, dar China a încercat să reducă decalajul. În acest sens, a luat măsuri pentru diversificarea producției de submarine cu propulsie nucleară - producția a fost concentrată în orașul Huludao din nord-estul țării, dar acum fabricarea submarinelor nucleare de atac se întâmplă la șantierul naval Wuchang de lângă Wuhan.
Beijingul avea 48 de submarine de atac cu propulsie diesel și șase submarine de atac cu propulsie nucleară la sfârșitul anului 2022, conform unui raport al Pentagonului publicat anul trecut privind puterea militară a Chinei.
Potrivit acestuia, obiectivul Chinei în dezvoltarea de noi submarine de atac, nave de suprafață și avioane navale este de a contracara eforturile SUA și ale partenerilor săi de a veni în ajutorul Taiwanului în cazul unui conflict și de a obține „superioritatea maritimă” în cadrul primului lanț insular, un șir de teritorii de la arhipelagul japonez, de la Taiwan și Filipine, până la Marea Chinei de Sud.
„Scufundarea submarinului nuclear va încetini planurile Chinei”
Nava din clasa Zhou care s-a scufundat este prima dintr-o nouă categorie de submarine chineze cu propulsie nucleară și are o pupă distinctivă în formă de X, care face nava mai manevrabilă.
Submarinul a fost construit de China State Shipbuilding Corp, o companie de stat, și a fost observat lângă un dig de pe râul Yangtze la sfârșitul lunii mai, când era supus verificărilor finale înainte de a ieși pe mare.
După scufundare, la începutul lunii iunie, au sosit macarale plutitoare mari pentru a salva submarinul din albia râului, conform fotografiilor din satelit ale locului.
„Scufundarea unui nou submarin nuclear care a fost produs la un nou șantier va încetini planurile Chinei de a-și mări flota de submarine nucleare”, a declarat Brent Sadler, cercetător principal la Heritage Foundation, un think tank din Washington, și ofițer pensionat al submarinelor nucleare ale Marinei SUA. „Acest lucru este semnificativ”.
Nici Armata Populară de Eliberare, așa cum este cunoscută armata chineză, nici autoritățile locale nu au recunoscut episodul.
„Nu este surprinzător faptul că marina militară chineză ar încerca să ascundă faptul că noul lor submarin de atac cu propulsie nucleară, primul din clasă, s-a scufundat lângă chei”, a declarat un înalt oficial american din domeniul apărării.
„Pe lângă întrebările evidente privind standardele de pregătire și calitatea echipamentelor, incidentul ridică întrebări mai profunde privind responsabilitatea internă a marinei militare chineze și supravegherea industriei de apărare din China, care a fost mult timp afectată de corupție.”
Cum a fost descoperit incidentul
Primul indiciu că ceva nu este în regulă la șantierul naval de lângă Wuhan a apărut în vară, când Thomas Shugart, un fost ofițer de submarin american și membru senior adjunct la Centrul pentru o nouă securitate americană, a scris o serie de mesaje pe rețelele sociale, observând activitatea neobișnuită a macaralelor plutitoare, care a fost surprinsă de sateliți.
Shugart a presupus că este posibil să fie vorba despre un incident în care e implicat un nou tip de submarin, dar nu știa la momentul respectiv că acesta era cu propulsie nucleară.
„Vă puteți imagina un submarin nuclear american scufundat în San Diego, iar guvernul să nu spună nimănui despre asta? Vreau să spun, Sfinte Sisoe!” a declarat Shugart într-un interviu acordat săptămâna aceasta publicației The Wall Street Journal.
Deși submarinul a fost salvat, va dura probabil multe luni până când va putea fi scos pe mare.
„Întreaga navă ar fi plină de apă”, a spus Shugart. „Ar trebui curățate toate componentele electronice. Motoarele electrice ar putea trebui înlocuite. Ar fi mult de lucru”.
Oficialii americani nu niciun indiciu că oficialii chinezi au prelevat probe de radiații din apă sau din mediul din apropiere sau dacă au existat răniți în urma incidentului.
Shugart a declarat că riscul unei scurgeri nucleare este probabil scăzut, deoarece submarinul nu s-a aventurat în largul mării, iar reactoarele sale nu funcționau probabil la un nivel ridicat de putere.
Statele Unite au suferit eșecuri similare, care s-au dovedit costisitoare. În 1969, nava cu propulsie nucleară USS Guitarro era ancorată la un șantier naval din California când s-a scufundat în urma unei serii de greșeli comise de muncitorii constructori. Acesta a fost pus oficial în funcțiune abia la 32 de luni după scufundare.