Majoritatea românilor oferă bacşiş în timpul vacanţelor; 57% nu vor ca bacşişul să fie inclus în nota de plată (sondaj)
Cei mai mulţi dintre români (95%) oferă bacşiş în timpul vacanţelor, dar aproape jumătate dintre aceştia (48%) au avut nedumeriri în ceea ce priveşte suma potrivită, reiese dintr-un sondaj realizat de către reprezentanţii unei platforme care compară cele mai bune oferte în materie de turism.
Conform rezultatelor cercetării momondo.ro, peste o treime dintre români (39%) au menţionat că 9-10% din valoarea notei reprezintă un bacşiş bun în restaurantele de acasă, la distanţă mare de participanţii din SUA care consideră că 19-20% din preţul final ar trebui adăugat pentru calitatea serviciilor.
Pe de altă parte, peste jumătate dintre români (57%) au declarat că nu şi-ar dori ca bacşişul să fie inclus automat în nota de plată într-un restaurant.
La nivelul Europei, sondajul arată că, în statele din vestul continentului, preţul final include, de regulă, taxa de serviciu, prin urmare plata poate fi făcută doar rotunjind suma finală. "(...) dacă cineva merită o recompensă generoasă este de preferat ca bacşişul să ajungă direct la persoana respectivă (în special în Germania, unde bacşişul nu se lasă pe masă), în plus faţă de nota de plată. În Franţa este considerat opulent ca cineva să lase un bacşiş fără un motiv bun. În destinaţiile din estul Europei nu este uzual ca nota să fie suplimentată cu preţul serviciilor, de aceea se obişnuieşte adăugarea unei sume la preţul final. Ţările nordice asigură salarii decente şi pentru lucrătorii în restaurante sau hoteluri, de aceea bacşişul nu este aşteptat, dar nici considerat jignitor", notează realizatorii cercetării.
Cele mai vizitate ţări de către români în care se oferă bacşiş sunt: Italia (la restaurant - inclus în notă sau 10%; bar sau taxi - rotunjirea sumei; personal hotelier - între 1 şi 3 euro), Spania (la restaurant - bacşişul este inclus în notă, plus 5-10%; bar -20 de cenţi; taxi - rotunjirea sumei; personal hotel - între 1 şi 5 euro), Grecia (restaurant - inclus în notă, plus rotunjirea sumei; bar, taxi, personal hotelier - rotunjirea sumei), Franţa (restaurant - inclus în notă, plus rotunjirea sumei; bar - nu se obişnuieşte; taxi şi personal hotelier - între 2 şi 3 euro), Regatul Unit al Marii Britanii (restaurant - inclus în notă sau 10-15%; bar - nu se obişnuieşte; hotel şi taxi - între 10-15% din nota finală).
La polul opus se află ţări ca Japonia sau China, unde nu se practică această formă de recompensare, şi care de multe ori este privită ca o insultă. "În celelalte ţări asiatice (în special în locurile mai turistice) obiceiurile vestice s-au instalat treptat. În multe dintre restaurante apare o taxă de serviciu de până la 10%, dar nu întotdeauna acei bani ajung la persoana care serveşte. Prin urmare este recomandată o rotunjire a notei în numerar, pentru a mulţumi pentru serviciile de calitate", se precizează în concluziile studiului.
În regiunea Asiei, printre cele mai vizitate state de către români, în care se lasă bacşiş, sunt Thailanda, Malaezia şi Hong Kong, unde recompensele variază între rotunjirea sumei şi 10-15% din suma finală.
De asemenea, în Statele Unite ale Americii şi Canada bacşişul este mai mult decât uzual, fiind tratat ca parte a venitului angajaţilor, în timp ce în America Centrală este cel puţin la fel de important, întrucât cei mai mulţi dintre cei care lucrează în restaurante sau hoteluri au salarii mici şi se bazează pe aceste sume lăsate în plus pentru venitul lor lunar.
În plus, în America de Sud, frecvenţa "atenţiilor' scade, dar sunt în continuare binevenite şi, în general, nu se renunţă la bacşiş decât pentru motive întemeiate.
Studiul a fost realizat pe datele colectate în 2019 printr-un sondaj online în rândul a 23.400 de persoane din 22 de ţări, dintre care 1.006 de români cu vârste cuprinse între 18 şi 65 de ani.
momondo.ro, motor de căutare gratuit care compară cele mai bune oferte pentru bilete de avion, hoteluri şi închirieri auto la nivel global, are birourile în Copenhaga şi este prezent pe 30 de pieţe internaţionale. Platforma este parte din Kayak, companie independentă în cadrul Booking Holdings Inc (NASDAQ: BKNG). AGERPRES