Noile autostrăzi din România îi uimesc pe străini. „La infrastructură, UE este ca un cadou din cer pentru țările mai puțin dezvoltate”
Harta autostrăzilor din România a devenit tot mai consistentă în ultimii ani, iar cei aproape 200 de kilometri de autostrăzi noi, inaugurați în 2024 au schimbat percepția multor occidentali despre România. Unii privesc cu uimire schimbările din infrastructura rutieră a țării.
Harta autostrăzilor din România. Sursa: 130km.ro
În 2024, aproape 200 de kilometri de autostradă au fost inaugurați în România, fapt ca înseamnă un record anual înregistrat în construcția șoselelor de mare viteză. Noile autostrăzi au modificat semnificativ harta rutieră a României, odată cu deschiderea mai multor sectoare din Autostrada Moldovei.
În 2025, este așteptată finalizarea a peste 150 de kilometri de autostradă, iar ritmul construcțiilor va fi ridicat în următorii ani, arată estimările cu privire la proiectele aflate în prezent în execuție, respectiv peste 600 de kilometri de autostrăzi și drumuri expres.
Harta actuală a autostrăzilor și drumurilor expres din România cuprinde o rețea de șosele de mare viteză de aproape 1.300 de kilometri, care se ajunge în aproape toate regiunile, mai puțin în zona de nord a țării. Majoritatea sectoarelor au fost construite începând din anii 2000, cu ajutorul fondurilor europene, iar mai puțin de 120 de kilometri de autostradă au fost inaugurați înainte de 1990, de regimul comunist condus de Nicolae Ceaușescu.
UE, impact major asupra construcției de autostrăzi
Numeroși români continuă să se plângă de starea infrastructurii rutiere din România, însă harta autostrăzilor din România este privită într-un mod diferit de străini. Pe platforme sociale ca Reddit, noile autostrăzi din România i-au uimit pe occidentali.
„Desigur, Uniunea Europeană este ca un cadou din cer pentru țările mai puțin dezvoltate din Europa, mai ales când vine vorba de infrastructură”, crede una dintre utilizatoarele Reddit , din Croația. Aceasta arată însă că oamenii nu sunt conștienți de astfel de investiții.
„În Croația, singurul lucru promoțional pe care îl văd amintind de UE este panoul de la intrarea pe șantier. Pe de altă parte, cel puțin în cazul nostru, toată lumea pare să presupună că investiția este finanțată de UE, deci nu este nevoie de promovare ulterioară. Cu toate acestea, când vine vorba de alte țări, nu aș paria pe asta, în special judecând după oamenii care le reprezintă și care susțin că se pot descurca fără UE”, scrie aceasta.
Un belgian adaugă o explicație inedită modului în care sunt privite investițiile în infrastructură, finanțate de Uniunea Europeană.
„Ghid simplu pentru politica UE: Când se întâmplă ceva bun: „Mulțumită muncii uimitoare a noastre și a guvernului meu, am reușit să...”. Când se întâmplă ceva rău: „Băieți, jur că eu chiar vreau să vă ajut, dar UE spune că nu putem”, scrie acesta.
Autostrăzi dorite până la frontierele României
O infrastructură rutieră modernă prin Carpați care va lega regiunile României sunt considerate de o importanță crucială, scrie un austriac.
„Nu, nu! UE vrea să ne înrobească și să pervertească drumurile noastre pure pe care le păstrăm încă din timpurile neolitice! Drumurile noastre de pământ Turdaș-Vinca și Cucuteni sunt suficiente și curate așa cum a vrut Dumnezeu. Acum ei vin cu drumuri de smoală infernale pentru a împărți satele noastre sfinte în două și a ne accidenta cu căruțele lor diabolice. Ei vor să facă găuri în Carpați și să unească ceea ce zeii antici doreau să rămână despărțit”, răspunde, ironic, un român.
România și Bulgaria erau într-o stare mai rea decât unele țări din America Latină, însă lucrurile s-au schimbat, apreciază un mexican, comentând harta autostrăzilor.
Unii străini cred însă că mai multe autostrăzi ar trebui prelungite până la frontierele cu statele vecine. În prezent, doar A1 ajunge la Nădlac.
„În curând vom construi autostrăzi spre Moldova și Ucraina”, crede un român. Unii occidentali se plâng însă că autostrăzile nu ajung până la frontierele dunărene, cu Bulgaria.
„Ar fi și mai grozav dacă s-ar extinde traseele și spre podurile peste Dunăre pentru a face legătura cu Bulgaria. Sunteți în Schengen acum și traficul internațional va crește”, crede un alt occidental.
Unii sârbi susțin că ar trebui grăbite lucrările de infrastructură pe rutele spre frontierele cu Serbia.
„Abia aștept să fie finalizata autostrada de la Timișoara până la granița cu Serbia. În fiecare an îmi spun că vreau să vizitez din nou Timișoara, dar gândul să conduc prin toate acele sate și pe drumul accidentat este suficient să mă împiedice să vin”, scrie un sârb.
Se putea și mai bine, cred europenii
România este o țară membră a Uniunii Europene și ar fi trebuit să finalizeze mult mai multe autostrăzi, crede un albanez.
„Știu că acum sunt construite și îmbunătățite multe astfel de drumuri, dar de ce sistemul de autostrăzi din România a fost într-o stare atât de proastă și neglijat de atâția ani? ”, întreabă un albanez.
Cu cât o țară este mai puțin dezvoltată, cu atât este mai ușor să se dezvolte rapid, cu fonduri europene și cu o relativă stabilitate, arată un occidental.
„Munca devine mai scumpă, proiectele evidente sunt deja făcute, urgența este mai mică și se adoptă reglementări. Acest lucru se întâmplă literalmente în fiecare țară și fiecare țară crede că altcineva este mai bun. Germanii cred că Slovacia este un vest sălbatic unde este ușor de construit, slovacii cred la fel despre România, iar românii cred la fel despre altă țară”, scrie acesta.
Fiecare cent folosit pe infrastructura europeană este un ban bine cheltuit, spune un alt utilizator Reddit.
„Ca german, îmi place ideea de a crește ca comunitate europeană. Sper doar să nu fie atât de multă corupție pe cât mă tem că există”, adaugă acesta.
Autostrăzile noi, mai bune ca în Serbia
Unii străini și-au împărtășit experiențele călătoriilor pe noile autostrăzi. „Este foarte lină. O schimbare plăcută față de autostrăzile din țara mea”, scrie un sârb.
„Am condus Dex 12, aproape finalizat de la Ploiești la Craiova acum câteva zile si a fost foarte bine. Singura mea întrebare este despre nume. Toate celelalte autostrăzi au nume raționale A..., iar acesta se numea Dex (nr. drum expres)”, scrie un străin.
Unii europeni cred că Uniunea Europeană ar trebui să prioritizeze altfel finanțarea investițiilor în infrastructură, concentrându-se mai mult pe cea feroviară.
Portugalia a făcut greșeala de a cheltui banii UE doar pe autostrăzi, scrie un locuitor al Portugaliei.
„A fost o investiție necesară la acea vreme, dar poate ar fi trebuit să mutăm o parte din acești bani și pe calea ferată înainte de a obține trei autostrăzi paralele între Lisabona și Porto”, arată acesta.
„Ar fi bine dacă România ar putea aplica acel spirit și trenurilor lor”, scrie un occidental.
Sursa: adevarul.ro