Noua tactică a Rusiei de a bloca cerealele Ucrainei. Putin ar putea viza și rutele terestre
În urma refuzului Kremlinului de a reînnoi acordul care permitea navelor să transporte cereale prin Marea Neagră, Rusia a început să vizeze rutele alternative cheie de export ale Ucrainei de-a lungul fluviului Dunărea.
Portul ucrainean Reni, lovit de dronele ruse
BBC a analizat ce infrastructură a cerealelor a fost vizată și ce înseamnă această ultimă escaladare pentru comerțul global.
Ce a fost lovit?
Din august 2022, aproape 33 de milioane de tone de cereale și alte produse alimentare au fost exportate prin acordul cerealelor la Marea Neagră.
Dar, având în vedere că porturile Ucrainei de la Marea Neagră sunt acum blocate efectiv de Rusia, experții spun că va trebui să se bazeze mult pe porturile sale de-a lungul fluviului Dunărea pentru a trimite cerealele în România.
De acolo poate fi transportat mai departe, deoarece porturile României rămân deschise.
După ce a vizat în mod repetat nodurile de export de la Marea Neagră, Rusia și-a îndreptat acum rachetele și dronele spre porturile de la Dunăre.
Unul dintre atacurile recente ale Rusiei a lovit portul Reni, cu rachete căzând la aproximativ 200 de metri de granița cu România, membră NATO.
În Marea Neagră, cele mai mari daune aduse infrastructurii portuare au fost observate în Ciornomorsk, unde cel puțin două depozite de stocare par să fi fost lovite în noaptea de 19 iulie.
Autorităţile ucrainene spun că la faţa locului au fost distruse 60.000 de tone de produse agricole .
Principalul terminal de cereale din portul Odesa pare să fi rămas nevătămat, potrivit imaginilor din satelit pe care BBC le-a analizat.
Au fost mai multe atacuri recente asupra orașului Odesa, dar noile lovituri nu par să fi perturbat comerțul cu cereale.
Mai la sud, în zonele în care Ucraina folosește alte rute de export care ocolesc Marea Neagră, pagubele au fost mai mari.
Un total de 19 atacuri cu drone în porturile dunărene au fost înregistrate în noaptea de 24 iulie, lovind principalele rute alternative de export ale Ucrainei, potrivit Lloyd's List - o companie care urmărește piețele maritime globale.
Atacul Rusiei asupra portului Reni a provocat pagube mari.
Din imaginile din satelit se vede că au lovit mai multe silozuri, hangare și alte clădiri din port.
Podul Zatoka - o legătură cheie care permite camioanelor cu cereale să intre în portul Izmail de pe Dunăre - ar fi fost, de asemenea, lovit.
Cum a afectat acest lucru exporturile?
„După încetarea acordului privind cerealele, Ucraina se va poticni la capacitatea maximă de export pe fluviu, camioane și calea ferată, până la aproximativ 2,5 milioane de tone pe lună”, spune Mariia Bogonos, expert în politici agricole la Facultatea de Economie din Kiev.
Majoritatea cerealelor ar urma să circule prin fluviul Dunărea.
„Înainte de război, Odesa era cel mai mare exportator de cereale, dar în ultimele luni din cauza operațiunilor lente din Odesa, Dunărea a devenit principala rută”, spune Andrei Sizov, expert în piețele agricole din Marea Neagră.
Deși recentele atacuri au închis temporar portul Reni, toate porturile dunărene par să fi revenit rapid la operațiuni normale.
Loviturile nu au reușit să afecteze în mod semnificativ comerțul de-a lungul rutei fluviale, potrivit Lloyds List.
Orice perturbare ulterioară are un impact asupra restului Europei și asupra lumii - deoarece prețurile globale la grâu vor crește dacă va exista o oprire a comerțului.
Prețurile grâului au crescut cu peste 10% de când s-a prăbușit acordul care permite transporturilor de cereale să părăsească în siguranță porturile Mării Negre.
Zeci de nave comerciale navighează în prezent pe Dunăre și așteaptă la gura râului, potrivit datelor de urmărire a navelor din Lloyd's List.
Au existat speculații că loviturile din această săptămână au cauzat întârzieri, dar Richard Meade, redactor-șef al Lloyd's List, spune că au exacerbat aglomerația care există de la începutul războiului.
„Fără [acordul cerealor de la Marea Neagră], exporturile se îndreaptă către sud, dar există o limitare fizică a numărului de nave care pot trece printr-un coridor îngust al fluviului”, spune Meade.
Moscova a amenințat că va trata unele nave comerciale drept ținte militare, ceea ce a sporit tensiunile din industria de transport maritim.
Meade crede că este puțin probabil ca oricare dintre părți să atace nave comerciale, dar chiar și amenințarea acestui fapt va împiedica multe ambarcațiuni să se întoarcă în regiune - iar cele care se întorc se vor confrunta cu prime de asigurare mai mari.
Lloyd's List spune că riscul crescut în porturile dunărene i-a lăsat pe comercianți să evalueze viabilitatea rutelor de export de cereale din Ucraina.
Există rute terestre pe care cerealele ar putea fi luate cu camionul sau pe calea ferată, dar experții în agricultură spun că transposrtul nu ar fi nici rapid, nici ieftin.
„Motivul pentru care este luat în cantități mari cu navele este că acesta este cel mai mic cost de transport, așa că toate celelalte rute vor adăuga costuri la cereale, iar prețul va crește”, spune Mike Lee, un expert în agricultură care se concentrează pe Europa de Est.
Lee mai spune că Rusia ar putea viza în continuare acele rute terestre.
„Dacă sunt hotărâți să oprească exporturile de cereale din Ucraina, atunci vor începe să atace infrastructura feroviară, încă nu au făcut-o, dar următorul pas logic este căile ferate”, spune el.
Putin, presat de liderii africani să restabilească ruta cerealelor
Președintele Uniunii Africane, Azali Assoumani, a insistat pentru aprovizionarea cu cereale a țărilor africane, în condițiile în care Rusia s-a retras din acordul cerealelor cu Ucraina. Liderul african a spus că propunerea lui Putin ca Rusia să ofere, chiar şi gratuit, cereale ţărilor africane - după ce s-a retras din înţelegerea ce permitea exportul cerealelor ucrainene printr-un coridor sigur din Marea Neagră - nu este suficientă, fiind necesar un acord de încetare a focului în Ucraina care să permită de asemenea exportul cerealelor ucrainene.
„Acest război trebuie să se termine. Și se poate termina doar pe baza dreptății și a rațiunii. Perturbările din domeniul energiei și din cel al aprovizionării cu grâne trebuie să se termine imediat. Acordul cerealelor trebuie să fie extins pentru beneficiul tuturor popoarelor lumii, mai ales pentru africani”, a spus și Moussa Faki Mahamat, liderul Comisiei Uniunii Africane, în fața lui Putin și a celorlalți lideri africani, conform Reuters.
Deși liderii africani s-au abținut să fie critici direct față de Putin, intervențiile lor în a doua zi a summit-ului au fost mai concertate și mai dure decât cele de până acum.
Sursa: adevarul.ro