Naufragiul feribotului de pasageri Estonia în 1994: Noi elemente dezvăluite de un documentar

Naufragiul feribotului de pasageri Estonia în 1994: Noi elemente dezvăluite de un documentar

Liderii scandinavi s-au angajat luni să evalueze noile elemente dezvăluite de un film documentar, care pun sub semnul îndoielii concluziile anchetei oficiale a naufragierii feribotului Estonia în 1994 în Marea Baltică, tragedie soldată cu moartea a 852 de persoane, relatează France Presse.

Creatorii unei serii documentare din cinci episoade, difuzată luni, au afirmat că au găsit o gaură de patru metri, până acum neînregistrată, în corpul navei.

Nava s-a scufundat în timpul unei furtuni la 28 septembrie 1994 între Stockholm şi Tallin. Doar 137 de persoane din cei 986 de pasageri şi membri ai echipajului de la bord au supravieţuit tragediei, care a răpit viaţa a 501 de cetăţeni suedezi şi a 285 de estonieni.

Realizatorii documentarului 'Estonia: descoperirea care schimbă totul' au explorat epava cu un submarin dirijat de la distanţă şi au descoperit o breşă la nivelul carenei navei.

O comisie internaţională a concluzionat în 1997 că o deficienţă a sistemului de închidere a uşii rabatabile a navei, ceea ce ar fi permis apei să pătrundă pe puntea rezervată maşinilor, a dus la cea mai gravă catastrofă maritimă după Titanic.

Cu toate acestea, supravieţuitorii şi rudele persoanelor care şi-au pierdut viaţa în urma naufragiului feribotului Estonia se luptă de peste 20 de ani pentru o anchetă mai aprofundată.

Experţii au declarat realizatorilor filmului documentar că numai o forţă masivă din exterior ar fi putut provoca o ruptură de patru metri, ridicând multe întrebări despre ce s-a întâmplat cu adevărat în acea noapte.

'Cred că adevărul este cu totul altul decât ceea ce au spus oamenii până acum', a declarat Carl Eric Reintamm, unul dintre supravieţuitori.

Mulţi dintre supravieţuitori afirmă în schimb că au auzit o bubuitură puternică, iar Reintamm susţine că a văzut un obiect alb mare în apă, lângă feribot, ceva care nu fusese luat în considerare anterior, potrivit experţilor intervievaţi în cadrul acestui documentar.

Miniştrii de externe din Estonia, Suedia şi Finlanda au anunţat luni că autorităţile din ţările lor vor 'evalua' noua informaţie.

Până în prezent, ţările în cauză s-au arătat extrem de reticente în ceea ce priveşte reexaminarea cauzelor tragediei.

Autorităţile suedeze, care s-au opus scoaterii navei la suprafaţă, eşuată la o adâncime de 85 metri în Marea Baltică, au interzis orice fel de explorare a epavei.

Realizatorul documentarului, Henrik Eversson, şi un alt membru al echipajului au fost arestaţi după explorarea sitului şi riscă până la doi ani de închisoare în Suedia pentru încălcarea caracterului de cimitir subacvatic al sitului.

Dar Henrik Evertsson a declarat că era 'absolut esenţial şi important din punct de vedere jurnalistic' trimiterea unei camere până la epavă.

Numeroase teorii cu privire la cauzele naufragiului circulă de ani de zile, între care cea potrivit căreia, cu ajutorul feribotului Estonia, serviciile secrete din ţările baltice transportau în Suedia piese de armament strategic rusesc pe care îl obţineau pe diverse căi din Rusia.

Serviciul de informaţii al armatei ruse (GRU) ar fi descoperit aceasta şi nu ar fi ezitat să pună capăt acestor transporturi, după cum dezvăluia unele media ruse la vremea respectivă.AGERPRES


populare
astăzi

1 Informații care dau fiori...

2 ALERTĂ România, condamnată să-i plătească 85 de milioane de euro plus dobânzi fostului proprietar rus al rafinăriei RAFO Onești

3 VIDEO Priviți ce „drăcovenie” au scos americanii din „cutia cu maimuțe”

4 Dau și ceilalți? / O mare navă rusă s-a scufundat în Mediterană după o explozie la sala motoarelor / „Ursa Major” era „strategică” pentru Rusia

5 Băiatul lui Ștefan Bănică Jr. povestește cum a fost bătut și umilit: „Mi-a dat pumni în burtă, apoi se lua de mine: de ce plângi, ești fetiță?”