Pericolul plutitor pentru navele din Marea Neagră. Cum acționează căutătorii de mine marine de război FOTO
Militari ai Forțelor Navale Române desfășoară zilnic misiuni de cercetare și căutare a armelor plutitoare, cu nave, elicoptere și drone, în apele teritoriale ale României. Până acum au fost găsite cinci, iar una dintre acestea a avariat o navă militară.
Detonarea unei mine Sursa foto SMFM
Nici până acum nu se știe adevărul despre cum au ajuns minele marine , din centura de apărare a portului Odessa, în derivă în Marea Neagră: dacă a fost din cauza unei furtuni sau dacă au fost eliberate intenționat. Cert este că din februarie 2022, de când a izbucnit războiul în Ucraina, traficul pe Marea Neagră, în apele teritoriale și în zona exclusiv economică a României, se desfășoară în condiții speciale, pe coridoare autorizate și care sunt verificate zilnic de militarii de la Forțele Navale Române.
În misiunile de monitorizare din Marea Neagră sunt angrenate forțe impresionante: 11 nave militare, două elicoptere IAR-330 Puma Naval, șase drone de cercetare maritimă, trei detașamente de scafandri de luptă EOD și Centrul de Date pentru Lupta contra Minelor din subordinea Direcției Hidrografice Maritime, care completează eforturile structurilor participante la planul de cercetare contra minelor derivante, prin monitorizarea zilnică a informațiilor referitoare la mine descoperite în vestul Mării Negre.
Specialiștii direcției fac estimări zilnice de deplasare a curenților de suprafață, estimări de deplasare a obiectelor suspecte din zona de responsabilitate, precum și analiza imaginilor transmise de pe mare, în vederea identificării acestora. În astfel de misiuni sunt trimiși doar cei mai buni specialiști.
75 de minute esențiale
Puitorul de mine și plase 274 „Viceamiral Constantin Bălescu” este singura navă destinată exclusiv unor astfel de misiuni. Are în permanență o echipă de scafandri EOD (Explosive Ordnance Disposal), ambarcată, în situația în care este descoperită o mină marină. De la aflarea informației și transmiterii ordinului de executare a misiunii militarii au 75 de minute pentru pregătirea navei pentru marș și luptă și pentru plecarea în misiune. Misiunile sunt extrem de riscante și dificile, pentru că pericolul este foarte mare mai ales dacă este furtună.
Procedura în cazul minelor plutitoare
„În cazul descoperirii unui obiect plutitor se trece la identificarea acestuia, iar în cazul în care se confirmă a fi mină, se clasifică, iar după aceea se execută misiunea de neutralizare a acesteia. Intervenția se realizează cu echipe speciale de distrugere, aflate în serviciul permanent de luptă EOD și ambarcate la bordul navei. Nava militară destinată intervenției rămâne la o distanță de siguranță față de mina descoperită, timp în care echipa EOD se deplasează cu o ambarcațiune rapidă și materialele specifice neutralizării în scopul distrugerii minei. Zona în care a fost descoperită mina se declară zonă periculoasă pentru navigație, până la eliminarea pericolului de mină”, a declarat pentru „Adevărul” locotenent-comandor Bogdan Iosif, comandantul puitorului de mine și plase 274 „Viceamiral Constantin Bălescu”.
Potrivit acestuia, misiunile de neutralizare sunt deosebit de riscante în orice moment, existând pericolul ca nava să fie avariată sau echipajul acesteia să sufere accidentări.
„Cu siguranță nu este ușor să conduci o astfel de misiune, mina marină este o armă foarte periculoasă, iar intervenția la o astfel de situație presupune o pregătire deosebită a echipajului. Orice greșeală poate însemna o tragedie, însă, în condițîi hidro-meteorologice bune, o astfel de misiune este una de rutină”, a mai spus Bogdan Iosif.
„Meseria m-a ales pe mine”
Militar cu o experiență de 25 de ani, comandorul Cătălin-Dinu Gherghinescu, șef de stat major la Divizionul 175 Nave Scafandri de Luptă „Comandor Constantin Scarlat”, spune că meseria sa este una că oricare alta, deși este conștient că își pune viața în pericol zi de zi. Se bazează însă pe experiența sa, formată cu antrenamente grele și nenumărate misiuni îndeplinite. Este unul dintre cei care trebuie efectiv să se apropie de arma plutitoare și să monteze explozibil pe aceasta, pentru ca apoi să o detoneze.
„Atunci când știi ce ai de făcut și ai un nivel de pregătire foarte bun nu se pune problema de curaj, ci doar de asumare a riscurilor profesiei alese. Un alt element foarte important este sprijinul și susținerea familiei. Cei de acasă înțeleg nivelul pericolelor la care ne putem expune, precum și obligațiile pe care le avem ca militari, însă, cu toate acestea, îi avem aproape și beneficiem de suportul lor necondiționat”, spune comandorul.
Meseria sa este riscantă, dar și-o asumă. „Cred că meseria m-a ales pe mine, iar eu sunt doar unul dintre cei care servește domeniul scafandreriei cu aceeași fascinația și curiozitate pe care am avut-o și la începutul carierei mele militare”, a afirmat comandorul.
Misterul de la Costinești
Oficial, militarii români au intervenit în cazul a cinci mine marine . Despre cea de-a șasea, care s-ar fi lovit de un dig din Costinești, în data de 14 august a.c., nimeni nu a confirmat oficial că ar fi fost o armă, deși martorii au relatat zgomotul unei explozii, apa s-a ridicat, bucăți din dig s-au rupt, iar pietrele aveau urme de arsură.
Cazul a fost predat polițiștilor din Constanța care trebuie să facă o expertiză și să stabilească natura obiectului periculos care a explodat, în plin sezon estival, în cea mai aglomerată zonă de pe litoralul românesc. În acest caz vorbim despre un dosar penal în rem pentru nerespectarea regimului materialelor explozibile.
Un alt incident bizar s-a produs în 8 septembrie anul trecut, atunci când dragorul maritim „Locotenent Dimitrie Nicolescu” a fost lovit de mină pe care trebuia să o anihileze:
„Condițiile hidrometeorologice din raionul maritim în care se afla mina de război s-au înrăutățit, după ajungerea dragorului maritim în raion, din cauza intensificării vitezei vântului. Această situație nu a permis lăsarea ambarcațiunii EOD la apă și executarea misiunii. Deși au fost luate măsuri de siguranță la lăsarea întunericului, că urmare a condițiilor meteo nefavorabile, nava militară a fost lovită de mină marină, care a fost purtată în derivă de furtună. Deflagrația a produs o gaură de apă de mici dimensiuni, situată la limita liniei de plutire a navei, în zona pupă”, au declarat reprezentanții Statului Major al Forțelor Navale.
Din fericire, cei 75 de militari ai echipajului navei au scăpat nevătămați.
În prezent, dragorul maritim 29 „Locotenent Dimitrie Nicolescu” se află în Șantierul Naval Constanța pentru reparațîi, iar la nivelul Statului Major al Forțelor Navale se află în derulare o cercetare administrativă.
Nave noi pentru căutarea minelor
Forțele Navale Române au în derulare planul de achiziție a două vânătoare de mine, care, cel mai probabil, va fi finalizat până la sfârșitul anului 2023. Totodată, Forțele Navale Române au în plan achiziția unui sistem performant de drone, echipamente speciale pentru descoperirea, clasificarea și neutralizarea minelor.
Sursa: adevarul.ro