
Nicușor Dan, noul Călin Georgescu pe TikTok? Zeci de milioane de afișări în ultimele săptămâni| ANALIZA
În ultimele săptămâni, în special începând cu 26 februarie 2025, pe conturile TikTok pro-Nicușor Dan s-a înregistrat o creștere fără precedent a numărului de clipuri și mai ales a numărului de afișări, ce au ajuns la câteva zeci de milioane.
Creșterea rapidă pe TikTok a promovării lui Nicușor Dan pare similară cu evoluția pe aceeași rețea socială a lui Călin Georgescu, aici regăsindu-se o mare parte a electoratului nemulțumit de partidele mainstream.
„Adevărul” a analizat o parte dintre conturile de TikTok pro-Nicușor Dan ce au înregistrat creșteri neobișnuit de mari în ultima vreme și a stat de vorbă și cu doi analiști politici pe această temă.
În multe dintre clipurile de pe conturile TikTok ce îl promovează pe Nicușor Dan, acesta se prezintă drept un om simplu, educat, politician anti-sistem și un familist convins, țintind electoratul conservator și contestatarii marilor partide.
Iar exemplele peTikTok sunt numeroase. Pe contul unui susținător, Adrian Cernat, un clip urcat pe 20 decembrie 2024, la scurt timp după ce Nicușor Dan și-a anunțat candidatura la alegerile prezidențiale, a strâns peste 1,4 milioane afișări, peste 32.000 de aprecieri și 2.100 de comentarii. În respectivul postare, actualul primar al Capitalei este lăudat pentru faptul că a fost olimpic internațional la matematică în 1987 și 1988.
Pe un alt cont de TikTok pro-Nicușor Dan, intitulat Giga Nicușor, ce are 410 urmăritori și peste 62.000 de aprecieri, sunt 50 de clipuri laudative despre Nicușor Dan. Primul clip a fost postat pe 26 februarie 2025 și îl arată pe Nicușor Dan vorbind despre anchetarea lui Călin Georgescu. Tot acolo sunt imagini cu Nicușor Dan alături de familie. În doar trei săptămâni, cele 50 de clipuri de pe contul Giga Nicușor au strâns peste 12 milioane de afișări.
Un alt cont de TikTok - Raul Mititelu - are peste 2.400 urmăritori, aproape 188.000 de aprecieri și critici constante la adresa Elenei Lasconi și a lui Marcel Ciolacu. Contul are nu mai puțin de 104 clipuri pro-Nicușor Dan. Primul clip a fost postat pe 28 decembrie 2024. Până acum, imaginile au strâns peste 3 milioane de afișări.
Contul de TikTok "Nicușor Dan Primar general" are 63.600 urmăritori și peste 1,1 milioane aprecieri. Printre altele, pe acest cont poate fi vizualizat un clip cu Nicușor Dan la tuns, dar și un altul regizat cu candidatul la prezidențiale invitat de tineri la o cafea. Primul clip de pe acest cont a fost postat pe 23 ianuarie 2024, iar contul are nu mai puțin de 217 clipuri în mai puțin de 2 luni. Clipurile au peste 20,1 milioane afișări.
Pe contul Indie Millenial de pe TikTok, sub titlul „Biblioteca lui Nicușor Dan versus biblioteca lui Călin Georgescu”, a fost postat un clip în care Nicușor Dan apare alături de soție, având pe fundal biblioteca, care a reușit sa5 genereze peste 12.000 de afișări.
Contul TikTok sorosman1 are 2569 urmăritori, peste 84.000 de aprecieri și 34 de clipuri. Unul dintre clipurile pro-Nicușor Dan, intitulat „Nicușor Dan primește sprijinul a 6 partide și a grupului civic Diaspora Europeană”, se regăsește și pe un alt cont.
Nicușor Dan, „cel mai bun politician din ultimii 35 de ani” pe TikTok
Un cont pro-Nicușor Dan cu multe afișări în ultimele săptămâni pe TikTok este cel intitulat "a.l.e.r.t.", ce are peste 40.000 de urmăritori și peste 1,1 milioane aprecieri. Iar într-unul dintre clipurile de pe acest cont se spune că Nicușor Dan „este cel mai bun politician din ultimii 35 de ani”. Pe respectivul cont sunt zeci de clipuri în care sunt ironizați Crin Antonescu, Anamaria Gavrilă și suveraniștii, dar și interviuri cu oameni de la sate care își spun părerea despre Nicușor Dan. Din 16 decembrie 2024, pe cont au fost postate peste 850 de clipuri, ce au deja câteva milioane de afișări.
Contul de TikTok "Analiza la rece" are 197 de urmăritori, peste 34.000 de aprecieri și 34 de clipuri. Clipurile au strâns peste 6 milioane de afișări, în doar trei săptămâni, în condițiile în care primul clip pe cont a fost postat tot pe 26 februarie 2025, la fel ca pe contul "Giga Nicușor".
Analiștii considerǎ cǎ folosirea TikTok este o metodǎ eficientǎ pentru a atrage atenția.
„Și cu atât mai mult ai de câștigat, dacă reușești să comunici eficient acolo. Dar ca să poți să crești, trebuie să lucrezi cu algoritmii platformei. În algoritmii platformei nu se poate face niciodată diferența între Nicușor Dan, între Călin Georgescu, între o napolitană sau între o firmă de iluminat public. Atât timp cât reușești să lucrezi cu algoritmii pe TikTok, în mod eficient, poți să crești și să devii relevant. Pentru că este vorba de tehnică la finalul zilei. Este vorba de interpretarea mesajului. Diferența între Călin Georgescu și Nicușor Dan este următoarea: Călin Georgescu și-a făcut campania pe TikTok mai a la longue. Deci a fost prezent pe TikTok mai de mult timp comparativ cu Nicușor Dan”, precizează analistul politic Radu Delicote.
Sute de mii de euro investiți în promovare
Deși campania electorală oficială nu a început, Nicușor Dan investește sume uriașe în promovarea sa online. Conform unei anchete realizate de România TV , edilul ar fi cheltuit deja aproximativ 300.000 de euro doar pe reclamele de pe platformele Meta, încercând să își crească vizibilitatea la nivel național. Campania sa digitală este una dintre cele mai costisitoare, fiind comparabilă cu strategiile folosite în alegerile prezidențiale. Unul dintre cele mai mari semne de întrebare rămâne sursa acestor fonduri. Nicușor Dan a spus recent că a reușit să strângă din donații doar 50.000 de euro, o sumă insuficientă pentru a susține o astfel de campanie de promovare intensivă. Cu toate acestea, actualul primar al Capitalei nu a oferit până acum explicații legat de cine finanțează aceste cheltuieli.
Dacă în urmă cu ceva timp, postările sale ajungeau la un număr limitat de utilizatori pe Facebook, acum acestea sunt promovate agresiv, având un impact mult mai mare. Fiecare mesaj electoral sponsorizat atrage zeci de mii de aprecieri și este vizualizat de sute de mii de oameni. În medie, o singură postare de pe pagina sa de Facebook costă între 1.500 și 2.000 de euro, însă promovarea nu se limitează la această platformă. Iar promovarea agresivă de pe TikTok urmează același tipar ca pe Facebook, cu creșteri masive de audiențe. Numai că pe TikTok nu se pot vizualiza costurile clipurilor promovate.
„Cred că strategia de promovare a lui Nicușor Dan pe TikToc dă roade, dar pune și semne de întrebare. Cum este finanțată?”, spune politologul Cristian Pîrvulescu.
În mai 2016, Nicuşor Dan, pe atunci candidat la Primăria Capitalei, a făcut public numele celor care i-au finanţat campania electorală cu mai mult de 10.000 de lei, asta după ce contracandidaţii săi l-au acuzat că a cheltuit sume nejustificat de mari pentru publicitate electorală. Printre persoanele care l-au sprijinit atunci financiar pe Nicuşor Dan s-au numărat Nicolae Raţiu (fiul lui Ion Raţiu), Florin Talpeş - fondatorul Bitdefender, Iulian Stanciu – managerul EMAG și George Iacobescu - om de afaceri decorat de Regina Marii Britanii.
Deocamdată, Nicușor Dan nu spune ce persoane îl sprijină financiar pentru campania pentru alegerile prezidențiale din acest an, nefiind publice nici numele donatorilor pentru campania electorală pentru Primăria Capitalei.
Consilierul informal al lui Nicușor Dan, afaceri cu rușii
Sursele Adevărul spun cǎ principalul consilier al lui Nicușor Dan ar fi omul de afaceri Matei Păun, suspectat de legături cu companii rusești.
Relația profesională dintre cei doi datează din 2012, când, înainte de prima candidatură a lui Nicușor Dan pentru a conduce Primăria Capitalei, acesta a organizat o întâlnire cu mai mulți oameni de afaceri, pentru a obține sprijin financiar.
În 2020, Matei Păun a preluat rolul formal de manager de campanie pentru Nicușor Dan și Uniunea Salvați Bucureștiul (USB), care a evoluat în Uniunea Salvați România (USR). El a coordonat campaniile fără a semna adeziune cu formațiunea politică USR.
În 2024, Matei Păun a coordonat din nou campania lui Nicușor Dan la alegerile locale pentru Primăria Capitalei, fiind numit întocmai de candidat drept unul dintre cei zece consilieri de încredere cu care se consultă cu privire la strategia de campanie și mesajele publice. Implicarea lui Matei Păun a coincis cu controversa privind utilizarea de către Nicușor Dan a panourilor publicitare deținute de Getica OOH SRL, societate controlată de apropiați ai lui Matei Păun.
Matei Păun a avut relații de afaceri cu entități din imediata proximitate a aparatului de stat rus și a devenit cunoscut pentru conexiunile pe care le deține cu importanți exponenți din Federația Rusă.
Potrivit informațiilor Adevărul, în perioada 1997-2006, Matei Păun a ocupat o funcție de conducere a filialei din România a Regent European Securities. În aceeași perioadă, director general al firmei-mamă Regent European Securities era Konstantin Valeryevich Malofeev, un proeminent oligarh rus cunoscut pentru opiniile sale de extremă-dreapta. Malofeev face parte dintr-un grup apropiat de regimul lui Vladimir Putin și format din membri ai partidului Rusia Unită.
Matei Păun este și fondatorul BAC Investments, o bancă de investiții cu operațiuni în țările din Europa de Est precum România, Bulgaria, Serbia, Macedonia și Belarus. Sursele Adevarul spun cǎ, în 2014, Matei Păun s-ar fi laudat în cercurile relaționale apropiate cu relațiile pe care le-ar fi avut cu președintele Belarusului, Aleksandr Lukașenko.
Sursa: adevarul.ro