Ministerul Economiei: Niciun certificat nu este necesar angajatorilor pentru obţinerea indemnizaţiei de şomaj tehnic
Pentru obţinerea ajutorului de şomaj tehnic nu este necesar vreun certificat, informează Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri (MEEMA).
Într-un comunicat remis AGERPRES, ministerul transmite o serie de răspunsuri la întrebări generale despre Certificatul de Situaţie de Urgenţă adresate angajatorilor.
"Ce tip de certificat este necesar pentru a beneficia de ajutorul de şomaj tehnic de 75%? Nu este necesar", menţionează Ministerul Economiei.
Foto: (c) Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri-România / Facebook
MEEMA enumeră ulterior domeniile pentru care se eliberează Certificatul de Situaţie de Urgenţă Tip 1 (albastru) conform Ordonanţei militare nr. 1/2020: suspendarea activităţii de servire şi consum al produselor alimentare şi băuturilor alcoolice şi nealcoolice, organizată de restaurante, hoteluri, cafenele sau alte localuri publice, în spaţiile destinate acestui scop din interiorul sau exteriorul locaţiei; suspendarea activităţilor culturale, ştiinţifice, artistice, religioase, sportive, de divertisment sau jocuri de noroc, de tratament balnear şi de îngrijire personală, realizate în spaţii închise; operatorii economici care au interzis să organizeze şi să desfăşoare orice eveniment care presupune participarea a peste 100 de persoane, în spaţii deschise; operatorii economici care distribuie medicamente la export; operatorii economici aerieni care efectuează zboruri spre şi dinspre Spania şi Italia, pentru toate aeroporturile din România, cu excepţia zborurilor efectuate cu aeronave de stat, zborurilor de transport marfă şi corespondenţă, umanitare sau care asigură servicii medicale de urgenţă, precum şi aterizărilor tehnice necomerciale.
De asemenea, acelaşi certificat se eliberează, conform Ordonanţei militare 2/2020, pentru: operatorii economici care desfăşoară activităţi în cabinetele de medicină dentară; operatorii care desfăşoară activităţi de comercializare cu amănuntul a produselor şi serviciilor în centrele comerciale în care îşi desfăşoară activitatea mai mulţi operatori economici, cu excepţia vânzării produselor alimentare, veterinare sau farmaceutice şi a serviciilor de curăţătorie; vânzării produselor electronice şi electrocasnice de către operatorii economici care asigură livrarea la domiciliul/sediul cumpărătorului; vânzării produselor şi serviciilor de optică medicală.
Conform Ordonanţei militare nr. 3/2020, certificatul se eliberează pentru: operatorii economici de pe rada portului Sulina, pentru navele care vin dinspre Marea Neagră, Dunăre, mila marină 44, pentru navele care vin dinspre canalul Bâstroe, pentru interzicerea temporară a accesului navelor pe perioada de carantinare de 14 zile de la ultimul port de escală situat într-o zonă roşie/galbenă; pentru operatorii economici aerieni care efectuează zboruri spre şi dinspre Franţa şi Germania, pentru toate aeroporturile din România, cu excepţia zborurilor efectuate cu aeronave de stat, zborurilor de transport marfă şi corespondenţă, umanitare sau care asigură servicii medicale de urgenţă, precum şi autorizărilor tehnice necomerciale.
Operatorii economici care pot solicita acordarea unui CSU sunt următorii: orice operator economic care intră sub incidenţa stării de urgenţă, conform Ordonanţelor militare 1, 2 şi 3 din 2020, întrerupându-şi total sau parţial activitatea ca urmare a acestor măsuri, pentru certificatul de tip 1 (albastru); operatorii economici care, în urma instituirii stării de urgenţă au înregistrat reducerea încasărilor sau veniturilor în luna martie 2020 cu un procent de minim 25% faţă de media încasărilor sau veniturilor din perioada ianuarie - februarie 2020, pentru certificatul de tip 2 (galben).
Certificatele de Situaţie de Urgenţă vor fi solicitate şi eliberate exclusiv online, prin aplicaţia ce va putea fi accesată din platforma http://prevenire.gov.ro în termen de 5 zile de la publicarea Ordinului Ministerului Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri nr. 791/24.03.2020 în Monitorul Oficial nr. 248/25.03.2020, menţionează Ministerul Economiei.
Declaraţia pe propria răspundere se va putea descărca din aplicaţia dedicată, ce va fi operaţionalizată pe platforma http://prevenire.gov.ro în termen de 5 zile de la publicarea Ordinului Ministerului Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri nr. 791/24.03.2020 în Monitorul Oficial nr. 248/25.03.2020.
Societăţile comerciale vor avea posibilitatea sa obţină CSU începând cu data de 31 martie 2020. Potrivit Ordinului, în termen de 5 zile de la publicarea în Monitorul Oficial, operatorii economici vor putea solicita unul dintre cele 2 tipuri de CSU. Obţinerea acestui document va fi un proces simplu şi transparent. El va fi eliberat exclusiv online, fără costuri, în câteva minute după depunerea exclusiv online a documentelor.
Declaraţia pe proprie răspundere nu este diferită în funcţie de tipul de certificatului de urgenţă. În Declaraţia pe propria răspundere există o opţiune pe care angajatorul trebuie să o bifeze pentru a preciza ce fel de CSU doreşte.
Agenţiile de turism, cod CAEN 7912, 7911, pot solicita CSU tip 2 (galben), dacă sunt afectate la încasări/venituri, sau CSU de tip 1 (albastru) dacă sunt afectate de Ordonanţele militare 1, 2 şi 3.
De asemenea, firmele beneficiare Start-up Nation pot solicita CSU, menţionează Ministerul Economiei. AGERPRES