Ministerul Culturii a închis Muzeul CFR, pentru că nu ar avea acreditare. Muzeul a fost inaugurat în anul 1939 de regele Carol al II-lea
Muzeul Căilor Ferate, aflat la Gara de Nord, „nu este acreditat”, a constatat Ministerul Culturii în urma unui control, fiind amendat. Prin urmare, conducerea a fost nevoită să închidă instituţia pentru public din 8 ianuarie, relatează News.ro.
Potrivit site-ului Club Feroviar, la începutul anului 2021, declarat Anul European la Căilor Ferate, Ministerul Culturii, prin Direcţia de Cultură a Municipiului Bucureşti, a închis Muzeul CFR din Capitală.
Pe data de 7 ianuarie 2021, o comisie formată din angajaţi ai IGPR, reprezentanţi ai Ministerului Culturii, ai Direcţiei pentru Cultură a Municipiului Bucureşti şi experţi acreditaţi de Ministerul Culturii, a mers la sediul Centrul Naţional de Calificare şi Instruire Feroviară CENAFER – Muzeului CFR din Calea Griviţei nr. 193B, Bucureşti, unde funcţionează Muzeul CFR, a precizat Ministerul Culturii pentru Club Feroviar.
„Centrul Naţional de Calificare şi Instruire Feroviară CENAFER este instituţia care gestionează activitatea muzeală feroviară, conform HG 1399/2009. Ca urmare a verificărilor efectuate la faţa locului nu au fost identificate documente privind înfiinţarea şi acreditarea instituţiei muzeale <Muzeul CFR>. Drept urmare, Direcţia pentru Cultură a Municipiului Bucureşti a întocmit un proces verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei nr. 26/07.01.2021, în care s-a consemnat faptul că Muzeul CFR funcţionează fără respectarea prevederilor art 17, alin 1-3 din Legea nr. 311/2003 a Muzeelor şi a Colecţiilor Publice privind înfiinţare şi acreditarea”, se arată în răspunsul trimis către Club Feroviar.
Centrul Naţional de Calificare şi Instruire Feroviară CENAFER – Muzeul CFR trebuie să iniţieze demersurile necesare în vederea remedierii situaţiei. Deocamdată nu a fost depusă nicio documentaţie la Direcţia pentru Cultură a Municipiului Bucureşti, se precizează în documentul citat.
Muzeul CFR a fost inaugurat de regele Carol al II-lea în 1939, cu ocazia împlinirii a 70 de ani de la punerea în circulaţie a primului tren pe teritoriul românesc, în cadrul serbărilor Ceferiadei.
Astfel, la 10 iunie 1939, într-o sală de 45 metri lungime de sub tribuna stadionului Giuleşti şi pe câteva linii din parcul aceluiaşi stadion, au fost arătate publicului, pentru prima dată, exponatele Muzeului CFR.
Muzeul prezintă astăzi o bogată colecţie de machete de locomotive şi vagoane, documente istorice originale, numeroase exponate originale ce ilustrează evoluţia tehnică la calea ferată, piese deosebite folosite în comunicaţii la CFR, diferite tipuri de pupitre de comandă de instalaţii de centralizare a macazurilor şi semnalelor, precum şi machete şi piese originale ce ilustrează progresul tehnologic făcut de CFR.
În patrimoniul Muzeului CFR există un număr de 37 de locomotive cu abur, aflate în diverse depouri din ţară, dintre care amintim: locomotiva 43 Călugăreni din 1869; locomotiva 40.001, pentru linia cu cremalieră de pe tronsonul Bouţari – Zăicani, construită în 1908; locomotiva 140.117 Consolidation, construită în 1920 de firma americana Baldwin Locomotive Works; 2 locomotive Pacific, construite de firma germană J.A.Maffei în 1922; locomotiva 142.008 construită la Uzinele Malaxa în 1937.
Sursa: News.ro