Ponderea alimentelor şi băuturilor nealcoolice în totalul cheltuielilor este în România de 2, 5 ori mai mare faţă de media UE
Ponderea alimentelor şi a băuturilor nealcoolice în totalul cheltuielilor este în România de 28%, cea mai mare din Uniunea Europeană, de 2,5 ori peste medie, conform unui infografic Monitorul Social, un proiect al Friedrich-Ebert-Stiftung România.
La polul opus se situează Marea Britanie, unde această categorie ocupă doar 8% din total.
România este precedată de Lituania, cu un procent de 21,6%, Estonia - 20,3%, Bulgaria, 19,2% şi Ungaria - 18,2%.
"Se ştie că ponderea alimentelor şi a băuturilor nealcoolice în totalul cheltuielilor unei gospodării este un indicator sintetic al calităţii vieţii. Cu cât această pondere este mai mică, cu atât oamenii trăiesc mai bine", conform autorilor infograficului.
În condiţiile în care românii cheltuiesc mai mult de jumătate din banii pe care-i au pe mâncare şi locuinţă, aceasta implică reducerea altor categorii de consum, îndeosebi a celor cultural-recreative, a serviciilor de tip HoReCa şi a celor financiare, precizează sursa citată.
Conform datelor infograficului, cheltuielile cu locuinţa, apă, electricitate, gaze şi alţi combustibili au o pondere de 22,5% (faţă de 24,2% media UE), cele cu mobilierul, dotarea şi întreţinerea locuinţei de 15,3% (15,5% media UE), cu băuturile alcoolice şi tutunul de 5,7% (3,8% media UE), în timp ce pentru recreere şi cultură este alocat un procent de 5,8% din total cheltuieli (8,5% media UE), pentru educaţie 2,1% (1,1% media UE) şi pentru servici de tip HoReCa 3,7% (11,4% media UE).
Infograficul este realizat pe baza datelor Eurostat din 2017.
Potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică, publicate în 10 iulie, În România pe primul loc în structura cheltuielilor totale de consum se află cele cu produsele agroalimentare şi băuturile nealcoolice (33,2%), urmate de cele cu locuinţa, apa, electricitatea, gaze şi alţi combustibili (18,6%), băuturi alcoolice şi tutun (8,1%), îmbrăcăminte şi încălţăminte (6,8%), sănătate (5,25%).
La polul opus, românii cheltuiesc cel mai puţin pentru educaţie (0,5%) din total cheltuieli, dar şi pentru recreere şi cultură (2,9%). AGERPRES