Ministrul Energiei: Cei care se fac vinovați de dispariția RAAN se prefac, astăzi, că nu înțeleg despre ce este vorba
Cei care se fac vinovați de dispariția RAAN se prefac, astăzi, că nu înțeleg despre ce este vorba sau strigă în gura mare că e în pericol securitatea energetică națională, atrage atenția ministrul Energiei, Victor Grigorescu, într-un comunicat de presă, transmis sâmbătă AGERPRES.
'Situația Regiei Autonome pentru Activități Nucleare este un caz-școală atunci când vorbim despre cum se poate îngropa o companie de stat vitală pentru sistemul energetic. An după an s-au luat decizii greșite și păguboase. Nu s-a intervenit nici măcar în ultima clipă pentru a se mai salva ce se mai poate salva, dar în schimb se plânge de grija companiei, după ce justiția s-a pronunțat în favoarea falimentului chiar de către cei ar fi trebuit să aibă grijă să nu se ajungă aici. Cu tot regretul, trebuie spus că oricât de mult ne-am dori să salvăm RAAN, justiția și-a spus cuvântul. E o lecție cât se poate de dură pe care, dacă nu o învățăm, o vom repeta și în alte cazuri (...) Cei care se fac vinovați de dispariția RAAN se prefac, astăzi, că nu înțeleg despre ce este vorba sau strigă în gura mare că e în pericol securitatea energetică națională. Se speculează și se aruncă perdele de fum în speranța că se vor crea tensiuni sociale în încercarea de a găsi un țap ispășitor pentru propriile greșeli. E necesară o schimbare de gândire și acțiune în activitatea energetică dacă nu vrem să mai experimentăm astfel de falimente. Vă asigur că noi, la Ministerul Energiei, am înțeles acest lucru și că acționăm în consecință, în ciuda atacurilor nefondate la care suntem supuși', a afirmat Grigorescu.
Potrivit ministrului Energiei, România are un sistem energetic solid, însă în domeniul energetic nu trebuie să se acționeze politic, iar speculațiile nu sunt binevenite.
'Poate ar fi momentul să pricepem că în energie nu se acționează politic și că o acțiune făcută sub presiune, astăzi, va fi plătită tot de noi ca societate mâine. Se fac prea multe speculații și sunt prea multe decizii care au fost luate pe cu totul alte considerente decât cele legate de securitatea energetică. România are un sisteme energetic solid, dar nu ne permitem să ne jucăm cu el după bunul plac al unor interese locale sau particulare', a subliniat ministrul Energiei.
Ministerul Energiei menționează, sâmbătă, în comunicatul citat, că, în luna ianuarie a acestui an, instanța s-a pronunțat favorabil în ceea ce privește falimentul Regiei Autonome pentru Activități Nucleare (RAAN). Decizia a fost suspendată în urma unui apel inițiat de administratorul judiciar. Falimentul ar fi survenit după doi ani și patru luni de la intrarea in însolvență a RAAN și în urma unei serii lungi de nereguli, contracte păguboase și lipsă de interes a celor care au condus aceasta companie în ultimii zece ani.
'Au fost contractate mai multe împrumuturi la bănci care au fost direcționate către achiziții și lucrări fără acoperire sau inutile. S-au acumulat datorii uriașe și nejustificate care au dus RAAN în insolvență. Managementul defectuos a continuat chiar și pe perioada insolvenței, fapt ce a împins spre faliment Regia. S-au recunoscut la masa credală datorii de 44,37 milioane de lei, fără acoperire legală, pretinse de o firmă a cărui patron este cercetat într-un dosar de evaziune fiscală, spălare de bani și constituirea unui grup infracțional. Contractele și zecile de acte adiționale pe care firma în cauză le-a încheiat cu RAAN, în perioada 2009 — 2012, sunt acum în atenția DIICOT. Directori ai Regiei sunt cercetați penal pentru abuz în serciviu și pentru prejudicierea societății cu peste 23 milioane de lei. Iar aceste fapte sunt o mică parte din neregulile constatate, de exemplu, de Curtea de Conturi în rapoartele sale. În mod firesc, administratorul judiciar ar fi trebuit să denunțe astfel de contracte. Acest lucru nu s-a întâmplat, singura grijă a administratorului fiind încasarea onorariului de aproximativ 850.000 de dolari, doar în primul an de insolvență', precizează ministerul de resort.
În ceea ce privește situația managementului ape grele pe întreaga perioadă de operare a unităților 1 — 4 de la CNE Cernavodă, acest lucru a făcut și face obiectul mai multor consultări între Ministerul Energiei și Ministerul de Interne — ANRSPS (Administrația Națională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale) pentru identificarea unei soluții organizatorice și funcționale care să efectueze această operațiune, cu atât mai mult cu cât aceasta nu se poate desfășura decât cu finanțare integral de la bugetul de stat.
Conform sursei citate, la ora actuală, contractul de depozitare în custodie a cantităților de apă grea achiziționate la rezerva de stat încheiat între ANRSPS și RAAN se precizează obligația RAAN de a depozita și menține cu titlu gratuit cantitățile de apă grea din rezerva de stat aflate în custodie. Deoarece procedura de intrare în faliment a RAAN este suspendată, mai întâi de toate, instanța trebuie să lămurească situația juridica a RAAN.
'Prevederile legislației aplicabile în domeniul producerii, utilizării și preluării la rezerva de stat a apei grele sunt clare și definesc rolurile instituțiilor implicate în acest domeniu, în speță Ministerul Energiei, Administrația Națională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale, aflată sub autoritatea Ministerului Afacerilor Interne, sau alți operatori cu atribuții specifice. Am dori să mai facem o precizare necesară atunci când se discută despre cantitățile de apă grea necesare sistemului energetic național, despre depozitarea ei și alte elemente de acest gen. Reamintim că aceste date sunt clasificate secret de stat și că regimul lor specific are menirea de a proteja securitatea sistemului energetic. Orice speculație folosind astfel de date este lipsită de temei și poate pune în pericol aspecte importante ale activității din zona nucleară. Nu este cazul să existe îngrijorări în acest domeniu, pentru că s-au luat și se iau toate măsurile de protecție, iar cei care își închipuie că rezervele de apă grea sunt tratate cu lejeritate se înșală', se arată în punctul de vedere al Ministerului Energiei.
În cursul lunii februarie, Nuclearelectrica a anunțat faptul că a decis să cumpere combustibil nuclear de la o firmă din Canada, Cameco Inc, pentru că prețul a fost mai bun decât cel al Companiei Naționale a Uraniului ("CNU"). Nuclearelectrica a precizat, într-un comunicat de presă, că a încheiat în anul 2014 un contract de furnizare de pulbere sinterizabilă de UO2 cu Compania Națională a Uraniului ("CNU") pentru o perioadă de 36 de luni la un preț de 475 lei/kg UO2, preț ce putea fi ajustat cel mult o dată la 12 luni, prin negociere, în situații justificate, încheindu-se în acest sens acte adiționale la contract cu acordul părților.
Conform Nuclearelectrica, CNU a livrat, conform contractului, UO2 la prețul negociat de 475 lei/kg UO2 o perioadă de aproximativ 2 ani. În luna noiembrie 2015, CNU a notificat SNN că nu mai poate realiza livrarea de UO2 la prețul negociat și agreat cu SNN de 475 lei/kg și a pus în vedere SNN că nu va realiza livrarea efectivă de UO2 aferentă lunii decembrie 2015.
Pe 28 ianuarie, Tribunalul Mehedinți a decis intrarea RAAN în faliment, la solicitarea comitetului creditorilor. Administratorul judiciar, Tudor și Asociații, și cel special, Ion Sârbulescu, au făcut apel la această sentință. Lichidator judiciar provizoriu fusese desemnată firma Euro Insol.
Ulterior, în data de 3 februarie 2016, Curtea de Apel Craiova a decis suspendarea provizorie a falimentului Regiei Autonome pentru Activități Nucleare (RAAN) până la soluționarea contestației depuse de administratorului judiciar și de cel special. Decizia Curții de Apel Craiova este fără cale de atac.Prin urmare, până la o decizie a instanței cu privire la contestațiile depuse, RAAN se întoarce în procedură de insolvență.
AGERPRES