Meseria de învățător, disputată în Educație. „Învățătorul, în viitor, nu va mai fi format numai prin liceu pedagogic”
Posibilitatea ca liceele pedagogice să formeze în continuare învățători a fost punctul fierbinte de discuție al unei conferințe naționale desfășurate la Timișoara. Asociația Națională a Colegiilor și Liceelor Pedagogice a venit cu două propuneri importante.
La conferința națională au participat și reprezentanții ME FOTO: Fb. Universitatea de Vest
Menținerea specializării învățător în oferta de formare a liceelor pedagogice a dispărut din noua Lege a învățământului preuniversitar, însă lucrurile ar putea fi îndreptate.
În perioada 27-28 ianuarie 2023, la Timișoara a avut loc conferința „Locul și rolul liceelor pedagogice în profesionalizarea carierei didactice și în dezvoltarea educației timpurii în România”. La conferință au participat reprezentanţi ai Ministerului Educaţiei, ai Parlamentului României, ai universităților reprezentative, Inspectoratul Școlar Județean Timiș, experți în educație, reprezentanți ai asociațiilor de părinți, precum și directori şi reprezentanți ai profesorilor din 47 de licee și colegii pedagogice membre ale Asociației Naționale a Colegiilor și Liceelor pedagogice din România (ANCLP), dar și experți ai Centrului pentru Educație și Dezvoltare Profesională ”Step by Step” București.
Punctul fierbinte al discuției a fost eliminarea, prin noua Lege a învățământului preuniversitar, cunoscută drept „Legea Deca”, a posibilității ca liceele și colegiile pedagogice să mai formeze învățători.
Ministerul Educației vrea „educator-puericultor”, dar nu mai vrea „învățător”
O prevedere din noua Lege a învățământului preuniversitar care se află pe traseul de aprobare a încins la început de an spiritele în rândul reprezentanților liceelor și colegiilor pedagogice din toată țara, Ministerul Educației eliminând posibilitatea formării învățătorilor în cadrul profilului pedagogic și păstrând doar specializarea „educator-puericultor”.
S-a dus, asfel, rapid vestea că, pentru prima dată de la înființare, liceele pedagogice nu mai pot forma învățători.
Măsura a fost întâmpinată cu un val de critici, fiind depusă chiar o petiție din partea a 29 licee pedagogice , petiție care a depășit 20.000 semnături în câteva zile.
Concret, reprezentanții liceelor pedagogice spun că este ilogic să elimini o specializare care, s-a dovedit, constituie o bază solidă în formarea cadrelor didactice, având drept unic argument faptul că România este singura țară din Uniunea Europeană care mai formează învățători doar cu liceu.
Astăzi, în România, un absolvent al liceului pedagogic, specializarea educator-învățător, poate ocupa un post de învățător la finalizarea studiilor liceale, însă va fi salarizat pentru nivel de studii medii. Cei mai mulți absolvenți, o arată practica, își continuă studiile și devin profesori pentru învățământul primar.
„Eu nu spun că asta ne face mai puțin grozavi în Europa, dar asta este realitatea”
Secretarul de stat din cadrul Ministerul Educației Sorin Ion, participant la conferință, a explicat ce a determinat eliminarea, în noua formă a legii, a posibilității ca liceele pedagogice să mai califice învățători.
„E o certitudine că România este, cu siguranță, singura țară din Uniunea Europeană care formează învățători doar cu studii medii. Eu nu spun că e bine, că e rău, că asta ne face mai puțin grozavi în Europa, dar asta este realitatea”, a declarat Sorin Ion, potrivit Edupedu.
Reprezentantul ME a insistat, în schimb, pe necesitatea ca liceele pedagogice să asigure în următorii ani necesarul de personal specializat pentru creșe.
„Prin PNRR avem de construit creșe, avem de construit și de înființat și lucruri foarte noi, pentru care nu avem deloc experiență și le vom numi servicii complementare. Există în alte țări, nu există în România, dar avem 412 servicii complementare de înființat în România și pentru care deja am alocat posturile, să vedem cu cine le ocupăm. De asta și revin la dumneavoastră, sunteți importanți pentru a forma educatori-puericultori, în primul rând, educatori, în al doilea rând, iar eu n-am să comentez neapărat acum și aici (de – n.red) învățători, cu argumente pro sau contra”, a mai spus secretarul de stat Sorin Ion, citat de Edupedu.
Până la finalul dezbaterilor, opinia reprezentantului ME s-ar fi nuanțat însă, spun reprezentanți ai liceelor pedagogice participanți la conferință. Astfel, deși inițial li s-a transmis reprezentanților ANCLP că proiectul de lege a trecut de faza dezbaterilor, la finalul discuțiilor oficialul ME a admis că proiectul legii poate fi modificat.
Ce s-a convenit
După două zile de discuții, în cadrul conferinței de la Timișoara s-a adoptat o rezoluție, speranța fiind aceea că cele decise își vor găsi locul în noua Lege a învățământului preuniversitar.
Astfel, s-a propus separarea celor două calificări, învățător și educator, urmând ca liceele să poată forma atât „educator pentru educație timpurie”, calificare care o include pe cea de puericultor pentru care insistă ministerul, cât și „învățător”.
Învățătorii vor avea, în schimb, obligativitatea să-și continue studiile și să obțină diploma de licență, în caz contrar neputând să se titularizeze.
„Suntem de acord să intrăm și noi pe filiera europeană a profesionalizării carierei didactice și să se introducă în Legea Educației o singură funcție didactică pentru educația timpurie, respectiv educator pentru educația timpurie de la naștere până la 6 ani, ceea ce înseamnă astăzi educator puericultor și educatoare de la grădiniță. Așadar, ceea ce noi astăzi împărțim în două specializări la liceele pedagogice, adică educator-puericultor și educatoare, care în acest moment este la dubla specializare educator-învățător, să fie în viitor o singură specializare pentru educația timpurie, respectiv se numește educator pentru educația timpurie și îi va da posibilitatea absolventului să lucreze fie în creșă, fie la grădiniță, doar cu liceul pedagogic. Sigur, cu posibilitatea de a urma studii superioare, dar fără obligativitate”, a declarat, pentru „Adevărul”, președintele ANCLP Mircea Bertea.
Cât despre tema care îi îngrijorează cel mai tare pe reprezentanții liceelor pedagogice, respectiv posibilitatea de a califica în continuare învățători, semnalele sunt încurajatoare, a apreciat Bertea.
„Învățătorul l-am separat de învățător-educatoare, în primul rând pentru că profesia de educatoare intră la educație timpurie, și în al doilea rând pentru că învățătorul, în viitor, și suntem de acord cu acest lucru, nu va mai fi format numai prin liceu pedagogic, ci parcursul va fi: liceu pedagogic – studii de licență. (...) După ce a terminat liceul pedagogic, se poate integra în câmpul muncii, deci poate fi învățător, dar pe perioadă determinată. El poate să solicite și să se ducă la examenul de Titularizare numai după ce și-a obținut licența. Acesta este traseul”, a precizat Bertea.
Sursa: adevarul.ro