Precizări STS privind implementarea soluţiei AML
Serviciul de Telecomunicaţii Speciale face duminică precizări legate de implementarea soluţiei Advanced Mobile Location (AML), care permite localizarea apelantului la momentul iniţierii apelului.
Precizările STS vin după ce preşedintele Comitetului interministerial privind sistemul apelurilor de urgenţă 112, Raed Arafat, a prezentat duminică mai multe propuneri de modificare a legislaţiei în domeniu, printre care se numără implementarea sistemului de localizare AML şi îmbunătăţirea procedurilor de gestionare a apelurilor pentru situaţii de urgenţă deosebite, precum cele de răpire .
Potrivit unui comunicat al STS transmis AGERPRES, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale a iniţiat demersuri, în anul 2017, privind implementarea soluţiei Advanced Mobile Location (AML), care permite localizarea apelantului la momentul iniţierii apelului, împreună cu cei patru operatori de telefonie mobilă - Orange, Vodafone, Digi, Telekom - şi ANCOM.
În 2018, în baza testelor realizate împreună cu cei patru operatori de telefonie mobilă, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale a anunţat ANCOM că poate să implementeze funcţionalitatea AML.
Transpunerea acestei funcţionalităţi în cadrul Sistemului naţional unic pentru apeluri de urgenţă (SNUAU) presupune actualizarea legislaţiei primare existente, precizează STS.
***
Serviciul de Telecomunicaţii Speciale a demarat, la începutul anului 2017, activităţile necesare pentru punerea în aplicare a prevederilor Deciziei ANCOM nr. 1.170/2016, privind implementarea soluţiei Advanced Mobile Location (AML).
În acest sens, STS a implementat o platformă pilot de preluare şi procesare a informaţiilor de localizare în format AML şi a efectuat teste cu operatorii de telefonie mobilă. În urma testelor, operatorii mobili au confirmat că pot prelua şi transmite datele de localizare în format AML, însă doar de pe terminale tip smartphone noi şi de ultimă generaţie. La nivelul STS, aceste date se pot prelua şi afişa ca informaţie de localizare în cadrul aplicaţiilor de tip GIS, arată sursa citată.
''Serviciul de Telecomunicaţii Speciale a încheiat cu succes etapa de testare a conexiunilor cu cei patru operatori de telefonie mobilă şi de integrare a informaţiei de localizare de tip AML în SNUAU, urmând ca după actualizarea legislaţiei primare aplicabile, această funcţionalitate să fie pusă la dispoziţia cetăţenilor care apelează numărul de urgenţă. Până la actualizarea legislaţiei, fiind preocupat de îmbunătăţirea capabilităţilor de localizare a apelanţilor la 112, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale a prevăzut, în august 2018, cerinţe specifice privind implementarea facilităţilor de tip AML/ESL în cadrul unui proiect, cu finanţare europeană, de modernizare a infrastructurii hardware şi software a SNUAU. Ca urmare a unor contestaţii înaintate de unii operatori economici participanţi la procedura de achiziţie publică, atât la nivelul Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, cât şi la Curtea de Apel, proiectul de modernizare, aflat acum în stadiul de derulare a procedurii de achiziţie, cu termen de finalizare în 2021, prezintă o întârziere de aproximativ 6 luni'', precizează STS.
În paralel cu aceste demersuri privind utilizarea standardului AML, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale a dezvoltat o aplicaţie pentru telefoanele mobile de tip smartphone denumită "APEL 112", care permite transmiterea în SNUAU a coordonatelor de localizare (GPS) pentru o mai mare acurateţe şi precizie în determinarea localizării terminalului de pe care se face apelul.
Practic, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale a derulat activităţi pentru îmbunătăţirea preciziei localizării pe trei paliere:
* implementarea AML în SNUAU, testată cu operatorii de telefonie mobilă - necesită actualizarea legislaţiei primare
* implementarea AML în SNUAU prin proiectul de modernizare - suferă întârzieri din cauza contestaţiilor
* dezvoltarea aplicaţiei Apel 112 - deja operaţională şi eficientă în salvarea de vieţi omeneşti. AGERPRES