Povestea autostrăzilor inaugurate de Ceaușescu. Două sectoare de autostradă, în patru decenii de comunism

Povestea autostrăzilor inaugurate de Ceaușescu. Două sectoare de autostradă, în patru decenii de comunism

Mai puțin de 120 de kilometri de autostradă au fost construiți în cele peste patru decenii de comunism. Cele două autostrăzi din sudul României au fost inaugurate de Nicolae Ceaușescu, însă au reprezentat doar „un ciot” din planurile acestuia.

Podul de la Cernavodă. Foto CNAIR

Podul de la Cernavodă. Foto CNAIR

La sfârșitul anilor ‘80, rețeaua de drumuri din România măsura peste 70.000 de kilometri, însă doar 11.000 de kilometri de drumuri puteau fi clasificate ca șosele moderne, la standarde internaționale.

„În 1985 sistemul rutier mai includea 15.672 de kilometri de drumuri acoperite cu beton, 20.208 kilometri de drumuri asfaltate, 27.279 de kilometri de drumuri pietruite și peste 9.100 de kilometri de drumuri de pământ. În anii ‘70 și ‘80 șoselele au cuprins un trafic mai ridicat de călători și marfă, deși programele Partidului Comunist Român încercau să inverseze trendul. Printre marile proiecte de infrastructură ale epocii Ceaușescu cele mai notabile au fost șoseaua Transfăgărașanului, super-șoseaua Sibiu - București - Constanța și podurile de la Cernavodă”, arătau, în 1989, cercetătorii de la Biblioteca Congresului Statelor Unite ale Americii, în volumul „România, un studiu al ţării”, editat de Ronald D. Bachman (1947 – 2012).

Construcția Transfărăgrășanului. Flacăra.

Construcția Transfărăgrășanului. Flacăra.

În anii ‘60, când a început construcția primei autostrăzi din România, planurile legate de dezvoltarea infrastructurii rutiere vizau construcția a peste 3.000 de kilometri de șosele de mare viteză. O hartă din 1968 care prezenta viitoarele autostrăzi, publicată de fostul Institut de Proiectări pentru Transporturi Auto, Navale şi Aeriene (IPTANA) cuprindea traseele autostrăzilor Mureş, Argeş, Făgăraş, Litoral, Ardeal Nord, Prahova, Moldova, Oltenia şi Giurgiu. Toate erau unite între ele şi se întindeau până la frontierele României, potrivit documentului.

Însă în următoarele două decenii, doar două sectoare de autostradă au fost construite în România. Primul, între București și Pitești, avea 95 de kilometri și a fost inaugurat în 1972. Al doilea tronson de autostradă din România a fost realizat în anii ‘80. Cei 17 kilometri din Autostrada Soarelui, între Feteşti şi Cernavodă, au fost inaugurați în 1987 de Nicolae Ceaușescu.

Prima autostradă din România

Peste șase ani a durat construcția celor aproximativ 100 de kilometri din Autostrada București - Pitești, pe traseul unui drum modernizat înainte de Al Doilea Război Mondial, care se prezenta, în deceniile următoare într-o stare excelentă, față de restul șoselelor din România.

Autostradă . Foto Daniel Guță

Autostradă . Foto Daniel Guță

„Ținând cont de traficul intens şi de vitezele de circulaţie crescânde, pe noul drum viteza proiectată este de 140 de kilometri pe oră. În plan, traseul a fost proiectat, adoptându-se curbe şi contra-curbe, cu tangențe comune, cu raze mari, asigurându-se o vizibilitate bună şi eliminarea monotoniei traseului. De-a lungul drumului vor fi construite platforme de parcare, în ambele sensuri, pentru a da posibilitate autovehiculelor să oprească, din loc în loc, fără a stânjeni circulaţia. În calculele făcute de către proiectanţi şi constructori este prevăzută şi capacitatea de circulaţie: 900 autovehicule etalon pe oră”, arăta Informația Bucureștiului, în 1968.

Atunci, finalizarea lucrărilor la autostrada București - Pitești era estimată pentru anul 1969, însă proiectul a acumulat întârzieri, autostrada fiind inaugurată în 1 iulie 1972.

„La 1 iulie 1972 a fost dată în folosință prima autostradă din țara noastră, Iată câteva date mai importante: 100 kilometri lungime, cu două sensuri de circulație de cite 7 metri lățime, despărțite de o zonă verde de 4 metri. Fiecare sens este constituit din două benzi de circulație de câte 3,5 metri. îmbrăcămintea rutieră adoptată este betonul asfaltic, iar ambele sensuri de circulație dispun de o bandă de siguranță de 3 metri, din pământ stabilizat, ce urmează să se asfalteze. Spațiul verde central ce se va completa cu vegetație pitică, are rolul de a forma un ecran protector împotriva orbirii cu farurile autovehiculelor ce vin din sens contrar. În total, platforma autostrăzii are 24 de metri”, informa revista Almanah Auto, în 1973.

Un ciot din Autostrada Soarelui, inaugurat de Nicolae Ceaușescu

La darea în folosință a autostrăzii, autoritățile anunțau noi planuri de extindere a rețelei rutiere de mare viteză.

„Programul de construcții de autostrăzi și autodrumuri continuă în ritm susținut; în anul care a trecut, au fost elaborate studiile și proiectele pentru autostrada București—Litoral, a cărei execuție pe tronsoane va începe încă din anul 1972”, informa Almanahul Știință și Tehnică.

După finalizarea lucrărilor la Autostrada Bucureşti – Piteşti, investiţiile în autostrăzi nu au mai continuat în ritmul aşteptat de români.

Abia 15 ani mai târziu, în noiembrie 1987, fostul președinte comunist Nicolae Ceaușescu a inaugurat și a doua autostradă din România, de 17 kilometri, între orașele Fetești și Cernavodă , unde au fost deschise și noile poduri de pe Dunăre.

Podul de la Fetești. Foto: CNAIR

Podul de la Fetești. Foto: CNAIR

„Prin darea în folosinţă a segmentului de autostradă Feteşti — Cernavodă, drumul bucureştenilor şi al majorităţii celor care se îndreaptă spre litoral va trece prin judeţul Călăraşi, acesta fiind sensibil mai scurt decât vechiul traseu”, informa revista Flacăra, în 1988.

România numără în prezent peste 1.100 de kilometri de autostradă, cea mai mare parte construți în ultimi 15 ani, iar alți circa 1.000 de kilometri de autostradă proiectați se află în execuție sau în faza de licitație.

Sursa: adevarul.ro


populare
astăzi

1 Greu de crezut așa ceva, dar...

2 Culisele picante din spatele așa-zisei crize dintre partidele „condamnate” să împartă un ciolan mai auster

3 VIDEO Singura întrebare care l-a făcut pe Putin să tușească...

4 DOCUMENT Pensiile rămân înghețate o perioadă, salariile bugetarilor la fel, dar pentru întreg anul viitor / Toate modificările importante

5 Amușinarea lui Orban pe la București arată că pe măsură ce se blochează colaborarea energetică cu Ucraina, cu atât devine mai importantă cea cu Români…