Pe Canalul Bîstroe circulă deja nave de mare tonaj
Navele ucrainene de mare tonaj au început deja să folosească, pentru transportul de mărfuri, Canalul Bîstroe. Mai multe ambarcațiuni au trecut deja prin canal, iar autoritățile române susțin că sunt continuate și operațiunile de dragare.
Căpitanii au fost anunțați să folosească ruta printr-un mesaj pe Twitter al Ministerului Infrastructurii din Ucraina. Lucrările de dragare s-au făcut pe toată lungimea de 11 kilometri și jumătate a Canalului Bîstroe, pe teritoriul Ucrainei - dar prin mijlocul Deltei Dunării.
România nu a fost informată de lucrările de adâncire, deși există șapte convenții și tratate internaționale de mediu, navigație, drept internațional și teritorialitate, care precizează clar că niciuna dintre părți nu poate modifica de una singură albia, malurile sau regiunile de scurgere a apelor de frontieră.
„ARBDD nu are niciun fel de înştiinţare, niciun fel de solicitare pentru realizare vreunui proiect de decolmatare, adică de adâncire a șenalului navigabil”, a declarat Viorica Bască, director executiv Direcția Management Ecologic ARBDD, pentru știrileprotv.ro.
Înainte să fie trimise ambarcațiunile de dragare, canalul Bîstroe avea o adâncime de aproximativ trei metri și jumătate și pe el puteau naviga doar nave cu tonaj mic și mediu. Acum, cu mult pământ scos de pe fundul apei, adâncimea canalului este de cel puţin șase metri şi jumătate, și ambarcațiunile de mare tonaj îl pot traversa fără probleme. La intrarea pe Dunăre, autoritățile ucrainene au montat și un sistem de ghidare pentru acestea.
La operațiunile de dragare ale Canalului Bîstroe, Ucraina folosește, între altele, o navă specializată în care folosește tehnica aspirației. Este vorba de Hegemann IV, o navă cu pavilion Tanzania, care conform platformei de supraveghere a traficului maritim marinetraffic.com, iese periodic în Marea Neagră pentru a deversa materialul dragat de pe fundul Canalului Bîstroe.