Patiserii spun că vor vinde aproximativ 6,5 milioane de cozonaci în perioada Sărbătorilor Pascale
Patiserii mizează pe o creştere semnificativă a vânzărilor de cozonaci în perioada Sărbătorilor Pascale din acest an, în comparaţie cu 2020, când pandemia de coronavirus a redus vânzările cu peste 50% faţă de oferta industriei de morărit şi panificaţie din anii trecuţi, de 7,5 milioane de cozonaci.
"Anul acesta oferta noastră este mai mare decât cea din 2020, când am avut cele mai scăzute vânzări. Noi preconizăm că anul acesta vom ajunge la circa 90-95% din cât am vândut în 2019, adică vom ajunge la circa 6,5 milioane de cozonaci. În perioada similară din 2020, vânzările au scăzut sub 50% faţă de oferta noastră de 7,5 milioane de cozonaci din anii trecuţi. Bineînţeles că industria de panificaţie vine pe piaţă şi cu oferta de pască; aceasta probabil va fi în jur de 600.000 - 700.000 de bucăţi", a declarat, pentru AGERPRES, preşedintele Patronatului Român din Industria de Morărit, Panificaţie şi Produse Făinoase - ROMPAN, Aurel Popescu.
Foto: (c) SIMION MECHNO / AGERPRES FOTO
Potrivit acestuia, cel mai vândut cozonac pe piaţa românească este cel cu nucă, stafide şi cacao, urmat de cozonacul cu rahat şi de cel care conţine toate aceste umpluturi, însă foarte bine se vând şi alte specialităţi.
Şeful ROMPAN a precizat că anul trecut s-a mai întâmplat "ceva spectaculos" pe această piaţă, respectiv cea mai mare vânzare de făină. Oamenii şi-au făcut provizii în cazul în care situaţia s-ar fi agravat în perioada stării de urgenţă şi au gătit în casă produse de patiserie şi panificaţie.
În ceea ce priveşte preţul cozonacilor, Popescu susţine că acesta va fi similar cu cel din luna decembrie a anului trecut, deşi "nu prea mai face faţă costurilor de producţie".
"Majoritatea colegilor din industrie a decis să nu modifice preţurile acum, de Paşte, mai ales după un an cu vânzări proaste, considerând că trebuie impulsionat consumul. Mai vinzi şi la nivelul preţului de cost numai ca să creşti vânzările şi să dai de lucru la oameni. Şi aici este o problemă. Forţa de muncă este un lucru foarte, foarte important, pentru că dacă ai pierdut-o nu o mai recâştigi. Aşa că îi ţinem ca pe un bibelou", a subliniat Popescu.
El a afirmat că nu există niciun risc ca după Paşte să se majoreze preţul la produsele de panificaţie, deoarece vânzările scad de aproape 10 ori.
"Probabil către Crăciun, vom vedea ce va mai fi", a transmis el.
La ora actuală, cozonacii se vând cu preţuri cuprinse între 12 lei/kg şi 50 de lei/kg.
Foto: (c) RADU TUTA / AGERPRES FOTO
Legat de termenul de valabilitate al cozonacilor tradiţionali româneşti, Aurel Popescu a spus că este mult mai mic decât al celor care vin din import, însă sunt companii care au investit în tehnologii care permit obţinerea unui termen de valabilitate mult mai mare.
"Cel mai mic termen de valabilitate al unui cozonac este de circa 10 zile, dar în funcţie de afânătorii folosiţi poate ajunge şi la câteva luni. Sunt producători care folosesc tehnologii de trecere prin alcool a produsului şi care omoară toate bacteriile, mucegaiul şi tot ceea ce se poate dezvolta şi atunci termenul de valabilitate este mai mare", a adăugat preşedintele Patronatului din Industria de Morărit, Panificaţie şi Produse Făinoase.
ROMPAN este prima asociaţie constituită în România în 1990 şi cuprinde 215 de societăţi din toate domeniile din industrie, cota de piaţă fiind de peste 60% pe morărit, 40% la panificaţie, 70% la paste făinoase şi 55% la biscuiţi. AGERPRES/(A - autor: Mariana Nica, editor: Oana Tilică, editor online: Ada Vîlceanu)