Primarul PNL Emil Boc ratează finanțarea pentru proiectul de suflet, metroul din Cluj: administrația liberală a lenevit toată vara și a pierdut banii din PNRR
Proiectul metroului din Cluj-Napoca, unul din proiectele mult anunțate ale primarului PNL, Emil Boc, este în pericol după ce s-a anunțat că finanțarea din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) ar putea fi pierdută. Astfel, nu doar că clujenii ar rămâne fără metroul promis, ci ar putea ajunge în situația de a da înapoi și banii europeni cheltuiți deja pe studii de fezabilitate și alte activități pentru pregătirea proiectului.
Unul din cei mai importanți și influenți lideri PNL și primar al Clujului, Emil Boc, a semnat contractul pentru realizarea proiectului de metrou în mai 2023. Proiectul a fost considerat o mutare importantă a edilului în încercarea de a obține mai multe voturi într-un an preelectoral important. Însă, odată cu terminarea campaniei și câștigarea unui nou mandat, se pare că clujenii nu vor avea metrou.
Proiectul metroului din Cluj-Napoca are un buget estimat de 2,2 miliarde de euro și este planificat să fie finalizat în opt ani. Inițial, proiectul trebuia să beneficieze de o finanțare de 300 de milioane de euro din PNRR, o sumă care reprezenta mai puțin de 15% din costul total.
Recent, premierul Marcel Ciolacu a declarat că acești bani ar putea să nu mai fie disponibili din cauza unor probleme tehnice și procedurale în relația dintre autoritățile române și Comisia Europeană. Principalele motive ale pierderii finanțării sunt legate de lipsa unui supervizor adecvat pentru proiect și de nerespectarea unor proceduri obligatorii care au apărut în implementarea acestuia.
În timp ce primarul Emil Boc susține că proiectul va continua și că se vor găsi surse alternative de finanțare, realitatea este că pierderea finanțării din PNRR pune o presiune imensă asupra administrației locale și asupra capacității acesteia de a finaliza proiectul la timp, potrivit zf.ro.
Finanțarea, principala problemă a metroului de la Cluj
Asigurările primarului de a găsi soluții par insuficiente în fața unei situații atât de grave. Emil Boc a promis că metroul va fi construit, indiferent de sursa de finanțare, menționând că „metroul este un proiect verde și poate beneficia de multiple surse de finanțare, dincolo de PNRR”. Totuși, lipsa fondurilor din PNRR complică semnificativ lucrurile, obligând autoritățile să caute alternative, precum finanțarea prin certificate verzi, o soluție care nu este încă sigură.
Pentru Emil Boc, pierderea finanțării din PNRR reprezintă un eșec major, având în vedere că metroul din Cluj-Napoca era considerat un proiect de referință pentru modernizarea orașului. Acesta ar fi urmat să reducă traficul rutier, să îmbunătățească conectivitatea și să contribuie la dezvoltarea economică a regiunii. Acum, viitorul proiectului este incert, iar întârzierea sau eșecul acestuia ar putea avea consecințe grave asupra imaginii politice a primarului Boc și asupra încrederii locuitorilor în administrația locală.
La București, M6 a intrat în linie dreaptă
Recent, premierul Marcel Ciolacu și ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, au verificat stadiul lucrărilor la Magistrala M6, cea care va lega Capitala de la Aeroportul Otopeni.
„De la Gara de Nord până la Otopeni până în 2028. Ăsta e termenul maxim. Dar astăzi pe progresul pe prima secţiune... suntem undeva la 14%, din ce mi-au spus constructorii. Sigur, pe zona de tunele, că vor veni şi cu partea de arhitectură şi toate lucrurile care urmează”, spune Sorin Grindeanu, întrebat când se va circula cu metroul până la Otopeni, potrivit zf.ro
Magistrala M6 de metrou va avea un traseu de 14,2 km de cale dublă, pe care vor circula 12 trenuri noi, moderne și va cuprinde 12 stații și va costa aproximativ 10 miliarde de lei.