Serhii Ivaşcenko a spus la o conferinţă ce a avut loc la Kiev că ar putea dura cel puţin două-trei luni pentru a elimina minele din largul porturilor ucraienene şi că marina din Turcia şi România ar trebui să fie implicate.
„Turcia, ca garant, este o forţă insuficientă în Marea Neagră pentru a garanta siguranţa mărfurilor”, a spus Ivaşcenko, citat de Reuters, adăugând că nu au loc discuţii cu privire la o reducere pentru cerealele ucrainene exportate prin Marea Neagră.
Ministrul rus de externe Serghei Lavrov a declarat, miercuri, în Turcia, că revine Ucrainei sarcina de a rezolva problema reluării transporturilor de cereale prin deminarea porturilor.
Vorbind alături de omologul său turc Mevlut Cavusoglu la Ankara, Lavrov a spus că apreciază eforturile Turciei de a căuta modalităţi de rezolvare a situaţiei.
Ucraina nu va demina portul Odesa pentru exportul de cereale
Ucraina refuză să demineze portul Odesa pentru a putea relua exportul de cereale, deoarece forţele ruse ar putea exploata situaţia pentru a ataca oraşul, a arătat miercuri purtătorul de cuvânt al administraţiei regionale, Serghi Bratciuk, citat de AFP, preluată de Agerpres.
Dacă minele ar fi eliminate, Rusia „va dori să atace; visează să paraşuteze trupe”, a spus oficialul într-un mesaj video pe Telegram.
„Flota rusă din Marea Neagră va simula o retragere către Crimeea anexată. Însă imediat ce deminăm accesul în portul Odesa, flota rusă va fi acolo”, a susţinut el.
Bratciuk a făcut aceste comentarii înainte de întâlnirea de la Ankara a ministrului rus de externe, Serghei Lavrov, cu omologul său turc, Mevlut Cavusoglu, pentru discuţii privind instituirea unor culoare maritime pentru exportul de cereale pe Marea Neagră.
Moscova neagă responsabilitatea pentru criza alimentară internaţională, dând vina pe sancţiunile occidentale.
Un oficial ucrainean de rang înalt acuză Rusia de „crearea artificială de obstacole" pentru a prelua controlul asupra pieţei cerealelor din Ucraina, transmite CNN.
„Poziţia noastră cu privire la aprovizionarea cu cereale este clară: mai întâi securitatea", a declarat miercuri, într-o postare pe Twitter, Oleksii Danilov, secretar al Consiliului pentru Securitate Naţională şi Apărare al Ucrainei.
„Rusia creează în mod artificial obstacole pentru a acapara piaţa şi a şantaja Europa cu privire la penuria de alimente", a adăugat Oleksii Danilov.
Liderul ucrainean Volodimir Zelenski a declarat săptămâna aceasta că Ucraina a discutat cu Marea Britanie şi Turcia despre ideea unei marine dintr-o ţară terţă care să garanteze trecerea în siguranţă a exporturilor de cereale ale Ucrainei prin Marea Neagră.
Uniunea Europeană încearcă să mobilizeze rute feroviare pentru transportul grâului ucrainean. Putin profită de blocarea porturilor ucrainene pentru a cere ridicarea sancţiunilor, iar Turcia se propune mediator al crizei cerealelor, scrie Le Monde.
Publicaţia puncteze problemele de logistică: vagoanele şi tirurile stau în aşteptare între două şi patru săptămâni la graniţele Poloniei, României sau Bulgariei, din lipsa infrastructurii necesare. Diferenţa de ecartament a căilor ferate, supraaglomerarea portului Constanţa, lipsa unor depozite disponibile în afara Ucrainei sunt tot atâtea provocări.