Nu vă „dați” la ea, e doar un model virtual...
Aitana Lopez, o tânără de 25 de ani din Barcelona cu părul vopsit roz, primește în fiecare săptămână mesaje de la bărbați celebri care o invită să iasă cu ei. Însă modelul nu este real: ea a fost creată de o echipă de designeri cu ajutorul inteligenței artificiale.
Primul model și influencer spaniol creat cu ajutorul AI s-a născut într-o perioadă dificilă. Creatorul Aitanei, Rubén Cruz, fondatorul agenției de design The Clueless , nu mai știa ce să facă pentru că nu avea mulți clienți.
"Am început să analizăm cum să lucrăm și mi-am dat seama că multe proiecte erau blocate sau anulate din cauza unor probleme pe care nu le puteam controla. De multe ori era vina influencerilor sau a modelelor, nu a designului", a spus Cruz pentru Euronews .
Așa că Rubén Cruz a decis să-și creeze propriul influencer pentru a-l folosi ca model pentru brandurile care lucrau cu agenția lui.
Echipa sa a creat-o pe Aitana, o tânără exuberantă cu părul roz, căreia i-a atribuit vârsta de 25 de ani și domiciliul în Barcelona. Aspectul ei e aproape de perfecțiune - este imposibil să-ți dai seama cu ochiul liber că fotografiile nu prezintă o femeie reală.
"Am făcut asta ca să ne putem descurca mai bine și să nu fim dependenți de alți oameni care au ego, care au manii sau care vor să pozeze doar ca să câștige mulți bani", a explicat Cruz.
Un actor celebru, atras de fata cu părul roz
Aitana câștigă acum până la 10.000 de euro pe lună, dar media este în jur de 3.000 de euro. Ea obține puțin peste 1.000 de euro pentru o reclamă, iar recent a devenit imaginea Big, o companie de suplimente pentru sportivi. Aitana postează singură și fotografii în lenjerie pe Fanvue, o platformă similară cu OnlyFans.
În doar câteva luni, modelul virtual a reușit să câștige peste 121.000 de admiratori pe Instagram, iar fotografiile sale au mii de vizualizări și reacții. Primește chiar și mesaje private de la bărbați celebri care nu-și dau seama că nu este o persoană reală.
"Într-o zi, un actor latino-american foarte cunoscut i-a scris ca să iasă cu el. Acest actor are cam cinci milioane de urmăritori, iar câțiva din echipa noastră se uitau la show-urile lui TV când erau copii. Habar n-avea că Aitana nu există", a spus creatorul Aitainei.
Viața unei femei virtuale
Membrii echipei țin săptămânal o ședință pentru a stabili cum se va desfășura viața Aitanei. Ei decid ce va face ea, ce locuri "va vizita" și ce imagini vor fi încărcate pentru a fi văzute de urmăritorii de pe rețelele de socializare.
Însă ea nu face ședințe foto și nu trebuie să-și schimbe ținutele - echipa de creație folosește inteligența artificială și editarea în Photoshop pentru a produce conținut care să arate că Aitana a fost în weekend la Madrid, de exemplu.
"În primele luni ne-am dat seama că lumea urmărește vieți, nu imagini. Întrucât ea nu e reală, a trebuit să-i dăm un pic de realitate, pentru ca oamenii să se raporteze la ea într-un fel. Trebuie să spunem o poveste", a explicat șeful The Clueless.
Spre deosebire de modelele obișnuite, ale căror personalități nu sunt de regulă dezvăluite clienților pentru a fi folosite de către designeri, Aitana are o personalitate distinctă. Potrivit creatorilor săi, ea adoră fitnessul și are un caracter complex și hotărât. Pe site-ul său se descrie ca "o persoană" deschisă și grijulie.
"Ne-am gândit mult la Aitana. Am creat-o pe baza a ceea ce-i place cel mai mult societății. Ne-am gândit la gusturile, hobby-urile și nișele care au fost în tendințe în ultimii ani", a detaliat Cruz.
Aitana are un succes atât de mare, încât creatorii ei au mai făcut un model virtual, Maia, care este "un pic mai timidă". Numele nu sunt alese întâmplător - ambele conțin acronime pentru inteligența artificială (AI).
Modelele virtuale vor concura cu Kim Kardashian
Agenția e asaltată acum cu cereri din partea brandurilor care își doresc să-și asocieze imaginea cu aceste modele virtuale. "Vor să aibă ca imagine pe cineva care nu este real și care reprezintă valorile brandului, astfel că nu există probleme de continuitate dacă decid să renunțe la cineva", a spus Cruz.
În plus, modelele virtuale sunt mai ieftine. Când cei de la agenție lucrau cu influenceri reali și au aflat cât câștigau, li s-a părut o anomalie. "Kim Kardashian face un milion de euro cu o poză pe Instagram și asta nu pentru că vindecă cumva cancerul. Nimeni nu câștigă un milion de euro pentru că pune o poză pe o rețea de socializare, mi se pare absurd", a spus șeful agenției.
Cei de la The Clueless cred că modelele virtuale vor contribui la scăderea prețurilor și vor ajuta micile companii care nu-și pot permite campanii costisitoare de promovare.
Totuși, ideea spaniolilor nu este ferită de critici. Mulți sunt îngrijorați că perfecțiunea nerealistă a modelelor ar putea influența tânăra generație să devină și mai captivată, dacă nu chiar obsedată, de o asemenea perfecțiune.
Criticile vizează și imaginea foarte sexualizată a modelelor AI. Agenția se apără susținând că acestea urmează exact tendințele estetice create de influencerii reali și de branduri.
"Dacă nu am urma aceste linii estetice, brandurile nu ar fi interesate. Pentru a schimba acest sistem, trebuie să schimbi viziunea brandurilor. Lumea în general e sexualizată", a punctat Rubén Cruz.
T.D.