Om de știință: „Minunile universului indică existența unui Creator”
Minunile pe care le vedem in univers „ar trebui sa ne ajute sa ne exprimam”, a spus un om de stiinta, saptamana trecuta, „cu privirea nu doar la minunile in sine si la adevarurile pe care le dezvaluie, ci si la sursa tuturor adevarurilor si la Creatorul suprem al tuturor lucrurilor”, transmite Catholic News Agency .
Karin Oberg, profesor de astronomie si conducator de studii universitare la Universitatea Harvard, a spus ca munca ei a ajutat-o sa aprecieze ca traim intr-un univers care „are un inceput, un mijloc si un sfarsit care se desfasoara in timp”.
De asemenea, credinta in Dumnezeu, departe de a fi un impediment pentru cercetarea stiintifica, poate fi de fapt utila pentru oamenii de stiinta datorita „fundamentului sigur” pe care il ofera credinta intr-un Creator. Oberg insasi a fost atee.
„Cred ca ar trebui sa ne simtim destul de increzatori ca a avea o adevarata filozofie si o adevarata religie ar trebui sa faciliteze realizarea unor descoperiri stiintifice, si nu opusul”, a spus Oberg intr-un discurs din 13 ianuarie la Wonder Conference, organizata de apostolatul media catolic Word on Fire, care a avut loc in Grapevine, Texas.
Oberg, om de stiinta nascut in Suedia, care face parte din consiliul de administratie al Societatii Internationale a Oamenilor de Stiinta Catolici, studiaza in primul rand formarea stelelor si planetelor.
Multi oameni de stiinta de astazi si din trecut au fost ghidati in cercetarea stiintifica de credinta lor, a spus Oberg. Parintele Georges Lemaitre, care a propus pentru prima data teoria cunoscuta astazi sub numele de Big Bang, a ajutat la normalizarea ideii ca universul are un inceput si, prin urmare, are nevoie de un Creator.
„Nu pot sa nu ma intreb daca… motivul pentru care el a avut ideea, si nu vreunul dintre ceilalti oameni de stiinta straluciti de care era inconjurat, a avut ceva de-a face cu religiozitatea sa. Adica, el stia deja, prin credinta, ca universul a avut un inceput in timp”, a spus Oberg, referindu-se la credinta catolica in Creatie, asa cum este relatata in Geneza. „Si nu pot sa nu ma intreb daca nu cumva asta i-a facut sa accepte aceasta idee mai usor … [si] exista un motiv, cred, pentru care multi atei erau foarte ingrijorati de teoria Big Bang-ului in momentul in care era prezentata.”
Oberg a spus ca, in ciuda respectului pentru stiinta si metoda stiintifica in randul multor colegi, este important de retinut ca metoda stiintifica are limitari. „Sunt multe intrebari despre univers pe care ni le putem pune, care nu sunt stiintifice… lucruri precum: Ce inveti din arta frumoasa? Ce face arta frumoasa?” a continuat ea.
Exista o idee comuna, a spus ea, ca „poti sti daca ceva este adevarat doar daca poti demonstra stiintific”. In realitate, exista multe modalitati de a ajunge la adevar, „stiinta fiind una dintre ele”, dar nu singura metoda. Exista unele intrebari – cum ar fi cele legate de moralitate – care sunt rezervate zonei religioase si filozofice. Si majoritatea oamenilor de stiinta pot intui acest lucru, a spus ea.
„Daca vorbesti cu un om de stiinta [si il intrebi] de ce are o anumita idee sau ipoteza, ei spun adesea lucruri precum: `Am avut un moment de inspiratie.` Cand, in esenta ei, [metoda stiintifica] se presupune ca sa fie un proces hiper-rational”, a spus Oberg. In schimb, „Practic chemi Duhul Sfant”, a spus ea razand.
Rationalitatea si ordinea pe care oamenii de stiinta le observa in univers – si care fac posibila cercetarea stiintifica de toate tipurile – indica un Creator care este sursa oricarei gandiri rationale, a continuat ea.
„Proiectul stiintific se bazeaza pe existenta ordinii si inteligibilitatii in univers, ceea ce nu este ceva ce stiinta poate dovedi ca exista. Este ceva ce se presupune ca exista”, a spus Oberg.
Mai mult, a spus ea, „faptul ca oamenii sunt rationali si cauta o putere superioara indica faptul ca sufletele noastre sunt `modelate dupa Dumnezeu insusi`”.
Inteligibilitatea universului, asa cum continua sa descopere oamenii de stiinta, „demonstreaza generozitatea incredibila a Creatorului in a-si impartasi din nou puterile cu creatia intr-un mod care cred ca ar fi fost imposibil de imaginat in lumea pre-stiintifica”.
Conferinta inaugurala Wonder, care a avut loc la Gaylord Texan Resort & Convention Center din Dallas-Fort Worth a fost considerata o „oportunitate de a atrage teologi si alti experti pentru a discuta probleme importante de la intersectia dintre credinta catolica si cultura seculara”. La conferinta, care a fost finantata partial printr-un grant de la Fundatia Templeton, au vorbit cercetatori clerici, oameni de stiinta, si episcopului Robert Barron din Winona-Rochester, Minnesota, fondatorul Word on Fire.
„O incompatibilitate perceputa intre credinta si stiinta a dus la o crestere a numarului de neafiliati religios. Aceasta perceptie contravine experientei traditiei catolice, care transmite frumoasa armonie dintre credinta si stiinta”, se arata pe site-ul conferintei, potrivit aktual24.ro .