Misterul avionului Tarom prăbuşit pe 28 decembrie 1989. „A fost doborât de o rachetă. L-a dezintegrat”
Pe 28 decembrie 1989, un avion TAROM care decolase de la Bucureşti cu destinaţia Belgrad s-a prăbuşit într-o pădure din Dâmboviţa. O nouă expertiză nu a putut fi efectuată în 1999, la cererea procurorului, iar martorii spun că aeronava a fost doborâtă de o rachetă.
Avion Antonov în dotarea Tarom, înainte de 1989 FOTO Arhivă / Udo Haafke Wikimedia Commons
Pe 28 decembrie 1989, un avion Antonov din dotarea TAROM s-a prăbuşit într-un zgomot asurzitor în pădurea Mălinoasa, în apropierea comunei Vișina din județul Dâmbovița, la 50 de kilometri de București.
În aeronava cu destinația Belgrad se aflau șapte oameni, iar cursa fusese autorizată chiar de către Ion Iliescu, în numele nou instalatei conduceri a FSN. Toți cei șapte pasageri, printre care și un jurnalist gazel trimis de „Sunday Times“ , și-au pierdut viața.
Avionul avea misiunea să aducă din fosta Iugoslavie sânge necesar pentru transfuziile oamenilor râniți în timpul Revoluției.
Casetele cu filmări de la Revoluție
Numeroase mărturii privitoare la jurnalistul Ian Parry arată că acesta transporta mai multe casete video filmate chiar în timpul Revoluţiei, precum şi alte casete video realizate de alţi corespondenţi străini prezenţi la Bucureşti.
Fosta Miliţie comunistă a început atunci o anchetă privind prăbuşirea avionului, care însă a fost îngropată ulterior, iar evenimentul a fost ţinut ascuns de mass-media.
În faţa întrebărilor puse cu privire la dispariţia fotoreporterului, proaspăt instalatele autorităţi române au pus producerea accidentului pe seama condiţiilor meteo. Mulţi ani mai târziu, în 2006, un alt verdict neoficial arăta că s-ar fi depus gheaţă pe aripile avionului. Ulterior s-a vehiculat de la nivel oficial ideea că avionul lovise un obiect în aer.
Localnicii din Vişina au relatat că avionul ar fi fost lovit de o rachetă lansată de la Unitatea Militară Boteni, aflată la doar 12 kilometri distanţă.
„Eram student atunci, aveam 19 ani. Ştiu că s-a prăbuşit la marginea localităţii, în pădure. A fost doborât de o rachetă plecată de la unitatea Boteni. L-a dezintegrat. A venit plin de fum deasupra localităţii. Îmi amintesc când venea spre sol. Nu m-am dus unde s-a prăbuşit. A fost lume multă şi a venit Miliţia acolo. Erau apele destul de tulburi în perioada aceea în ţară. S-au ridicat rămăşiţele de către Poliţie. Toţi au murit. Nu s-a realizat nimic, nicio anchetă, s-a muşamalizat totul”, a declarat, pentru „Adevărul“ , Aurelian Istrate, primar al comunei Vişina.
Rudele membrilor echipajului au susținut în 1995, într-o intervenţie publică, că avionul a fost doborât pentru că la bord s-ar fi aflat un spion cu 14 casete video filmate la Revoluţie.
Ce arată ancheta
Primele cercetări au fost coordonate de procurorul Gheorghe Ciobanu de la Procuratura Găești, județul Dâmbovița, și arată că prăbușirea „s-a datorat acțiunii unor forțe din exterior în zona ampenajului orizontal stânga“. La aceeași concluzie au ajuns și reprezentanți ai casei de avioane Antonov, arată o anchetă jurnalistică România Liberă.
Expertiza tehnică efectuată în anul 1990 a concluzionat că asupra aeronavei s-ar fi tras cu un proiectil declanșat de un tun antiaerian de calibru mare, amplasat la o distanţă cuprinsă probabil între 1.600 și 2.600 m.
În 1999, o nouă expertiză nu a putut fi efectuată, după ce Tarom a comunicat că nu deține epava aeronavei.
Potrivit Libertatea , Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție – secția parchetelor militare – a decis în 2019 să claseze cauza în lipsa unor probe certe în baza cărora să se stabilească motivul prăbușirii avionului.
Dosarul a fost redeschis ulterior, la cererea unei rude a uneia dintre victime, fiind sesizat ulterior că procurorul nu a analizat și posibilitatea ca aeronava să fi fost doborâtă cu o rachetă aer-aer cu care erau înzestrate aeronavele militare la data faptelor.
Sursa: adevarul.ro