MAI a pus în dezbatere publică un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru modificarea şi completarea Regulamentului de aplicare a Codului Rutier.
„Pietonul desfăşoară o activitate de natură a-i distrage atenţia, precum folosirea telefonului mobil. Folosirea telefonului mobil, fie că se vorbeşte sau se scriu mesaje (distragere mentală), se ascultă muzică (distragere auditivă) sau se accesează diverse aplicaţii de ghidare precum hărţi (distragere vizuală), influenţează capacitatea de atenţie a pietonului în momentul angajării acestuia în traversarea drumului public”, potrivit documentului.
Ministrul de Interne spune că „convorbirile palmitante” îi distrag pe pietoni:
„Distragerea atenţiei la nivel mental (cognitiv) este cel mai des întâlnită, întrucât, spre exemplu, o discuţie telefonică poate fi palpitantă, astfel că atenţia se canalizează către această activitate, pietonul mergând practic mecanic, fără a conştientiza locul efectiv de traversare”, subliniază MAI în Nota de Fundamentare.
Cei care nu respectă noua regulă vor fi amendaţi cu minimum 145 de lei, dacă plata este realizată în 15 zile calanderistice, mai exact 2-3 puncte amendă.
MAI vrea să impună o limită de viteză pentru biciclişti: 30 km/h (n.r., fără a specifica şi cum poate fi respectată sau cum se probează încălcarea acesteia). „Se interzice conducătorilor de biciclete să circule cu acestea cu o viteză mai mare de 30 km/h”, potrivit proiectului.
Accidentele în care sunt implicaţi bicicliştii ocupă locul trei într-un clasament al principalelor cauze generatoare de accident, după indisciplina pietonilor şi viteza neadaptată, potrivit unei statistici a Poliţiei Rutiere din 2020.
Proiectul pentru modificarea Codului Rutier este în dezbatere publică până la începutul lunii mai. Ultima modificare semnificativă a Codului Rutier a fost în toamna anului 2019 atunci când au fost introduse sancţiuni mai severe pentru folosirea telefonului la volan.
Potrivit datelor statistice ale Poliţiei Rutiere, anul trecut, 1.644 de persoane şi-au pierdut viaţa în accidente de circulaţie cu 12 % mai puţin faţă de 2019.
Proiectul mai cuprinde şi o propunere ca maşinile nepoluante, electrice să se distingă în trafic şi să li se asigure un regim prioritar la punctele de încărcare pentru maşini electrice, vizibilitatea acestora urmând să se facă prin plăcuţele de înmatriculare: „Plăcuţele cu numărul de înmatriculare trebuie să aibă fondul reflectorizant de culoare albă şi literele şi cifrele, în relief, de culoare neagră, albastră, verde sau roşie”, conform economedia.ro.