Povestea celei mai scumpe mașini românești dinainte de Revoluție. „Dacă se fabrica în serie spărgeam Toyota”

Povestea celei mai scumpe mașini românești dinainte de Revoluție. „Dacă se fabrica în serie spărgeam Toyota”

Un automobil fabricat în 1987 în doar două versiuni ar fi cea mai scumpă Dacie fabricată vreodată în România. Prototipul sport a avut ca inspirație Ford GT40, iar în prezent se pare că nu mai există nicio astfel de mașină.

Așa arăta Dacia MD87. FOTO: Nicolae Cosmescu

Așa arăta Dacia MD87. FOTO: Nicolae Cosmescu

Dacia MD87 a fost fabricată în 1987 și este un prototip coupe, iar inginerul Nicolae Cosmescu, care a lucrat timp de trei luni la acest model, s-a mai inspirat dintr-un Ford GT40. Pe Retro Auto România, unul dintre grupurile de Facebook ale pasionaților de mașini vechi, a apărut o postare însoțită de mai multe fotografii ale acestei Dacii.

Dacia MD87 este un prototip coupe cu tracțiune spate și motor central, dezvoltat de inginerul Nicolae Cosmescu. MD87 folosește o caroserie Dacia Sport modificată, cu motorul amplasat în spate, în timp ce în față au rămas doar radiatorul și roata de rezervă. O versiune ulterioară avea faruri ascunse. Cablul de ambreiaj are 3 m lungime și asta a dus la îngreunarea apăsării pedalei de ambreiaj. S-a reparat făcându-l hidraulic”, se menționează în această postare.

Sursa citată mai noteză și că acest automobil ar fi cel mai scump model de Dacia , însă nu din motive mai puțin clare a rămas doar la stadiul de prototip.

„Toată mașina a fost făcută în 3 luni și ar fi putut dura mai puțin de atât dacă ing. Cosmescu a fost mulțumit de vopseaua roșie inițială a coupe-ului. MD sunt inițialele soției și fiului inginerului: Monica și Dragoș. 87 reprezintă anul în care a fost realizat acest model. Prototipul sport a avut ca inspirație Ford GT40. Acesta trebuie să fie cel mai valoros vehicul Dacia realizat vreodată, deoarece s-a fabricat în doar 2 versiuni și nu se știe de existența niciuneia dintre ele”, se mai precizează în postare.

Ce a spus creatorul mașinii

Regretatul inginer a postat la rândul său mai multe imagini pe contul său de Facebook și a dat câteva informații despre mașina cu care spera să dea lovitura.

Inginerul Cosmescu a lucrat la mașină doar cu o echipă mică - un mecanic, doi tinichigerii şi un electrician. Mașina a fost condusă de pilotul Ion Mălăuț în câteva curse de raliuri, dar apoi a rămas în curtea uzinelor Dacia , iar ulterior nu se mai știe ce s-a întâmplat cu prototipul.

Autoturismul conceput în întregime de către mine, la IATSA Ștefănești, plecând de la elementele mecanice și de caroserie ale Daciei Sport, produsă la firma enunțată. Trebuie să se știe că a fost primul model de acest fel, cu motorul dispus central spate. Nu de alta, dar fiecare constructor își iubește doar propriile creații. În foto, într-o zi de iarnă, la jumătatea vârstei pe care o am acum, testând comportamentul pe zăpadă al modelului”, a scris el într-o postare însoțită de o fotografie.

Într-o altă postare, el a fost întrebat care a fost în cele din urmă soarta mașinii. „Nu știu dacă mai există pe undeva”, a răspuns inginerul. „Zicea cineva că ar fi pe la Sibiu. Mi-e greu să cred, dar mi-ar plăcea să mai fie în viață”, a intervenit cineva în discuție.

Mașina i-a împărțit pe internauți

Reacțiile internauților la postarea Retro Auto România au fost diferite. „Dacă se fabrica în serie această mașină, spărgeam Toyota în 87”, a fost o opinie. „Da, a fost luat ca exemplu de tracțiune Dacia 1100 dezvoltat de inginerii de la Renault”, a spus altcineva. „E de apreciat că inginerii Dacia măcar au îndrăznit să viseze la un viitor mai colorat când totul era alb-negru”, a fost alt punct de vedere.

„Părinții mei au avut nr. 1 ag 6905”, a scris cineva. „Și unde este acum?”, a vrut să afle altul. „A dispărut demult la fier vechi”, a venit răspunsul. „Am văzut una în Germania 100% funcțională. Este fenomenală mașina, nu mi-a venit să cred că e Dacia”, a scris altul.

Au existat însă și comentarii critice. „Ce oribilitate de mașină! Cine naiba a putut crea așa ceva? Seamănă cu Dacia Lastun, altă ciudățenie din Epoca de Aur. Nu e de mirare că nu mai exista niciuna”, a comentat altul.

Ca orice mare realizare românească, totul tăiat din topor, stânga nu seamănă cu dreapta, doar că pe vremea aia oamenii nu prea aveau ce face acasă”, a scris un alt critic.

Sursa: adevarul.ro


Citește și:

populare
astăzi

1 După chestia asta Geoană e out! Cine urmează?

2 „Na, că ți-am arătat și țâțele de bucurie”

3 Văduva lui Prigoană, Mihaela Botezatu, i-a dat o veste proastă Adrianei Bahmuțeanu: „Copiii nu vor să o vadă”

4 Care o fi faza cu știrea asta?

5 Hm! Pe asta o știați?