MegaSUSPECT! Rușii au intrat pe piața aplicațiilor de taxi din România la numai o zi după ce Guvernul și Parlamentul s-au concurat să reglementeze aplicațiile!
MegaSUSPECT! Rușii au intrat pe piața aplicațiilor de taxi din România la numai o zi după ce Guvernul și Parlamentul s-au concurat să reglementeze aplicațiile!
Gigantul rus an internetului Yandex (cu înspăimântătoarea lozincă "Найдётся всё!") intră cu aplicaţia de taxi Yango pe piaţa românească.
Ce se știe mai puțin de către români este că toate cursele vor fi stocate pe serverele FSB-ului, inclusiv amprentele și ADN-ul de pe banchetă!
Parlamentul și Guvernul, ambele controlate de PSD, s-au întrecut în reglementarea rideshareing-ului. Executivul a anunțat adoptarea unei ordonanțe de urgență
Deputații din comisiile de transporturi, industrii, IT, juridică şi buget au adoptat marți un raport de admitere proiectului de lege privind activităţile de transport alternativ cu un vehicul cu conducător auto “VTS”, prin care se reglementeză activitatea de rideshareing.
Inițiativa legislativă preia cu mici modificări proiectul de ordonanță de urgență pus în dezbatere de către Ministerul Transporturilor, pe care premierul Viorica Dăncilă a anunțat că îl da adopta tot astăzi.
Practic, într-o singură zi s-a ajuns ca aceleași reglementări să fie aprobate de două instituții diferite: Parlament și Guvern, ambele controlate de PSD. Cum s-a ajuns aici? Săptămâna trecută președintele Camerei Deputaților, Marcel Ciolacu, amenința Guvernul că, dacă nu se grăbește cu reglementarea aplicațiilor de transport alternativ, va prelua problema la Parlament, lucru pe care l-a și făcut.
Raportul de adoptare a proiectului de lege a fost aprobat cu unanimitate de voturi în comisiile de specialitate ale Camerei Deputaților. La finalul ședinței, preşedintele Comisiei de transporturi, Lucian Bode (PNL), solicitat Guvernului să nu adopte ordonanța de urgență cu aceleași prevederi.
“Guvernul a avut în transparență o ordonanță de urgență. Noi am preluat propunerile de la Guvern. Am văzut că intenția Guvernului este în continuare de a adopta această ordonanță de urgență. Somez Guvernul să nu adopte această OUG. Pe jurisprudența Curții Constituționale ar fi neconstituționale aceste reglementări prin OUG din partea Guvernului. Aștept Biroului Permanent să accepte propunerea noastră să introducă pe ordinea de zi a plenului de mâine acest raport, să-l dezbatem și să-i dăm votul final mâine. Guvernul să-și vadă de activitățile executive și să nu interfereze cu activitatea legislativă ”, a declarat președintele Comisiei pentru Transporturi, liberalul Lucian Bode.
“Guvernul Dăncilă a creat această problemă prin ordonanță de urgență. A aruncat în ilegalitate platformele folosite de milioane de români. A promis că rezolvă problema și nu a făcut-o. Am făcut-o noi în Parlament și este o victorie frumoasă a opoziției. Noi ne-am fi dorit chiar o formă mai puțin birocratică a acestei legi. Cer și eu Guvernului să înceteze această practică a ordonanțelor de urgență peste legi care se fac în Parlament. Parlmentul este legiuitorul potrivit Constituției”, a declarat și Cătălin Drulă (USR), președintele Comisiei pentru tehnologiei informației și comunicațiilor din Camera Deputaților.
Față de proiectul OUG pus în dezbatere publică, în comisii, proiectul de lege a suferit o singură modificare, și anume renunțarea la reglementarea aplicațiilor de ridesharing și e-hailing pe o perioadă de doar trei ani.
S-a păstrat, însă, prevederea potrivit căreia mașinile folosite pentru transportul alternativ nu trebuie să aibă o vechime mai mare de 15 ani, în ciuda protestelor taximetriștilor, care spun că lor li se cere ca vechimea mașinilor să nu depășească 10 ani.
“Adoptăm proiectul de act normativ privind reglementarea serviciilor alternative de transport de persoane prin intermediul aplicațiilor digitale, un proiect pe care l-am discutat săptămâna trecută în primă lectură”, a declarat premierul Viorica Dăncilă la începutul ședinței de guvern.
De este nevoie de acest act normativ? Guvernul a modificat printr-o ordonanță de urgență legea taximetriei, făcându-i mai ușor de sancționat pe șoferii parteneri ai Uber, Bolt și Clever. Pe 16 mai aceste modificări au intrat în vigoare având ca rezultat reducerea la jumătate a numărului șoferilor care preiau comenzi, scumpirea curselor și creșterea timpului de așteptare pentru clienții Uber, Bolt și Clever.
Potrivit asociaţiei ”Coaliţia pentru Economie Digitală”, care reprezintă principalele companii de ridesharing şi e-hailing din Romania (Uber, Clever şi Bolt), circa 2,5 milioane de români au ales să folosească serviciile acestor platforme digitale de transport alternativ în detrimentul taxiurilor tradiționale.