Noile reguli pentru mașini de la 1 iulie: sisteme de siguranță revoluționare și cutia neagră, obligatorii

Noile reguli pentru mașini de la 1 iulie: sisteme de siguranță revoluționare și cutia neagră, obligatorii

Începând cu 1 iulie 2024, Uniunea Europeană va introduce noi sisteme de siguranță obligatorii pentru toate mașinile noi, alături de cutia neagră și sistemul de limitare a vitezei (ISA).

Mașinile produse după 1 iulie 2024 vor avea cutie neagră - Foto Shutterstock

Mașinile produse după 1 iulie 2024 vor avea cutie neagră - Foto Shutterstock

În încercarea de a limita numărul accidentelor de circulație, UE introduce noi reguli pentru mașinile produse în statele membre, valabile de la 1 iulie 2024.

Acestea au fost discutate în podcastul G4Media,4Auto”. Unele dintre sistemele de avertizare sau limitare a vitezei care vor deveni obligatorii, sunt deja prezente în mai multe mașini aflate în circulație.

Iată care sunt aceste sisteme esențiale pentru sporirea siguranței pasagerilor și pietonilor, pe lângă cutia neagră și sistemul ISA:

  • Interfață pentru dispozitive antidemaraj cu etilotest: Permite instalarea ulterioară a unui echipament care detectează dacă șoferul a consumat alcool, împiedicând pornirea mașinii, în caz de consum.
  • Sistem de avertizare a neatenției și a stării de oboseală a șoferului : Utilizează senzori și camere pentru a analiza comportamentul șoferului, avertizându-l asupra lipsei de atenție sau oboselii.
  • Sistem de avertizare pentru oprirea de urgență: Activează automat luminile de avarie în caz de frânare bruscă, alertând ceilalți participanți la trafic.
  • Sistem de avertizare la mersul înapoi: Mașinile trebuie să fie echipate obligatoriu cu senzori și camere pentru mersul înapoi.
  • Sistem avansat de frânare de urgență (Autonomous Emergency Braking - AEB): Acționează automat frânele pentru a evita coliziunile iminente.
  • Sistem de menținere a benzii: Avertizează șoferul și corectează automat traiectoria vehiculului pentru a preveni părăsirea accidentală a benzii de mers.
  • Sistem de monitorizare a presiunii în pneuri: Asigură menținerea unei presiuni corecte în pneuri pentru a evita accidentele.

Aceste măsuri fac parte din eforturile UE de a reduce la jumătate numărul de decese pe șosele până în 2030 și de a atinge obiectivul de zero decese până în 2050.

Scopul este să se îmbunătățească siguranța pe drumurile europene. Potrivit datelor UE, până la 95% din toate accidentele rutiere sunt cauzate de greșeli umane. Comisia UE estimează că impunerea obligatorie a sistemelor de asistență pentru șoferi în Europa ar putea salva aproximativ 25.000 de vieți și ar putea preveni cel puțin 140.000 de răni grave până în 2038, conform Echo24.de.

Cutia neagră și sistemul ISA

Cutia neagră din mașină, similară cu cele prezente în avioane, va deveni obligatorie pentru toate vehiculele noi înmatriculate în UE începând cu 7 iulie 2024 conform Regulamentului 2019/2144. Aceasta înregistrează date în timpul conducerii și poate furniza informații cruciale în caz de accident.

Iar Sistemul de Asistență Inteligentă pentru Viteză (ISA) afișează și monitorizează limita de viteză detectată, oferind avertismente vizuale și sonore atunci când aceasta este depășită, în unele cazuri poate chiar reduce automat viteza vehiculului la limita maximă prescrisă. Scopul acestui asistent de viteză este să încurajeze șoferii să respecte limitele legale de viteză, conform informațiilor de la Springer Professional, citate de publicația germană.

Rămâne de văzut cât de eficient va fi acest sistem, având în vedere că mulți șoferi preferă să conducă cu viteze mai mari decât cele permise și să se bazeze pe limitele de toleranță ale radarelor, sau chiar să dezactiveze astfel de sisteme de siguranță, pe care le consideră deranjante.

România, campioană în UE la mortalitatea în accidente rutiere

În 2022, rata deceselor în accidente rutiere în Uniunea Europeană a crescut cu 4% față de anul precedent. România a înregistrat cea mai ridicată rată de decese în accidente de mașină în UE, cu 86 de decese la un milion de locuitori, comparativ cu media europeană de 46, potrivit Eurostat. Aproape dublul mediei UE.

În contrast, Suedia a avut cea mai mică rată, cu doar 22 de decese la un milion de locuitori în 2022. În total, în UE au fost înregistrate 20.653 de decese în accidente rutiere în 2022.

În România, în 2023 au avut loc 4.525 de accidente rutiere grave, soldate cu 1.545 de decese și 3.535 de răniți grav. Comparativ cu anul anterior, numărul accidentelor a scăzut cu 190, decesele cu 88, iar răniții grav cu 160.

Țara nostră rămâne în fruntea clasamentului țărilor cu cele mai multe accidente rutiere, înregistrând aproximativ 76 de accidente zilnic.

Sursa: adevarul.ro


Citește și:

populare
astăzi

1 Mircea Geoană, desființat într-un editorial de un cunoscut jurnalist

2 Dispariția misterioasă a unui bancher a provocat o undă de șoc. Apoi a venit o factură de 11 milioane de dolari

3 Sprijinite de tancuri și acoperite de avioane de luptă cu bombe cu planare, trupele ucrainene au străpuns linia defensivă din Kursk într-un nou punct …

4 Soția lui Gigi Mulțescu / „După al doilea vaccin, boala lui s-a accelerat“

5 Motivul bizar pentru care o femeie din Hawaii vrea să se mute în România. Ce sfaturi îi dau străinii stabiliți în țară și românii