Platformele de socializare – principala modalitate de comunicare a omului modern?
Rețelele de social media reprezintă o modalitate de interacțiune între oameni, o sursă de informații, dar și o formă de monetizare pentru diverse afaceri. Numărul persoanelor care utilizează la un nivel activ sau mai puțin activ platformele și aplicațiile de social media a ajuns în 2024 la 5.17 miliarde de oameni. Previziunile specialiștilor indică o potențială creștere de până la 5.42 miliarde de persoane în următorul an.
Impactul platformelor de socializare a crescut simțitor în viața omului modern, utilizatorii petrecându-și în medie 2 ore și 23 de minute pe diversele site-uri și aplicații de social media. Mai mult decât atât, profilul de pe rețelele de socializare sunt utilizate pentru crearea de conturi, precum magazine online, cazinouri digitale așa cum este https://mr.bet/ro, rezervări de bilete și altele. Însă, înainte de a deveni un element definitoriu al omului modern, primele platforme de social media erau chiar rudimentare.
Evoluția site-urilor și aplicațiilor de social media de-a lungul timpului
Primele mențiuni despre funcțiile de chat în timp real, comunicarea prin intermediul emailurilor și a mesageriei apar în anii '80 și '90. Însă, abia în 1997 se poate considera că a apărut prima rețea cu caracter social. SixDegrees.com permite configurarea unei pagini de profil, dar și crearea unei liste de contacte și partajarea de mesaje cu acestea.
Această rețea a atras un număr de 1 milion de utilizatori și a fost vândută contra sumei de 125 milioane de dolari. Numai că, în anul 2000, SixDegrees.com s-a închis. În anul 2000 apărea AmIHotorNot.com, un site care permite partajarea de fotografii în vederea evaluării acestora din punct de vedere al atractivitățîi persoanei. Aplicația există și astăzi, după ce a fost vândută de câteva ori, sub denumirea Chat & Date.
Doi ani mai târziu, în 2002, apărea Friendster, o rețea care s-a dorit să fie una dedicată întâlnirilor online. Utilizatorii își puteau crea un profil, își puteau actualiza statusul și chiar să-și dezvăluie dispoziția. Myspace, alternativa la Friendster, a apărut un an mai târziu, în 2003, a venit cu profiluri publice (nu private că la Friendster) și cu mai multe caracteristici. Este vorba despre posibilitatea de a asocia profilului muzică, videoclipuri și chiar selfie-uri.
Înainte de Facebook, în 2003, Mark Zuckerberg lansase Facemash, o alternativă la site-ul AmIHotorNot.com. În 2004, era prezentat "The Facebook" care un an mai târziu, în 2005, era rebranduit Facebook. Tot în perioada 2003-2005 au apărut LinkedIn, Flickr, Photobucket, Nexopia, del.ici.ous, YouTube și Reddit.
În 2006, Twitter, platforma cu mesaje scurte online, își făcea apariția pe segmentul rețelelor de socializare. Anul 2007 marca momentul lansării Tumblr, iar în 2009 și-a făcut apariția pe piață Weibo, varianta alternativă la Facebook și Twitter pentru utilizatorii din China. Tot în 2009 a apărut și FourSquare, prima aplicația care oferea funcția bazată pe geolocație " check in".
Pinterest și Instagram și-au făcut apariția în 2010, iar în 2011 s-a lansat Snapchat și Google+ (care s-a închis în 2019). Lista aplicațiilor de socializare s-a extins în următorii ani. Astfel, în 2011 apăreau Twitch (cea mai populară rețea de streaming live jocuri video), Vine, Patreon și Slack (2013). TikTok, rețeaua de social media extrem de populară în ultimii ani își făcea apariția pe piață în 2016.
Care sunt cele mai bine cotate platforme de socializare la nivel de popularitate?
În general, utilizatorii își creează conturi pe 3-4 platforme, pe care le folosesc în diferite scopuri: menținerea legăturii cu familia și prietenii, pentru promovarea afacerilor, ca sursă de informații și altele. Topul popularității este condus de Facebook, care rămâne cea mai importantă aplicație din acest domeniu, cu 3.05 miliarde de utilizatori.
YouTube figurează pe poziția secundă, cu 2.49 miliarde de persoane care îi utilizează serviciile, fiind urmat de WhatsApp și Instagram, cu 2 miliarde de conturi create. TikTok, cu 1.56 miliarde de utilizatori și WeChat, cu 1.33 miliarde de conturi completează clasamentul rețelelor de socializare care depășesc 1 miliard de utilizatori.
De asemenea, populare sunt și alte platforme, așa cum sunt Facebook Messenger (979 milioane persoane), Telegram (800 milioane utilizatori), Snapchat (750 milioane conturi), X/Twitter (610 milioane persoane) sau Pinterest (482 milioane conturi).
Tendințe pentru evoluția viitoare a rețelelor de social media
Viitorul rețelelor de socializare este strâns legat de creatori și de influenceri, de autenticitate, de îmbunătățirea serviciilor de asistență a aplicațiilor de socializare și de optimizarea conținutului curent al acestor platforme. De asemenea, unul dintre trenduri indică faptul că brandurile vor folosi o varietate de tipuri de conținut pentru promovare.
Totodată, datele și informațiile folosite vor fi din ce în ce mai sofisticate și interfunctionale. IA (Inteligența Artificială) va juca un rol esențial în viitorul rețelelor de social media. În acest fel, experiențele utilizatorilor vor fi personalizate din toate punctele de vedere. Având în vedere impactul aplicațiilor de socializare asupra vieții omului modern este de așteptat ca influența acestora să crească și mai mult în următorii ani.