Un raport care conţine toate datele tehnice, realizat în urma dezasamblării acestei drone a fost obținut de către publicaţia Defense Express , care indică faptul că, în ciuda sancțiunilor, Iranul are încă acces la o serie de componente fabricate în Occident.
S-a stabilit că motorul instalat pe aceasta drona este de tip TJ150 şi provine de la compania cehă PBS Velká Bíteš.
Acest motor îi asigură dronei Shahed-238 o viteză de aproximativ 520 km/h pe traiectoria de zbor, viteză care a fost înregistrată în timpul supravegherii radar a dronei.
Shahed-238 este controlat printr-un sistem tradițional de tip GPS. Un modul de patru antene TW1721 de la compania canadiană Tallysman este utilizat pentru a recepționa semnalele transmise prin satelit.
Procesarea semnalelor de navigație prin satelit este realizată cu ajutorul cipurilor AD9361BBCZ de la Analog Devices, a microcontrolerului MIMXRT1052 de la NXP USA Inc. și a cipului N63A0QI de la Intel, toate din SUA.
Unitatea de navigație inerțială se bazează, de asemenea, pe electronica occidentală, folosind cipuri STM32F405 fabricate de STMicroelectronics (Elveția) și unitatea de măsurare inerțială iSensor ADIS16480 de la Analog Devices (SUA).
Modulul de control și comandă din cadrul sistemului de pilotaj al Shahed-238 este realizat cu microprocesorul TMS320 F28335PGFA de la Texas Instruments (SUA).
Astfel, drona iraniană Shahed-238 este asamblată cu componente de proveniență occidentală disponibile pe piața liberă. În același timp, este destul de interesant de studiat modul în care astfel de componente, cum ar fi motoarele cu reacție produs de compania cehă ajung la Teheran.
Iranul a prezentat oficial drona Shahed-238 în noiembrie 2023. Documentele publicate recent de către grupul de hackeri PRANA Network demonstrează că, în 2023, Rusia analiza posibilitatea singură producţia unei astfel de drone.
În luna aprilie a anului trecut, o delegație rusă ar fi vizitat un poligon de antrenament unde au fost făcute prezentări ale testelor unei drone cu reacție. SURSA: defenseromania.ro