Pentru România așa ceva este SF și acum și peste 20 de ani, cel puțin...
Un proiect ambițios se află în prezent în lucru pe una dintre cele mai dificil de parcurs conexiuni rutiere de pe continent: uriașul tunel Rogfast care, la momentul deschiderii, va fi cel mai lung și cel mai adânc tunel rutier din lume. Va reduce la jumătate timpul de parcurs pe șoseaua care se întinde pe coasta de vest a Norvegiei și unește două dintre cele mai mari orașe ale țării.
Uriașul tunel Rogfast este programat să fie deschis în 2033.
27 de kilometri lungime, pe sub pământ și apă, la o adâncime de aproape 400 de metri
Se va numi oficial tunelul Boknafjord și va reprezenta un record mondial în ceea ce privește lungimea sa de 27 de kilometri și adâncimea maximă de 392 de metri sub nivelul mării. Tunelul va fi construit pe sub pământ, dar în același timp el va subtraversa și un fiord cu apă.
Acesta va face parte din principala rută europeană E39, de-a lungul coastei de vest a Norvegiei și care leagă orașele Kristiansand – Stavanger – Haugesund – Bergen.
VIDEO – Cum arată simularea 3D a tunelului Rogfast
The Daily Mirror spune că întreg proiectul are o valoare de 36 de miliarde de lire sterline. Publicația britanică se referă la valoarea tuturor lucrărilor de amenajare planificate pe ruta E39. În 2018, publicația specializată The B1M scria că valoarea tuturor proiectelor de pe E39 era de circa 47 miliarde de dolari, adică aproape 37 de miliarde de lire sterline.
Pe site-ul administrației de drumuri din Norvegia este precizat că valoarea totală a tunelului Rogfast (Boknafjord) este de 24,8 miliarde de coroane norvegiene, adică circa 2,12 miliarde de euro.
Guvernul norvegian finanțează proiectul cu aproximativ 40%, iar restul fondurilor vor fi recuperate în timp printr-o taxă 36 de euro, autoritățile estimând că cel puțin 6.000 de vehicule vor folosi tunelul zilnic.
Traseul subacvatic al tunelului de aproape 27 de kilometri va fi între municipalitățile Randaberg și Bokn din comitatul Rogaland, facilitând astfel călătoriile între orașele din sudul și nordul Norvegiei.
O broșură cu detalii tehnice despre tunel poate fi consultată în engleză aici, pe site-ul administrației norvegiene a drumurilor.
Harta tunelului subacvatic Rogfast / Sursă: vegvesen.noO economie de timp de aproape 11 ore. VIDEO – Imagini din interiorul tunelului Rogfast aflat în construcție
În prezent, Randaberg și Bokn sunt separate de un corp mare de apă, iar traversarea distanței cu mașina se putea face doar cu feribotul. Prin conectarea acestor două localități cu un drum subacvatic, Rogfast va reduce la jumătate timpul necesar pentru a traversa Norvegia pe autostrada de coastă E39.
Autostrada E39, între Kristiansand și Trondheim, are circa 1.100 de kilometri lungime, iar în prezent durează 21 de ore pentru a fi parcursă. Noul proiect de tunel va scurta ruta cu doar circa 48 de kilometri, dar va însemna o economie de timp pentru șoferi de aproape 11 ore prin eliminarea nevoii de feriboturi.
Șoseaua E39 din Norvegia / Sursă: vegvesen.no„Odată ce tunelul va fi finalizat, nu va mai trebui să ne bazăm pe vremea bună pentru a menține drumurile deschise. La aproximativ o jumătate de an după ultima forare trebuie să livrăm proiectul, așa că trebuie să efectuăm multe lucrări simultan. Este vorba mai mult despre logistică decât despre tunelare”, spune Oddar Kaarmo, managerul de proiect, potrivit The Daily Mirror.
Care este acum cel mai lung tunel rutier din lume
În prezent, cel mai lung tunel rutier din lume se află tot în Norvegia. Este vorba de tunelul Lærdal, cu o lungime de 24,51 kilometri. El leagă municipalitățile Lærdal și Aurland din regiunea Vestland, oferind o rută fără feribot între capitala Oslo și Bergen.
Construcția acelui tunel, cu o bandă pe sens, a început în 1995, iar tunelul a fost inaugurat în 2000. La acel moment proiectul a costat 1,082 miliarde de coroane norvegiene (113,1 milioane de dolari).