Munca uriașă de reconstrucție a celui mai mare avion din lume continuă. „Visul” ucrainean a fost distrus în primele zile ale invaziei
Oamenii trebuie să știe că Ucraina nu a abandonat proiectul de reconstrucție a lui „Mriya”, cel mai greu de avion de transport din lume, distrus de forțele de invazie ruse când au luat cu asalt aeroportul din Hostomel, în primele zile ale războiului, a transmis directorul adjunct al companiei producătoare Antonov.
Aeronava AN-225 Mriya a avut ultimul zbor pe 5 februarie 2022 FOTO ARHIVĂ
Considerat mândria Ucrainei și singurul model de acest tip, avionul a ajuns în mare parte o epavă după ce, atins de o lovitură a forțelor rusești, a luat foc în hangarul său. Fuzelajul său a fost distrus complet, la fel și trei dintre cele șase motoare. Compania a început să-l dezasambleze bucată cu bucată pentru a folosi cea mai rămas intact pentru noul avion.
Anul trecut, presa internațională anunța că lucrările au început î ntr-un loc secret și proiectul este gata în proporție de 30%. Costurile reconstrucției lui Mriya au fost estimate la între 500 milioane și trei miliarde de dolari. În mai, președintele ucrainean Volodimir Zelenski anunța planurile de refacere a aeronavei.
„Oamenii ar trebui să aibă speranță. Trebuie să știe că aeronava nu este abandonată. Este adevărat, sunt multe de făcut, dar noi muncim”, a dezvăluit recent Vladislav Vlasik, director adjunct și inginer-șef la compania Antonov, a relatat NYT.
În cursul verii, antreprenorul britanic Richard Branson, un pasionat de domeniul aviației, a vizitat epava și și-a exprimat interesul de a contribui la restaurarea acesteia, atunci când va fi cazul.
Compania ucraineană a anunțat săptămâna trecută începerea operațiunii de salvare și a lucrărilor de proiectare, dar a precizat că asamblarea noii aeronave va avea de așteptat până după război.
În același timp, finanțarea nu a fost încă găsită. Totuși, nu e deloc devreme pentru proiectare și colectarea pieselor necesare. Antonov a dezvăluit că între timp poartă discuții cu companii aviatice europene, americane și asiatice, precum și cu potențiali clienți pentru viitoarele zboruri cargo.
Avionul AN-225„ Mriya” (Vis) a fost construit la Kiev în anii 1980 și fost cel mai mare avion de transport din lume cu o anvergură a aripilor de circa 88 de metri și capacitatea de a decola la o greutate de maxim 640 de tone.
Proiectat pentru programul spațial sovietic a fost folosit ulterior pentru transporturi unor încărcături agabaritice, cum ar fi paletele turbinelor eoliene sau locomotive. Totodată, de-a lungul anilor a încântat mulțimile la spectacolele aeriene.
Printre cele mai impresionante încărcături ale sale s-au numărat un generator de 140-150 de tone pe care l-a livrat în Filipine din Croația, dar și palete noi cu o lungime de 44 de metri, fabricate în China, destinate turbinelor din Danemarca (2010). Totodată, Mriya a avut un rol important la începutul pandemiei de COVID-19, când a livrat cu promptitudine transporturi masive de provizii medicale în întreaga lume.
„De fapt, fiecare zbor a fost unic. Iar avionul era întotdeauna întâmpinat de mulți oameni. De pildă, atunci când am ajuns în Australia în 2016, aproximativ 15.000 de oameni s-au adunat lângă aeroport. Iar în urmă cu un an, de Ziua Independenței Ucrainei, aproximativ 3.000 de mașini s-au oprit pentru a asista la aterizarea avionului”, povestea anul trecut în cadrul unui interviu pentru Kyiv Post Dmitro Antonov, căpitanul echipajului aeronavei.
„Este necesar să implicăm toți producătorii de aeronave din lume, cum ar fi Airbus, Boeing, Embraer și alții. Este dificil să trecem singuri prin asta, deoarece Mriya este un avion unic, de mari dimensiuni. Este esențial să creăm condiții pentru o cooperare internațională cu o interacțiune eficientă", spunea anul trecut Antonov.
Acesta estima că proiectarea poate dura un an dacă se muncește intens, în timp ce, dacă sunt folosite cele mai avansate tehnologii, avionul poate fi reconstruit în aproximativ doi ani.
În timp ce se fac primii pași pentru restaurarea lui, autoritățile ucrainene investighează circumstanțele care au favorizat distrugerea sa.
În seara dinaintea invaziei Rusiei, un echipaj a pregătit avionul pentru a zbura în siguranță în afara Ucrainei, a declarat într-un interviu Maksim Sanoțki, directorul adjunct pentru transporturi. Dar timpul a expirat.
Trupele rusești au trecut granița în zorii zilei, iar forțele speciale rusești au luat cu asalt aeroportul Hostomel, care servea drept bază pentru Mria. În luptele care au urmat, avionul a fost lovit de schije și a luat foc.
Săptămâna trecută, în paralel cu anunțul companiei privind progresele înregistrate în ceea ce privește restaurarea aeronavei, poliția a anunțat arestarea mai multor foști directori ai companiei Antonov, suspectați de obstrucționarea activității armatei în securizarea aeroportului Hostomel în zilele de dinaintea invaziei.
Procurorii au transmis că firma nu a permis Gărzii Naționale Ucrainene să construiască poziții defensive la aeroport, din motive care rămân neclare, ceea ce a dus la distrugerea Mriya. Vlasik, directorul adjunct, a declarat că nu poate comenta ancheta.
Avionul nu se află în fruntea listei lungi de priorități a Ucrainei după un an de la izbucnirea celui mai distructiv război din Europa de la cel de-al Doilea Război Mondial încoace. Aproape niciun oraș nu a rămas neatins de bombardamente, iar milioane de ucraineni sunt strămutați sau trăiesc fără apă curentă sau electricitate.
Producătorul este convins că avionul are potențial comercial - putând fi închiriat pentru aproximativ 32.000 de dolari pe oră. În plus, avionul are o valoare neprețuită ca simbol al Ucrainei.
Un fost inginer de la Antonov, Anatoli Vovnianko, nu este de aceeași părere "Nimeni nu are nevoie de el, de acest Mriya. Banii nu vor fi recuperați niciodată”, a declarat el pentru presa din Ucraina.
Chiar și atracția principală a avionului, mărimea sa impresionantă, a atras critici potrivit cărora constituie o rămășiță a mentalității sovietice de care Ucraina nu mai are nevoie astăzi.
Sovieticii au construit "cea mai mare locomotivă, buldozer, fabrică de zahăr, topitorie de fier din lume" și așa mai departe, s-a pronunțat un critic, Serghi Marcenko. „Toate aceste lucruri mărețe au un lucru în comun: lipsa de noimă".
El a calificat eforturile de relații publice din jurul restaurării drept un afront adus oamenilor care și-au pierdut casele în război.
Proiectul este plin de provocări. Cu toate că Mriya are componente comune cu un alt avion cargo fabricat în Ucraina, Ruslan, unele piese vor trebui făcute pe comandă. Jumătate de duzină de avioane Ruslan își iau încă zborul de la o bază din Germania.
Partea pozitivă este că Antonov are în depozit un fuzelaj pentru un avion Mriya, după ce proiectul unui al doilea exemplar a fost abandonat.
Până în prezent, au fost salvate trei din cele șase motoare cu reacție, flapsurile, părți ale sistemelor hidraulice, o parte din trenul de aterizare, pompele de combustibil și ansamblul cozii, a declarat Sanoțki. Certificarea noului avion ca fiind apt pentru zbor în fața autorităților de reglementare europene și americane va fi o provocare, a recunoscut el.
Valentin Kostianov, în vârstă de 68 de ani, un tehnician care a lucrat la Mriya atunci când a fost construită în anii 1980, examina încurcăturile de cabluri și conducte hidraulice din adâncul epavei săptămâna trecută, în căutarea unor elemente ce mai pot fi de folos.
"A fost arsă cu atâta cruzime", a spus el.
Sursa: adevarul.ro