- ”Sunt în poziția privilegiată, alături de colegul meu Stelian Bujduveanu, să fim printre cei câțiva care ne-am opus adoptării hotărârilor pe care astăzi le suspendăm. Am votat hotărât împotrivă la fiecare dintre ele, deci departe de mine intenția de a apăra aceste PUZuri. Însă, așa cum a fost prezentat inițial, proiectul conținea numeroase vicii de legalitate, pe care unii dintre colegii noștri le-au înțeles abia aseară târziu... Astăzi, mare parte din ele au fost corectate. Cu greu, dar au fost rezolvate. Cât s-a putut...
- Să știți, dragi colegi, că oricât de UNIȚI am fi, nu putem salva Bucureștiul rezolvând o ilegalitate printr-o altă ilegalitate! Suspendarea propriilor acte este mai degrabă o creație doctrinară, iar doctrina a reținut că poate fi îngăduit autorității emitente un termen rezonabil în care să reflecteze la modalitatea de îndreptare a unor nelegalități. De aceea, nu am înțeles deloc înverșunarea colegilor noștri pentru un termen de suspendare mai larg, pe care eu îl consider excesiv. (...)
- Iar insistența dvs. de a avea un termen de 1 an pentru suspendare este foarte probabil să îi coste pe bucureșteni. Pentru că vă garantez : riscul de a avea o suspendare a suspendării în instanță crește proporțional cu durata pentru care operează hotărârea de azi. Dar sunt convins că vă puteți face singuri diagrama riscurilor și că v-ați asumat acest lucru. Și că știți că dacă ajungem în această situație, nu mai putem să revenim cu o altă hotărâre de suspendare: nici pe un an, nici pe 3 luni, nici măcar pe o zi. Tocmai de aceea, îi cer în mod oficial președintelui comisiei de urbanism să facă publică stenograma ședinței sau ale ședințelor din ultimele zile, astfel încât , la momentul unei eventuale decizii a instanței, să vedem, alături de toți bucureștenii, cine a insistat pe un termen excesiv”, a declarat Cătălin Deaconescu, consilier general PNL.
În replică, primarul general, Nicușor Dan, a declarat că suspendarea este necesară pentru că există o puternică suspiciune de nelegalitate, măsura fiind proporțională cu complexitatea PUZ-urilor.
- ”Este adevărat că teoria dreptului administrativ supune că peroioada suspendare trebuie să fie proporțională, dar noi suntem într-o situație excepțională, avem 5 acte administrative care reglementează peste 80% din suprafața Bucureștiului. Aceste acte administrative au o puternică suspiciune de nelegalitate pentru că Tribunalul București s-a pronunțat pentru două dintre ele și le-a anulat , iar Curtea de Apel a supendat unul dintre ele.
- Și atunci, termenul de 1 an care este prevăzut acum este absolut proporțional complexitatea documentațiilor de urbanism care reglementează 80% din București. După cum știți există un principiu al neretroactivității. Fie astăzi suspendați, fie luni orice proprietar care are un spațiu verde, un teren de blocutri între case, un teren pe linia de metrou de suprafață, dacă își obține autorizația de construire va avea un drept câștigat, deci este o decizie de oportunitate”, a declarat Nicușor Dan.
- ”Termenul inițial a fost propus de primarul General, nu este al altor consilieri. Ulterior, la modificarea proiectului a venit tot de la PG și acum ne aflăm în prezența unui nou termen de la PG. Noi am asumat de la început susținerea primarului general și sper ca astăzi suntem suficient de maturi ca să nu ne mai ținem lecții de morală în timpul ședinței ci să facem ce este mai bine pentru oameni.”, a declarat Ștefania Petre.
- Suspendarea se face pe 1 an.
- În termen de 90 de zile de la adoptarea prezentei hotărâri, Primarul General și aparatul de specialitate vor comunica public Unitățile Teritoriale Reglementate în care au fost identificate neconcordanțele cu legislația aplicabilă în domeniul urbanismului.
- La expirarea celor 90 de zile, menționate la alin (3), Primarul General și aparatul de specialitate vor organiza dezbateri publice în vederea identificării soluțiilor optime de reglementarea urbanistică.
- Prevederile Art. 1, alin (1) nu se aplică certificatelor de urbanism emise anterior adoptării prezenței hotărâri și autorizațiilor de construire/ desființare aflate în curs de emitere și pentru care au fost deja emise certificate de urbanism în baza hotărârii anulate.
- Pe perioada suspendării PUZ-urilor, certificatele de urbanism și autorizațiile de construire/ desființare care vor fi emise de primarul Municipiului București și de primarii sectoarelor Municipiului București, vor respectă prevederile documentațiilor de urbanism anterioare hotărârii suspendate.
- Primarul General și Primarii de sector, au obligația de a comunica CGMB, până luni 01.03.2021, ora 16 lista tuturor cererilor depuse pentru emiterea certificatelor de urbanism și autorizațiilor de construcție/desființare formulate până la dată prezenței hotărâri, aflate în curs de soluționare.
Primarul general a declarat că după suspendarea PUZ-urilor de Sector se va putea construi în continuare, după prevederile Planului Urbanistic General.
”Este un moment de cotitură în ceea ce privește devoltarea urbanistică a Bucureștiului. Mulțumesc consilierilor PNL și USR că au rezistat presiunilor și amenințărilor care au venit din toate părțile. Sunt mândru că sunt susținut de această majoritate”, a declarat Nicușor Dan după aprobarea suspendării PUZ-urilor.