Minunea de la Haneda. Cum a fost posibilă evacuarea exemplară a avionului care a luat foc în Tokio: calmul de neclintit al japonezilor

Minunea de la Haneda. Cum a fost posibilă evacuarea exemplară a avionului care a luat foc în Tokio: calmul de neclintit al japonezilor

Pilotul care a oprit în siguranță avionul în flăcări, echipajul care a urmat cu strictețe procedurile de securitate, iar de acolo, mai departe, pasagerii care au lăsat în urmă bagajele lor, toate acestea au contribuit la o evacuare exemplară în cazul accidentului aviatic care a avut loc, la aterizare, pe aeroportul Haneda din Tokyo marți, 2 ianuarie, conform theguardian.

Avion în flăcări, seara, pe pista aeroportului Haneda din Tokyo

Toți pasagerii care se aflau în avion, au fost salvați în siguranță. Foto: Arhiva Adevărul

A fost nevoie de mai mult de șase ore pentru ca pompierii să stingă incendiul care a cuprins un avion al Japan Airlines după ce s-a ciocnit cu alt aparat de zbor la aterizarea pe Aeroportul Haneda din Tokio marți, 2 ianuarie.

Cei 12 membri ai echipajului au reușit în doar câteva minute să evacueze în siguranță sute de oameni la bord

Pe măsură ce pasagerii terifiați priveau flăcările linsând ferestrele în timp ce cabina se umplea de fum, însoțitorii de zbor de la JAL și-au ascuns neliniștea și au aplicat fiecare detaliu al pregătirii lor pentru siguranță. Potrivit companiei aeriene, toți cei 367 de pasageri și cei 12 membri ai echipajului au debarcat în mai puțin de 20 de minute.

În timp ce experții în aviație japonezi și internaționali încearcă să stabilească cum a ajuns un avion al Gărzii de Coastă a Japoniei să se afle direct în calea unui Airbus A350, bărbații și femeile ale căror acțiuni au evitat o mare catastrofă în acele minute vitale au fost lăudați pentru calmul și profesionalismul lor.

Pilotul care a oprit avionul derapant, asemănător cu o minge de foc; echipajul care, neputând folosi sistemul de sunet deteriorat, a dat calm instrucțiuni prin megafon; și pasagerii, care au rămas așezați înainte de a se deplasa spre toboganele de evacuare, lăsând bagajele de mână la flăcări, constituie un exemplu de profesionalism și educație civică.

Imagini în timp real filmate din clădirea terminalului de la Haneda - unul dintre cele două aeroporturi internaționale care deservesc capitala - arată avionul în flăcări pe măsură ce se prăbușea pe pistă, sugerând că afirmațiile despre o evadare miraculoasă nu sunt deloc exagerate.

Un motor a luat foc imediat după aterizare

În interiorul aeronavei, confuzia s-a transformat rapid în groază pe măsură ce pasagerii au observat că un motor a luat foc la câteva secunde după aterizarea avionului la sfârșitul unui zbor de seară de la aeroportul Shin Chitose din insula nordică Hokkaido a Japoniei.

"La început râdeam puțin când vedeam scântei ieșind [din motor], dar când a început focul, am realizat că era ceva mai mult decât atât", a spus Tsubasa Sawada, rezident al Tokyo-ului. "Am crezut cu adevărat că o să mor."

Înregistrările video larg distribuite arată însoțitorii de zbor în partea din față a unei cabine întunecate, făcând semne pasagerilor să rămână așezați și mulțumindu-le pentru cooperare. La un moment dat, camera se îndreaptă către o fereastră plină de lumină portocalie.

"Te rog, scoate-mă de aici", strigă o femeie în video. Se aude un copil întrebând: "De ce nu deschideți doar ușile?"

Acțiunile echipajului și ale pasagerilor au fost creditate cu prevenirea unei tragedii

În mod incredibil, niciunul dintre ei nu a suferit răni grave. Atunci când pompierii au sosit pentru a începe lupta cu flăcările, echipajul deja activase toboganele de evacuare - semnalul pentru aproape 400 de persoane, inclusiv câțiva copii mici, să alunece în siguranță.

În mod critic, nimeni nu pare să se fi oprit pentru a-și recupera bagajele de mână din compartimentele de bagaje deasupra capului, asigurând o cale clară către ieșirile de urgență. Cu mai puțin de două ore mai devreme, pasagerii văzuseră un videoclip de siguranță JAL care îi îndemna să facă exact asta. În videoclip, o însoțitoare de zbor avertizează: "Lăsați bagajele când evacuați!", întinzându-și palmele deschise pentru a sublinia acest lucru. O secvență animată arată apoi daunele pe care le pot provoca gențile și pantofii cu toc înalt toboganului de evacuare gonflabil.

Experții în aviație au afirmat că calmul de neclintit arătat de însoțitorii de zbor, combinat cu nivelul înalt de cooperare dintre pasageri, probabil a împiedicat o experiență profund tulburătoare, foarte posibil să devină o mare catastrofă.

"Echipajul de cabină trebuie să fi făcut o treabă excelentă. Nu par a fi bagaje de mână. A fost o minune că toți pasagerii au coborât", a declarat Paul Hayes, director de securitate aeriană la consultanța în aviație cu sediul în Marea Britanie Ascend by Cirium.

Michele Robson, fost controlor de trafic aerian, a spus că echipajul a făcut "foarte bine să evacueze în condiții foarte dificile". Ea a declarat pentru Channel 4 News: "Este natural pentru pasageri să înceapă să intre în panică când văd flăcările, iar evident a existat oareșce ciocnire, ceea ce trebuie să fi fost extrem de îngrijorător pentru cei la bord."

John Cox, pilot și fondator al unei consultanțe americane în domeniul securității în aviație, a spus că echipajul de cabină "a făcut o treabă remarcabilă" scoțând pasagerii din avion atât de repede. "Arată un antrenament bun", a spus el. "Și dacă te uiți la videoclip, oamenii nu încearcă să scoată lucruri din compartimentele deasupra capului. Se concentrează să iasă din avion."

Insistența riguroasă asupra siguranței și buna instruire a echipajului au conlucrat la evitarea unei catastrofe

Pe 12 august 1985, un avion mare JAL s-a prăbușit într-un munte în timpul zborului de la Tokyo la Osaka, ucigând 520 din cei 524 de oameni aflați la bord.

Deși cauza a fost atribuită unei reparații defectuoase efectuate de inginerii Boeing și nu unei erori de pilot, accidentul și consecințele sale au lăsat o amprentă indelebilă asupra culturii de siguranță a companiei aeriene, inclusiv o expunere a fuselajului rupt și a scaunelor deteriorate recuperate de la epavă, menită să crească conștientizarea asupra siguranței printre angajații JAL.

Aproape patru decenii mai târziu, transportatorul este numit în mod regulat una dintre cele mai sigure companii aeriene din lume de către site-ul airlineratings.com.

"Japonia are un record fenomenal în ceea ce privește siguranța transporturilor", a declarat profesorul Graham Braithwaite, director al sistemelor de transport la Universitatea Cranfield din Marea Britanie, la BBC, descriind JAL ca "un lider mondial" în domeniul siguranței.

"Evacuarea a fost un succes și este un exemplu la cât de mult a fost investit în pregătirea echipajului de cabină", a adăugat el. "Accentul lor este pus pe siguranță. Sunt ultimii oameni care evacuează avionul și, la prima vedere, pare că au făcut o treabă incredibilă."

La fel ca fiecare dintre ceilalți pasageri, Sawada, care se întorcea din Hokkaido de la o vacanță cu prietena sa, a încercat să-și reprime gândurile despre ceea ce ar fi putut să fie dacă evacuarea ar fi durat mai mult.

Aproximativ 10 minute după debarcare, a avut loc o explozie în avion, a spus el. "Pot spune doar că a fost o minune... am fi putut muri dacă evacuarea n-ar fi decurs rapid și ar mai fi durat timp."

Sursa: adevarul.ro


populare
astăzi

1 Greu de crezut așa ceva, dar...

2 Culisele picante din spatele așa-zisei crize dintre partidele „condamnate” să împartă un ciolan mai auster

3 VIDEO Singura întrebare care l-a făcut pe Putin să tușească...

4 DOCUMENT Pensiile rămân înghețate o perioadă, salariile bugetarilor la fel, dar pentru întreg anul viitor / Toate modificările importante

5 Amușinarea lui Orban pe la București arată că pe măsură ce se blochează colaborarea energetică cu Ucraina, cu atât devine mai importantă cea cu Români…