Președintele României și șeful SRI, puteri sporite în caz de alertă teroristă. Proiect
Guvernul vrea să creeze cadrul legal pentru intervenții mai rapide în caz de alertă teroristă, fiind prevăzute noi puteri pentru șeful statului și directorul SRI, în caz de amenințare, potrivit unui proiect de lege.
Una dintre prevederi este instituirii Sistemului Național de Alertă Teroristă, adică „un mecanism de instituire a nivelurilor de alertă teroristă și a activităților specifice fiecărui nivel, pe linia prevenirii și combaterii terorismului, în scopul adoptării de către autoritățile și instituțiile publice și private, respectiv de populație, a conduitei optime pentru prevenire și combaterea terorismului, în funcție de nivelul de amenințare teroristă pe teritoriul României, aprobat prin hotărâre a Consiliului Suprem de Apărare a Țării”.
O modificare importantă este a articolului 11, indice 1, alineat (1), prin care se detaliază procedurile privind „o criză teroristă”, după cum urmează. „În cazul iminenței sau producerii pe teritoriul țării a unui act de terorism care produce o criză teroristă, la propunerea Directorului Serviciului Român de Informații, Consiliul Suprem de Apărare a Țării, poate emite o hotărâre prin care:
a) declară situația de criză teroristă;
b) ordonă activarea Centrul Național de Acțiune Antiteroristă;
c) numește șeful Centrului Național de Acțiune Antiteroristă, dintre prim-adjunctul sau adjuncții directorului Serviciului Român de Informații;
d) dispune cu privire la modificarea nivelului de alertă teroristă.”
Decizii mai rapide
Apoi este introdus un nou alineat, tot cu referire la acesta: „Prin excepție de la prevederile alin. (1), atunci când nu este posibilă întrunirea în regim de urgență a Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, măsurile prevăzute la respectivul alineat pot fi dispuse, de către Președintele Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, cu informarea ulterioară a Consiliului Suprem de Apărare a Ţării.”.
O altă prevedere constă în instituirea la nivelul Sistemului Național de Alertă Teroristă a patru niveluri de alertă teroristă, corespunzătoare stărilor de amenințare teroristă, respectiv:
a) alertă verde - nivel scăzut;
b) alertă albastră - nivel precaut;
c) alertă portocalie - nivel ridicat;
d) alertă roșie - nivel critic.
„Instituirea nivelurilor de alertă teroristă, precum şi trecerea de la un nivel la altul, se aprobă de către Consiliul Suprem de Apărare a Ţării”, se arată în proiect. Prin excepție de la prevederile precedente, atunci când „nu este posibilă întrunirea în regim de urgență a Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, nivelurile de alertă prevăzute la alin. (1) pot fi instituite de către Președintele Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, cu informarea ulterioară a Consiliului Suprem de Apărare a Ţării.”
De asemenea, „intervenţia contrateroristă se execută cu aprobarea Consiliului Suprem de Apărare a Ţării. Prin excepţie, în situaţia iminenţei producerii unor victime sau a unor pagube importante, atunci când nu este posibilă întrunirea în regim de urgenţă a Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, executarea intervenţiei contrateroriste se aprobă de către Directorul Serviciului Român de Informaţii, cu informarea ulterioara a Consiliului Suprem de Apărare a Ţării.”
Pedepse și pentru cei care vin din alte țări pentru terorism
„Deplasarea unei persoane din România într-o altă ţară sau dintr-o altă ţară în România în scopul comiterii, planificării ori pregătirii actelor de terorism sau participării la acestea ori pentru oferirea sau primirea de instruire sau pregătire pentru comiterea unui act de terorism ori pentru susținerea, în orice mod, a unei entități teroriste, constituie deplasare în scopuri teroriste şi se pedepsește cu închisoare de la 5 la 12 ani şi interzicerea unor drepturi.”, mai arată inițiativa.
O schimbare importantă e și instanța competentă pentru a judeca cazurile de terorism. Astfel, dacă în prezent instanța competentă e Înalta Curte de Casație și Justiție, în noul act normativ trece în răspunderea curților de apel.
Potrvit expunerii de motive, „prin prezenta propunere legislativă se urmărește necesitatea completării cadrului legal național cu aspecte prin care acesta să fie armonizat cu dispozițiile Directivei(UE) 2017/541 a Parlamentului European și a Consiliului din 15 martie 2017 privind combaterea terorismului, conform aprecierii instituțiilor cu atribuții în domeniul prevenirii și combaterii terorismului”.
Sursa: adevarul.ro