Dacă avionul britanic neînarmat ar fi fost doborât, forțele NATO ar fi fost nevoite să intre în război cu Rusia, considerând incidentul un atac în mod deliberat.
Cele mai recente dezvăluiri apărute în urma scurgerii de materiale clasificate de la Departamentul Apărării par să ofere o imagine foarte diferită a întâlnirii dintre o aeronavă de supraveghere electronică RC-135W Rivet Joint a Forțelor Aeriene Regale britanice și un avion de luptă rusesc Su-27 Flanker deasupra Mării Negre, la 29 septembrie anul trecut.
O rachetă rusească defectă a salvat lumea de la al treilea război mondial
În urma unui ordin greșit înțeles, un Flanker a tras în mod deliberat o rachetă aer-aer asupra avionului spion, dar aceasta a funcționat defectuos.
Dacă este adevărat, atunci se pare că un incident internațional masiv și o escaladare spre un al treilea război mondial au fost evitate datorită unei rachete defecte, potrivit thedrive.com .
Merită remarcat faptul că fiabilitatea a cel puțin unor porțiuni din sutele de documente clasificate ale Pentagonului care au fost scurse luna trecută este pusă la îndoială.
La începutul acestei săptămâni, Ministerul Apărării din Regatul Unit a emis un avertisment cu privire la ceea ce spune că este un „nivel grav de inexactitate” în ceea ce privește acuzațiile despre informațiile scurse.
Deși nu a furnizat nicio informație specifică, ministerul Apărării a postat pe Twitter că:
„Cititorii ar trebui să fie precauți în a lua în considerare acuzațiile care au potențialul de a răspândi dezinformarea.”
Ministerul Apărării din Regatul Unit nu a oferit alte detalii sau exemple de inexactități specifice pe care le-a găsit, dar este posibil, cel puțin, ca noile afirmații despre incidentul RC-135 să nu fie pe deplin de încredere.
Pe de altă parte, un articol publicat ieri de New York Times nu se referă doar la unul dintre documentele scurse, ci și la doi oficiali americani nenumiți ai apărării, care se pare că susțin același lucru.
Articolul din New York Times oferă următoarele informații noi, de la oficialii apărării menționați:
„La momentul incidentului, RC-135 britanic asculta comunicații interceptate între un controlor radar rus la sol și pilotul unuia dintre avioanele rusești Su-27 care au fost trimise să intercepteze avionul spion, ce se afla în spațiul aerian în largul coastei Crimeii.
Su-27 nu se aflau în raza vizuală a RC-135, dar erau echipate cu rachete aer-aer (AAM) cu rază de acțiune dincolo de rază vizuală.
Unul dintre piloții Su-27 a interpretat greșit o instrucțiune de la un operator radar de la sol și a crezut că are permisiunea să tragă asupra RC-135.
Pilotul rus a țintit aeronava britanică și apoi a tras un AAM. Însă racheta nu s-a lansat corect.”
Un ordin înțeles greșit
Ca răspuns, un oficial al apărării din Regatul Unit a declarat pentru New York Times că „o parte semnificativă din conținutul acestor rapoarte este neadevărată, manipulată sau ambele”.
Interesant este că formularea răspunsului nu punea în mod specific sub semnul întrebării veridicitatea relatării incidentului RC-135, așa cum este prezentată de ziar.
Regatul Unit a anunțat incidentul de la 29 septembrie de deasupra Mării Negre în timpul unui discurs în Camera Comunelor din octombrie, când secretarul britanic al Apărării, Ben Wallace, a declarat că „aeronava neînarmată RAF RC-135 Rivet Joint, care zbura de la baza sa de la RAF Waddington din Regatul Unit, a fost interceptată de către două Su-27 rusești timp de 90 de minute. Unul dintre avioanele rusești a lansat o rachetă în vecinătatea RAF Rivet Joint dincolo de raza vizuală”.
În ceea ce privește „lansarea” rachetei, secretarul britanic al Apărării a spus că, din analiza serviciilor, „a fost o defecțiune”, în sensul că racheta s-a lansat singură. Aceeași explicație a fost oferită și de oficialii ruși, a spus Wallace.
Dar de ce nu a tras pilotul rus cea de a doua rachetă, dacă prima a eșuat? O posibilă explicație este că, la scurt timp după lansarea eșuată a rachetei, operatorul de interceptare a controlului la sol (GCI) a alertat pilotul că a înțeles greșit ordinul.
Cert este că, de la acel incident, aeronavele militare americane operează acum la 46 de mile în largul coastei Crimeii, mai degrabă decât cele 12 mile permise la nivel internațional, potrivit unei alte dezvăluiri din documentele Pentagonului.