
Premieră pe șantierul autostrăzii cu tuneluri: „Lucrări 24 de ore din 24, șapte zile pe săptămână la noile galerii”
Cele mai așteptate lucrări de pe șantierul Autostrăzii A1 din vestul României au început. Sunt forate noile tuneluri proiectate pe o lungime de peste doi kilometri. Aproape 600 de oameni sunt mobilizați la lucru pe traseul viitoarei autostrăzi, susține ministrul Sorin Grindeanu.
Circa 600 de muncitori sunt mobilizați pe șantierul Autostrăzii cu tuneluri din vestul României, un tronson de 13,5 kilometri, între localitățile Holdea (județul Hunedoara) și Margina (județul Timiș), care va cuprinde două tuneluri de peste doi kilometri.
Sute de oameni și utilaje, pe șantier
Zilele trecute au început și lucrările de excavare a viitoarelor tuneluri - cea mai dificilă secțiune din tronsonul rămas nefinalizat al Autostrăzii Lugoj - Deva.
„Asocierea de constructori români și bosniaci a început lucrările 24 de ore din 24 de ore, șapte zile pe săptămână la cele două galerii ale tunelului de pe secțiunea Margina - Holdea (A1). 600 de muncitori și 300 de utilaje sunt acum mobilizate pe întregul șantier, cu o lungime totală de 13,13 kilometri”, a transmis, joi, pe pagina sa de Tik-Tok, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu (video - Cristian Pistol, Facebook).
Sectorul de autostradă Margina - Holdea (video: Adevărul) este compus din două secțiuni: secțiunea E, în lungime de 9,13 kilometri, pe care se construiește tunelul forat, format din două galerii pe sens (fiecare galerie are o lungime de aproximativ 2,12 kilometri) și secțiunea D, cu o lungime de patru kilometri, unde trebuie finalizate lucrările din contractul anterior, a completat ministrul Sorin Grindeanu.
În prezent, pe șantierul autostrăzii se lucrează la terasamente (săpături, umpluturi, îmbunătățiri strat), structuri (foraje, armare, cofrare, betonare), galeriile tunelurilor scurgerea apelor și utilități. Forarea galeriilor va fi executată la adăpostul unor "umbrele de țevi" înclinate, cu o lungime de 15 metri și o suprapunere de patru metri.
„La fiecare 75 centimetri de forare, se montează plase, se introduc ancore și se injectează, sub presiune, beton special, cu ajutorul mașinilor de torcret”, arăta recent Direcția Regională de Drumuri și Poduri Timișoara.
Lucrările, finalizate până în 2026
Autostrada Lugoj - Deva are 100 de kilometri traversează județele Timiș și Hunedoara, din vestul României, având traseul parțial pe valea Mureșului până la Dobra, apoi se îndreaptă spre Câmpia de vest, pe la poalele Munților Poiana Ruscă. Până la sfârșitul anului 2019 au fost dați în folosință circa 90 de kilometri din autostradă.
Lucrările la două dintre secțiunile sale, E și D, un sector numit și Autostrada cu tuneluri, au fost oprite din 2017.
Licitația a fost reluată de CNAIR, iar în 2022 contractul pentru proiectarea și execuția lucrărilor la tronsonul Margina-Holdea, inclusiv a tunelurilor, a fost atribuit unei asocieri conduse de Spedition UMB, pentru suma de peste 1,8 miliarde de lei, fără TVA, bani alocați de statul român prin Programul Național de Redresare și Reziliență.
Lucrările la acest tronson ar trebui realizate până la finalul anului 2026. Odată cu inaugurarea lui, va fi o legătură completă pe autostradă între orașele din centrul României Alba Iulia, Sibiu, Cluj-Napoca și Târgu Mureș și frontiera de vest de la Nădlac și orașele Arad și Timișoara.
Sursa: adevarul.ro