O destinație paradisiacă din Turcia s-a saturat de britanici: „Ei vor doar să bea și să se distreze la prețuri mici. Suntem împotriva turismului sălbatic”

O destinație paradisiacă din Turcia s-a saturat de britanici: „Ei vor doar să bea și să se distreze la prețuri mici. Suntem împotriva turismului sălbatic”

În ciuda faptului că în Turcia au „curs” anul acesta 46 de miliarde de dolari din turism, există administrații precum cea din Mugla care vor să schimbe modelul de „turism sălbatic”, care distruge natura și-i face pe localnici să se revolte împotriva turiștilor, precum în Barcelona și Veneția.

Plaja din zona metropolitană Mugla. FOTO: R.F.

Plaja din zona metropolitană Mugla. FOTO: R.F.

Turcia doborât în primele nouă luni ale anului 2024 toate recordurile. Țara a găzduit un impresionant total de 49,2 milioane de vizitatori, generând venituri de peste 46 de miliarde de dolari din turism .

La finalul celui de-al treilea trimestru din 2024, Turcia a avut un număr impresionant de turiști, din care 975.582 de turiști români, marcând astfel o creștere de 16% față de 2023 și de 26% comparativ cu 2022.

Istanbul și Antalya au fost destinațiile vedetă, cu Istanbul primind peste 14 milioane de vizitatori, înregistrând o creștere de 7%, în timp ce Antalya a strâns 13,3 milioane de turiști, continuând să fie considerată „capitala turismului din Turcia”.

O regiune din Turcia – Mugla – cunoscută mai puțin turiștilor români, fiind dominată de turiștii englezi – intenționează să vină cu o nouă abordare pentru turism, una care vrea să scoată turiștii din resorturile all inclusive în care primesc cea mai ieftină mâncare de supermarket, si să-i îndemne să descopere mâncare autentică a localnicilor, să le arate impresionatele vestigii istorice ale țării să facă turism sustenabil, în care natura e respectată și localnicii.

Mugla este cel de-al treilea paradis turistic al Turciei cu 1.589 de kilometri de litoral (123 de plaje cu steag albastru), cu o populație de circa 1 milion de persoane și cu un patrimoniu cultural care face să semene zone cu un muzeu în aer liber (cu 126 de situri arheologice cu ruine).

Zona este mai puțin cunoscută de românic care preferă Antalya. Cele mai celebre stațiuni sunt Bodrum, Marmaris și Fethye. În zona metropolitană Mugla sunt 2.590 de hoteluri, cu o capacitate de cazare de 216.200 de paturi, 18 restaurante Michelin, două obiective pe lista UNESCCO și două aeroporturi.

Numărul de turiști care au ajuns în Mugla în perioada ianuarie-septembrie 2024 a fost 3.239.853 de persoane, cu 9% mai multe față de perioada similara a anului trecut.

Cei mai numeroși turiști au venit din Anglia – 1,3 milioane de persoane, urați de ruși (363.000), polonezi (268.000), germani (208.000) olandezi. Românii se încadrează la capitolul „și alții”.

Cumhur Guven Tașbași, coordonatorul platformei de turism. FOTO: R.F.

Cumhur Guven Tașbași, coordonatorul platformei de turism. FOTO: R.F.

Vor turism sustenabil

Administrația zonei metropolitane Mugla – condusă de primarul Ahmet Aras, aflat în opoziție cu partidul lui Erdogan - a lansat, zilele trecute, în capitala administrativă a zonei metropolitane - o platformă de cercetare și strategie a turismului care are ca scop colaborarea cu toți partenerii pentru un viitor sustenabil al turismului.

Partenerii vizați sunt vizitatorii locali și străini, instituțiile publice, organizațiile de sector, camerele profesionale, universitățile, experții, organizațiile internaționale, comunitatea locală, fundații și asociații care activiează în domeniile cultural, artistic, de turism.

Având în vedere exemple din destinații turistice precum Barcelona sau Veneția, în care localnicii s-au revoltat împotriva turiștilor, administrația din Mugla intenționeazăsă asigure o dezvoltare sustenabilă a turismului, cu participarea localnicilor, care să aibă și ei de câștigat de pe urma turismului. Între 150.000 și 180.000 de persoane activează în sectorul turistic al zonei.

Astfel, dacă zone precum Antalya au o ofertă turistică centrată pe all inclusive, Mugla intenționează să dezvolte o diversitate de oferte precum: turism religios, de sănătate, cultural, gastronomic, sportiv, turism de navigație pe mare, de educație și de shopping.

Pentru platforma web turistică se va folosi consultanța și modelul cel mai avansat – aplicația Visit Berlin.

Scopurile primare ale platformei vor fi de a dezvolta turismul prin creșterea veniturilor din turism, asigurarea faptului că populația beneficiază în mod adecvat din turism, creșterea numărului de angajați locali în turism, crearea și protejarea unor resurse culturale și naturale necesare pentru un turism de calitate.

"Avem nevoie de mai multă cultură, artă și sport”

Adevărul a făcut un interviu cu Cumhur Guven Tașbași, coordonatorul noii platforme de cercetare a turismului din Mugla, despre turismul turcesc în afara conceptului de all inclusive.

Adevărul: În turismul din Turcia, modelul care pare să fie cel mai profitabil este cel de all inclusive, cu care are succes Antalya, supranumită capitala turismului turcesc. Turismul pe care-l urmăriți în Mugla presupune investiții în cultură, în gastronomie, în patrimoniu natural și nu pare să fie la fel de profitabil. De ce ați ales acest model?

Cumhur Guven Tașbași: Nu banii sunt în centrul preocupărilor noastre de turism. Scopul nostru este să dezvoltăm turismul sustenabil și pentru a reuși asta trebuie să protejăm cultura și natura. Dacă nu putem face asta, banii nu au valoare, de aceea dezvoltăm această platformă. Pentru că turismul este sălbatic în întreaga lume acum, iar noi suntem împotriva lui. Trebuie să ne protejăm natura și moștenirea noastră culturală împotriva acestui tip de turism.

De asemenea, localnicii care locuiesc aici trebuie să beneficieze de turism. Și trebuie să evităm să le distrugem cultura. De aceea nu e vorba de bani pentru noi.

Am auzit menționându-se de foarte multe ori, la prezentarea platformei, despre importanța localnicilor, despre importanța colaborării cu comunitatea locală. De ce există această preocupare atât de mare aici pentru localnici?

Pentru că avem nevoie de un nou concept pentru turism, există schimbări climatice în întreaga lume, turismul mondial se dezvoltă, populația este îmbătrânită acum, inteligență artificială este folosită din ce în ce mai mult, așa că trebuie să facem ceva nou. Turismul nu mai trebuie să fie concentrat pe plaje, soare și mare, avem nevoie de mai multă cultură, artă și sport în turism. Și trebuie să comunicăm mai bine cu Occidentul, trebuie să ne întoarcem fața către Europa, nu către Orientul Mijlociu, nu către Asia de Est.

Pe de altă parte, în topul turiștilor care vizitează Mugla sunt englezii. Cum ați reușit să aduceți așa de mulți turști din Anglia în Mugla?

Englezilor le place să bea și să se distreze și vor să facă asta cu bani puțini. Ei vizitează mai ales Bodrum și Marmaris.

Conform statisticilor pe care le-ați prezentat, pentru un sejur în Turcia se cheltuiesc, în medie, 900 de dolari de persoană, în timp ce media mondială, conform Organizației Mondiale a Turismului, este de 1.500 de dolari. Unul dintre scopurile platformei este să crească veniturile din turism. Cum se poate face acest lucru?

Nu vrem să avem mai mulți turiști, ci turiști mai bogați, care să cheltuiască mai mult.

Cum plănuiți să aduceți turiști care să cheltuiască mai mult?

Destinația noastră nu este centrată pe all-inclusive ca în Antalya. Aici mergem pe bed and breakfast (cazare și mic dejun), astfel că turiștii sunt stimulați să mânănce la restaurant, avem multe restaurante de calitate, atât pentru cei cu bani, cât și pentru cei care nu vor să cheltuiască așa de mult.

Majoritatea turiștilor români, se pare că și cei britanici sunt la fel, doresc să mănânce, să bea și să petreacă timp pe plajă, cum se întâmplă la all inclusive. Credeți că puteți să-i educați să dorească mai mult?

Turiștii au aceste obiceiuri pentru cu turismul cultural, artistic, gastronomic și istoric nu a fost promovat. Nu vor astfel de oferte pentru că nu știu de existența lor. Acum vrem să promovăm aceste tipuri de turism și sperăm că vor fi interesați. De asemenea, nu știu cum să ajungă în aceste zone de patrimoniu cultural.

Sursa: adevarul.ro


Citește și:

populare
astăzi

1 VIDEO George Simion, îngropat definitiv de Diana Șoșoacă! / „Simion este format de serviciile secrete și nici prea straight nu este”

2 O informație care dă fiori, dar spune multe și despre ce se știe în „marile cancelarii”

3 Uite o poveste mai mult decât interesantă

4 „Efect farmacologic mic sau inexistent” / O informație care dă de gândit

5 VIDEO „Când am fost prima dată la McDonald’s mâncam un hamburger, beam un suc, luam un pai, o plăcintă și plecam cu 20 de cenți rest”