„Prea multe vieţi au fost pierdute din cauza unui comportament imprudent la volan, care a devastat familii. Am modificat legea astfel încât cei responsabili se vor confrunta acum cu posibilitatea de a sta pe viaţă în spatele gratiilor”, a declarat ministrul Justiţiei din Regatul Unit, Dominic Raab. Schimbarea a intrat în vigoare ieri, anunţă Sky News. De asemenea, se va introduce o nouă infracţiune – provocarea de vătămări grave prin conducere neglijentă, care îi va viza pe cei care provoacă altora răni pe termen lung sau permanente.
Experţii consultaţi de „Adevărul” spun că nici în România nu ar trebui exclusă o astfel de modificare legislativă dacă avem în vedere accidente cu urmări devastatoare precum cel săvârşit de Mario Iorgulescu, care, drogat şi băut, a provocat un grav accident în care un şofer nevinovat a murit pe loc. Totul s-a petrecut pe Şoseaua Chitilei, în timp ce Iorgulescu gonea cu 240 de kilometri pe oră. „În ciuda recentelor modificări ale legislaţiei rutiere care sancţionează comportamentul agresiv în trafic, consider că şoferului român încă nu-i pasă, încă nu este disciplinat, atent şi responsabil. El conduce fără să fie cuprins de respect faţă de lege şi responsabilitate faţă de ceilalţi participanţi la trafic. Este un haos pe şosele.
România este încă guvernată pe şosele de persoane care sunt stăpâni, de viteză foarte ridicată şi încălcarea oricăror reguli.
Mihai Copăceanu
psiholog
Nu gropile cauzează cele mai multe decese la volan, ci şoferii cu tupeu. Avem incredibil de mulţi şoferi agresivi în România, pe orice autostradă, şosea naţională sau drum naţional. Constatăm existenţa unui procent semnificativ de accidente rutiere, din păcate cu urmări grave, vătămări corporale, rezultate cu handicapuri fizice şi psihice pe întreaga viaţă (chiar decese), iar sancţiunile ridicate, foarte ridicate pot descuraja excesul de zel, însă acestea necesită aplicare imediată, nu târguială, înjumătăţire sau cădere la înţelegere cu agentul constatator. România este încă guvernată pe şosele de persoane care sunt stăpâni, de viteză foarte ridicată şi încălcarea oricăror reguli. Tindem să ne concentrăm pe persoane deţinătoare de maşini puternice, acestea apar în presă (ne par mult mai sfidătoare), însă este o eroare, la modul real, şoferii agresivi sunt conducătorii oricăror tipuri de maşini”, a precizat psihologul Mihai Copăceanu.
Parlamentarii nu vor schimbarea
La rândul lui, fost şef al Poliţiei Rutiere, Lucian Diniţă consideră că o astfel de modificare legislativă ar fi extrem de utilă, dar că demersul nu are nicio şansă să fie aprobat. „O legislaţie mai dură în domeniul circulaţiei rutiere este strict necesară, numai că vedeţi ce s-a întâmplat în Parlament, de exemplu, cu celebra deja Ordonanţă 1 din 2022 care urma să sancţioneze mai dur unele abateri rutiere, printre care şi condusul agresiv. A fost adoptată în ianuarie şi a fost făcută praf de Parlament în luna iulie. Nimic nu a mai rămas din ea. Practic, ne-am bătut joc. Păi dacă la o astfel de reglementare a reacţionat aşa Parlamentul, ce credeţi că vor face aleşii la o pedeapsă cu închisoarea pe viaţă pentru şoferii băuţi şi drogaţi care ucid pe şosele?”, s-a întrebat retoric fostul şef al Poliţiei Rutiere.
Lideri europeni de necontestat
Conform datelor oficiale ale Uniunii Europene, la nivel comunitar, România a rămas şi anul trecut pe locul unu la capitolul accidente rutiere. Mai exact, în 2021 am înregistrat 93 de decese urmare a accidentelor rutiere la un milion de locuitori, peste dublu faţă de media europeană care este de 44 de decese la un milion de locuitori. La acest capitol, la nivel european, Malta stă cel mai bine după ce a înregistrat anul trecut numai 17 decese la un milion de locuitori.