Preţul benzinei în România a coborât sub media europeană
Preţul benzinei din România, fără taxe, a coborât sub media europeană, în timp ce preţul motorinei se situează puţin peste acest prag, potrivit celor mai recente date ale Comisiei Europene, aferente zilei de 9 martie 2020.
Astfel, benzina costă în România, fără taxe, 0,502 euro pe litru, în timp ce media europeană este de 0,516 euro. În ceea ce priveşte motorina, preţul pe piaţa locală este 0,559 euro pe litru, faţă de 0,555 euro pe litru, media europeană.
Situaţia este similară şi în ceea ce priveşte preţul final, la pompă, cu toate taxele incluse. Astfel, un litru de benzină costă în benzinăriile de pe piaţa locală 1,036 euro pe litru, în timp ce media europeană este de 1,067 euro pe litru. Motorina se vinde la pompă în România cu 1,366 euro pe litru, faţă de 1,255 media UE.
Preţurile în România au fost timp de mai mulţi ani mai mari decât media europeană.
La începutul anului 2017, Consiliul Concurenţei a demarat o anchetă sectorială pe piaţa carburanţilor, pentru a stabili dacă preţurile la pompă urmează cotaţiile petroliere. Concluziile au fost publicate în vara anului trecut şi arată că, pe acest segment, concurenţa este redusă şi există un mare jucător care are jumătate din piaţă şi stabileşte preţul.
Companiile petroliere aşteaptă mişcările strategice ale liderului pieţei, OMV Petrom, pentru a decide modul în care modifică preţul carburanţilor, potrivit raportului Consiliului Concurenţei.
"Atât la benzină cât şi la motorină se observă, pe baza ecuaţiilor determinate la nivel individual pentru fiecare jucător în parte, un tipar care sugerează existenţa unui comportament de urmare a liderului (în acest caz liderul fiind OMV Petrom). Rezultatele sugerează că OMV Petrom reacţionează mai rapid decât ceilalţi jucători din piaţă, fapt ce poate sugera că aceştia, de fapt, aşteaptă mişcările strategice ale OMV Petrom pentru a răspunde la acestea", se precizează în raport.
În urma anchetei, Consiliul Concurenţei a recomandat ca toate companiile petroliere să afişeze simultan majorarea preţurilor la carburanţi, astfel încât firmele să nu se influenţeze reciproc.
Tot în acest context, în vara anului trecut, Consiliul a lansat Monitorul Preţurilor Carburanţilor, o aplicaţie online care permite consumatorilor să afle preţurile practicate de principalele reţele de distribuţie a carburanţilor auto, în funcţie de zonă, traseu sau de alte servicii oferite.AGERPRES