Mitsubishi Aircraft a prezentat primul avion japonez de pasageri, destinat curselor regionale
Mitsubishi Aircraft a prezentat sâmbătă, cu o întârziere de aproape patru ani, primul avion de pasageri de producţie japoneză, destinat curselor regionale, care a fost realizat cu ajutorul specialiştilor în construcţia trenurilor de mare viteză şi care va efectua primele teste de zbor anul viitor.
Prezentarea a avut loc la aeroportul Nagoya, în sunetele tobelor tradiţionale taiko şi în prezenţa a circa 500 de persoane, între care preşedinţii operatorilor aerieni ANA Holdings şi Trans States Airlines, a furnizorilor şi a unor oficiali guvernamentali.
"Avionul va da un implus puternic industriei aviatice a Japoniei", a declarat Akihiro Nishimura, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, citat de Bloomberg.
Mitsubishi va construi versiuni cu 78, respectiv 92 de locuri ale avionului. Compania intenţionează ca primele teste de zbor să aibă loc în luna iunie a anului viitor.
Japonia şi China se află în fruntea eforturilor asiatice de a sparge dominaţia companiilor Embraer (Brazilia) şi Bombardier (Canada) pe piaţa avioanelor mici de pasageri.
În cazul aeronavelor de pasageri de mari dimensiuni, piaţa este dominată de Boeing şi Airbus Group.
"În pofida întârzierilor, avionul Mitsubishi va fi primul care va intra pe piaţă şi va fi prevăzut cu un motor de generaţie nouă", a declarat Richard Aboulafia, vicepreşedinte la compania de consultanţă Teal Group, din Fairfax, Virginia.
Mitsubishi a primit deja 407 comenzi, incluzând şi opţiunile de achiziţii, pentru acest avion, din partea operatorului ANA şi a altor cinci companii.
Mitsubishi Aircraft are ca obiectiv să câştige jumătate din piaţa mondială a avioanelor regionale, în următorii 20 de ani, în condiţiile în care Bombardier se concentrează pe aparatele serie C, proiect aflat la rândul său în întârziere, care vor avea o capacitate de 160 de pasageri.
"Ceea ce pare să îi diferenţieze faţă de ceilalţi este tehnologia. Proiectul, numit MRJ, va fi cu patru ani înaintea celui promovat de compania Embraer, care intenţionează să modernizeze familia de avioane E2 cu noi motoare", a declarat Richard Leach, preşedinte al operatorului Trans States.
Flota de avioane cu o capacitate de 70-130 de pasageri va creşte la circa 6.580 până în 2033, de la 3.850 în 2013, odată cu creşterea cererii de transport, potrivit estimărilor companiei Embraer.
China şi Rusia concurează la rândul lor pentru comenzile de avioane regionale. China va livra primele avioane ARJ21-700 operatorului Chengdu Airlines până la sfârşitul acestui an, dacă acestea vor primi certificatele de zbor, potrivit China Daily.
Avioanele Sukhoi SuperJet 100, construite de o companie mixtă a Sukhoi, parte a United Aircraft, cu o divizie a companiei italiene Finmeccanica, au intrat în folosinţă, în flota operatorului rus Aeroflot, în 2011.
Mitsubishi Aircraft, din Nagoya, a cooptat manageri şi specialişti în domeniul tehnologiei trenurilor de mare viteză de la Mitsubishi Heavy Industries, pentru a depăşi problemele de proiectare a avionului regional, care au provocat o întârziere de patru ani.
"Dacă MRJ va putea să facă zboruri până la Olimpiadă, atunci în mod sigur va da un impus economiei japoneze", a declarat Yoshiharu Ueki, preşedintele Japan Airlines, referindu-se la Olimpiada din 2020, de la Tokyo.
Compania Honda Motor dezvoltă la rândul ei un avion business de mici dimensiuni, cu o capacitate de până la 6 pasageri, care urmează să fie livrat clienţilor din 2015, compania primind comenzi pentru următorii doi-trei ani.