Pentru refacerea planșeului din Piața Unirii toată zona va fi decopertată
Primarul general al Capitalei, Nicușor Dan, a declarat, marți, la Digi24.ro, că scenariul „cel mai probabil” pentru refacerea planșeului din Piața Unirii este că toată zona va fi decopertată.
„Pentru moment, problema pe care o avem acolo este cu planşeul, care este foarte degradat. Planşeul urmează cursul râului Dâmboviţa în linii mari. (…) Deasupra planşeului este şi metroul şi pasajul”, a spus Nicuşor Dan, citat de Agerpres.
Nicuşor Dan a spus că există trei faze ale proiectului, dintre care o expertiză preliminară care s-a finalizat.
„Urmează o expertiză care a început, dar care nu s-a finalizat încă şi care o să spună care este soluţia optimă pentru repararea acestui planşeu (…). Există în linii mari două variante – să se sape tot, să se ia planşeul, să se pună altul şi a doua – pe planşeul existent să se facă lucrări de susţinere. Din câte înţeleg eu, varianta spre care merge expertiza este cea în care se sapă tot şi se pune un planşeu nou”, a punctat primarul general al Capitalei.
El a estimat că lucrările vor dura un an şi jumătate – doi ani, iar intersecţia de la Unirii va fi blocată.
„Pasajul pe care îl avem acum la Unirii nu va fi funcţional (…) Va trebui să găsim nişte metode de ocolire. După ce o să avem expertiza o să facem (…) o evaluare a metodei de a devia traficul. (…) O să fie o mare problemă de trafic, dar e inevitabilă. Nu poţi să aştepţi până o să cadă planşeul”, a declarat Nicuşor Dan.
El a adăugat că inclusiv o parte dintre fântânile din Piaţa Unirii vor fi săpate.
Context. În 20 mai, primarul Sectorului 4, Daniel Băluță, a anunțat că lucrările de consolidare a planşeului peste Dâmboviţa şi a Pasajului de la Unirii vor demara în anul 2025.
„Sunt convins că în a doua jumătate a anului 2024 vom finaliza proiectul tehnic, vom avea toată documentaţia necesară emiterii autorizaţiei de construire, astfel încât în anul 2025 această lucrare să înceapă efectiv. Cu certitudine va fi o lucrare care va crea temporar un disconfort bucureştenilor, însă inclusiv acest eveniment este menit să sublinieze importanţa determinantă a implementării acestor măsuri de punere în siguranţă a zonei Unirii, atât prin pasaj, cât şi prin planşeu. Toţi oamenii trebuie să vadă care este nivelul de degradare a elementelor de infrastructură, toţi oamenii trebuie să conştientizeze riscul la care suntem supuşi noi, toţi cei care trecem prin această zonă, şi în acest pasaj trec circa 60.000 de maşini pe zi, toţi cei care folosesc magistrala M2 de metrou, toţi cei care pietonal folosesc zona de deasupra pasajului”, a declarat primarul, într-o conferinţă de presă.
El a precizat că până la sfârşitul anului se aşteaptă identificarea firmelor care să implementeze cele prevăzute în studiul de fezabilitate.
Primarul a estimat că lucrările atât la planşeul Unirii, cât şi la tunelul auto vor dura între doi şi trei ani.
În aprilie, Guvernul a aprobat o ordonanţă de urgenţă prin care aproximativ 750 de milioane de lei vor fi alocaţi pentru finanţarea lucrărilor de consolidare a planşeului de acoperire a râului Dâmboviţa în Piaţa Unirii.
O expertiză realizată în 2022 de Primăria Sectorului 4 și citată în nota de fundamentare a proiectului de OUG a constatat în cazul planșeului ”o stare avansată de degradare … care poate avansa rapid”.
Planșeul, construit în anii 40-50 ai secolului trecut, acoperă râul Dâmboviţa pe toată lungimea Pieței Unirii. Peste planșeu trece pasjul rutier, iar sub planșeu este situată stația de metrou, una dintre cele mai mari din București.