Mihnea Ocian, olimpic internațional la matematică: Sistemul educațional e prea încărcat; sunt noțiuni care nu ne trebuie

Mihnea Ocian, olimpic internațional la matematică: Sistemul educațional e prea încărcat; sunt noțiuni care nu ne trebuie

Mihnea Andrei Ocian, acum în clasa a XII-a, a fost medaliat cu bronz la Olimpiada Internațională de matematică desfășurată la Rio de Janeiro, vrea să ajungă student la Cambridge și crede că sistemul educațional românesc este prea încărcat, cu noțiuni de care elevii nu au nevoie.

Sursa foto: (c) Mihnea Ocian / Facebook.com

"Trec clasa a XII-a la Colegiul Național de Informatică 'Tudor Vianu' din Capitală. Matematica mă ajută să am un viitor, probabil că voi face o știință exactă, informatica. E frumos să vezi cum progresezi. E și o pasiune a mea și atunci nu resimt efortul. Din clasa a V-a particip la olimpiada națională în fiecare an, a fost un fel de tradiție pentru mine. Acum a fost prima internațională", se prezintă Mihnea Ocian, care plănuiește să ajungă student în Anglia.

Ar vrea să studieze computer science în Anglia, ia în calcul să plece, întrucât, consideră tânărul, are mai multe oportunități acolo, oamenii cu care intră în contact au pasiuni comune. Dincolo de renumele facultății.

"Cred că la Cambridge, dar nu sunt încă sigur, în toamna acestui an trebuie să mă decid. Aceasta ar fi ținta. Părinții mă susțin, le pare rău că voi pleca, pentru că suntem apropiați și atașați, dar își dau seama că pentru mine e mai bine. Mă susțin și moral, și logistic, cum pot ei. Profesorii m-au încurajat, sunt mândri de mine, bănuiesc", spune Mihnea.

Își amintește că atunci când era mai mic, după primele olimpiade naționale, profesorii arătau mai multă încântare, însă pe măsură ce a crescut, entuziasmul acestora nu a mai fost la fel, sau cel puțin nu s-au manifestat.

"Când ne-am întors de la Olimpiada Internațională din Brazilia, am fost așteptați de doi profesori care au fost și cu lotul în Brazilia, dar s-au întors mai repede. Atât", mai spune olimpicul.

Ca să se pregătească pentru olimpiade, a lucrat din mai multe culegeri și a încercat, pe cât posibil, să nu renunțe la activități specifice vârstei.

"Care este secretul? Trebuie să lucrezi cât mai variat, ca să poți fi pregătit pentru orice tip de problemă. Să nu fii luat prin surprindere, dacă lucrezi foarte multe pe un anumit domeniu și nu ești pe alte domenii pregătit. Cât mai variat, pentru că nu știi ce ți se dă. Concursul a fost greu, a fost cea mai grea olimpiadă din ultimii 10-15 ani, nu a fost niciun punctaj maxim. Mă rog, într-un fel este interesant să participi la o astfel de olimpiadă care iese din tipare, este și o atmosferă frumoasă. Patru ore jumate, trei probleme, tu cu tine, au fost emoții. Au fost șase probleme, trei în prima zi, trei în a doua", își amintește Mihnea despre atmosfera de la un astfel de examen.

Era loc și de mai bine în ceea ce privește rezultatele, crede el, dar mai este conștient că "să ajungi la olimpiadă internațională nu se întâmplă în fiecare zi".

Pentru Bacalureatul pe care îl va susține la anul, în vară, se pregătește la școală. "La limba română facem la clasă subiecte de acest tip, la informatică, cealaltă materie la care dau Bacalaureatul, la fel, facem la clasă și serios. Limba străină, pentru că în Anglia dau examen de limbă, este echivalat, nu cred că mai dau", a adăugat Mihnea Ocian.

"Am încercat de-a lungul timpului să păstrez un echilibru între muncă și viața personală, să nu-mi fie acaparată toată viața de olimpiadă. Dar, sigur, anul acesta, în apropierea olimpiadei internaționale, am lucrat mai mult, poate au fost momente când am simțit că în loc să fi lucrat, să fi ieșit afară la fotbal. Sunt perioade la începutul anului când nu lucrez pentru că nu am timp, merg la școală și la alte activități, dar în apropierea olimpiadei stau acasă mai mult și lucrez. Eu știu, 6-7 ore", își descrie el programul.

Nu a făcut sport de performanță, dar joacă tenis și fotbal.

"Mă duc la concerte, am fost și la Untold. Anul acesta au fost poate momente când prietenii s-au dus la film și eu... Am prieteni din mai multe domenii. (...) În vară, am fost într-o tabără de o lună în America, înainte de olimpiada internațională, unde m-am pregătit cu americanii, eu cu încă un coleg. Societatea de Științe Matematice din România a primit o invitație de la societatea americană să trimită doi elevi. După ultimele trei baraje, eram pe locul doi și au decis să trimită primii doi elevi la momentul respectiv, lotul internațional nu era definitivat, dar trebuia să ia o decizie pe moment. (...) A fost o experiență interesantă. Sunt copii cu alte preocupări sociale, dar am avut ce să învăț de la ei, erau buni la matematică, foarte deștepți", a mai spus el.

După ce s-a întors din SUA, a fost pe litoralul românesc la festivalul Neversea, apoi a plecat la olimpiadă la Rio de Janeiro, s-a întors și a mers și la festivalul Untold, iar spre sfârșitul verii a fost cu părinții în vacanță. Pe scurt, o vară de copil olimpic.

"A fost o vară frumoasă", afirmă, încântat, Mihnea Ocian, care susține că programul "Hai la Olimpiadă", organizat la Universitatea din București, l-a ajutat foarte mult să performeze.

"Profesorii pe care i-am avut în școală m-au ajutat să-mi formez o gândire corectă și mi-au pus bazele. Toate lucrurile pe care le-am învățat, le-am învățat natural, nu au fost chestii artificiale", apreciază tânărul.

Dacă mâine s-ar întâlni cu ministrul Educației, i-ar spune că sistemul educațional românesc este prea încărcat.

"Să nu mai facă manual de sport (râde). Să nu mai fie atâta birocrație. Sunt multe proceduri la profesori, aceștia trebuie să noteze toate chestiile într-un tabel și apoi în altul. Plus programa, care este prea încărcată. Să nu mai fie atât de încărcat sistemul educațional, toate materiile. Și la matematică sunt noțiuni care nu ne trebuie, mă rog, poate mie îmi trebuie. Dar unui copil care este bun la matematică, dar care nu vrea să facă ceva în viitor în domeniul ăsta nu-i sunt necesare. Și asta nu-i doar la matematică, ci și la fizică, la chimie, istorie. Mult prea multă informație. Materiile ar trebui scuturate. Mai ales dacă noi vrem matematică, să nu mai fim obligați să învățăm cot la cot cu ceilalți restul materiilor. (...) Sunt prea multe informații în plus. Sunt atât de multe chestii de schimbat, ar trebui din temelie schimbat totul. (...) Manualul unic nu este o soluție, tocmai asta e și ideea, să fie mai multe opțiuni, să existe libertatea de a alege" — acestea sunt recomandările pe care Mihnea Ocian, olimpic internațional la matematică, le face din interiorul sistemului de învățământ din România.

AGERPRES/(A, AS — autor: Carmen Velicu, editor: Florin Marin, editor online: Andreea Lăzăroiu)


populare
astăzi

1 Greu de crezut așa ceva, dar...

2 Culisele picante din spatele așa-zisei crize dintre partidele „condamnate” să împartă un ciolan mai auster

3 VIDEO Singura întrebare care l-a făcut pe Putin să tușească...

4 DOCUMENT Pensiile rămân înghețate o perioadă, salariile bugetarilor la fel, dar pentru întreg anul viitor / Toate modificările importante

5 Amușinarea lui Orban pe la București arată că pe măsură ce se blochează colaborarea energetică cu Ucraina, cu atât devine mai importantă cea cu Români…