Modelele adolescenților crescuți de rețelele de socializare
Bani, mașini de lux, miliarde de vizualizări pe rețelele de socializare, idei puține, dar ferme despre ce înseamnă un bărbat adevărat și, mai ales, o femeie. Aceasta pare să fie rețeta succesului unui individ precum Andrew Tate , cu mare priză la adolescenți și tineri și nu doar în România, deși bărbatul este acuzat de viol și trafic de femei.
Andrew Tate, acuzat de viol, a adunat peste 11 miliarde de vizualizări pe TikTok Foto colaj Adevărul
Cum ajung tinerii să-și însușească astfel de „modele” și de ce mesajul acestora penetrează atât de bine? „Astăzi, ca societate, ne confruntăm cu noi tipuri de influențe asupra adolescenților, personaje care au, în principal, câteva caracteristici. În primul rând, au o anumită notorietate în mediul online, ceea ce se traduce prin celebritate și numărul ridicat (de ordinul milioanelor) de aprecieri, like-uri și vizualizări”, explică psihologul Mihai Copăceanu.
Al doilea criteriu, adaugă specialistul, este bunăstarea materială: „Cu alte cuvinte, câți bani produc aceste persoane. Și cel de-al treilea criteriu este legat de simbolistica puterii, fie că vorbim despre mașini de lux, proprietăți sau influență socială. Conform „The Guardian”, de exemplu, Andrew Tate a adunat peste 11,6 miliarde de vizualizări doar pe platforma TikTok“.
Influența școlii s-a prăbușit
Din păcate, aceste tendințe au loc pe fondul prăbușirii drastice a influenței școlii și a educației asupra copiilor de azi. „Cadrele didactice nu mai reprezintă o influență asupra tinerilor, nu mai prezintă credibilitate și nici nu se mai bucură de respect și considerație din simplul motiv că acestea nu dețin nici putere, nici vizualizări online și nici status financiar considerabil. Deci, vorbim de o influență inegală între profesori și influencerii din social media”, mai spune Mihai Copăceanu.
Scopul tinerilor este de a obține succes prin modalități cât mai rapide, dacă se poate de pe o zi pe alta, completează specialistul: „Insuflarea anumitor valori morale devine o sarcină dificilă pentru cadrele didactice, mai ales dacă mediul familial este unul care reprezintă alte interes și valori”.
Chiar dacă familia are rolul de a crea și contura modele și valori în primii ani de viață ai tânărului, sarcina nu este deloc ușoară. „Pe măsură ce tinerii cresc, influența familiei scade considerabil. În adolescență, cea mai mare influență o are grupul de prieteni și social media. În adolescență, social media inflențează mai mult decât familia”, subliniază psihologul.
Educație solidă în familie
Accesul la informație, devenită foarte accesibilă, în lipsa unei educații însă poate provoca daune, mai ales în rândul tinerilor care nu au un set de valori morale bine definit, atrage atenția prof. dr. Mircea Dumitru, fost ministru al Educației: „În momentul de față, informația este foarte diversificată. În afară de instituțiile care sunt constituite pentru a forma și a educa – am în vedere grădinițele, școlile, universitățile – toți au acum acces la informații prin intermediul internetului. Ceea ce a liberalizat foarte mult accesul, dar, dacă informația aceasta nu este filtrată și nu există și o educație solidă în spate, această informație poate să producă și daune, atunci când tinerii sunt în creștere și în formare”.
Cu toate acestea, există soluții, mai spune universitarul: „Este vorba despre educația solidă în familie – dacă ea poate fi obținută acolo – și educația în școală. Prin orele care sunt făcute la școală și în care copiilor trebuie să li se explice ce anume este dăunător în aceste atitudini”.
Dacă mesajele prosociale primite din sistemul de educație nu ajung la copii, înseamnă că nu se produce o bună socializare începând cu grădinița și școala primară, în timp ce mesajele vehiculate pe internet sunt foarte atrăgătoare, mai ales în perioada adolescenței. „Pentru că acolo vezi imagini foarte vii, vezi mașini foarte scumpe și frumoase, vezit tot felul de oameni tineri în tot felul de atitudini, și atunci, sigur că lucrul acesta este foarte atrăgător. Însă, odată ce înaintează în vârstă, și acești tineri își dau seama că totuși viața este despre cu totul altceva. Dar poate că pentru unii dintre ei va fi puțin cam târziu. Și de aceea insist ca filtrarea acestei informații și formarea unor valori sigure, prosociale, este totuși apanajul instituțiilor de educație, al școlii. Sunt profesori care au această putere de a fi ei înșiși mentori și de a transmite nu neapărat într-o formă extrem de severă. Pot fi organizate discuții, dezbateri. Copiii sunt foarte ușor de antrenat în astfel de discuții în contradictoriu”, conchide prof. dr. Mircea Dumitru.
Lăsați în voia sorții
Un sodaj realizat de fundația World Vision România arată că mesajele produse în mediul online de personaje precum Andrew Tate sunt extrem de periculoase mai ales pentru copiii și tinerii din mediile dezavantajate. Aceștia au părinți stresați de grija banilor, astfel încît nu mai au timp să le ofere atenție. În aceste condiții, rețelele de socializare devin un spațiu de evadat. Datele fundației arată că 39% din adolescenți spun că niciodată sau rareori au acasă un părinte sau altă persoană care să-i laude.
Sursa: adevarul.ro